زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت صحت عامه فعالیت کارکنان صحی جامعه را موثر خواند

وزارت صحت عامه فعالیت کارکنان صحی جامعه را موثر خواند

author avatar
5 Dec 2019 - 15:55
وزارت صحت عامه فعالیت کارکنان صحی جامعه را موثر خواند
author avatar
5 Dec 2019 - 15:55

کابل (پژواک، ۱۴ قوس ۹۸): وزارت صحت عامه فعالیت کارکنان صحی جامعه را در عرضه خدمات صحی موثر خوانده، متعهد شد که بر تعداد این کارکنان افزایش خواهد داد.

ماموسی زیور معین مالی و اداری و سرپرست وزارت صحت عامه، امروز در نشستی که به هدف تجلیل از روز جهانی کارمندان صحی جامعه در کابل برگزار شده بود، گفت که از ۳۰هزار کارمند صحی که در قرا و قصبات کار می کنند، نصف آن را زنان تشکیل داده است.

کارکنان صحی جامعه، نخستین پیام رسانان صحی هستند که با انجام دادن کمک های اولیه جان یک فرد را نجات داده و با راهنمایی های خود از مرگ و میر مادران و اطفال جلوگیری می نمایند.

زيور از دستاوردهای کارکنان صحی یاد کرده، افزود که این رضاکاران در ۱۸ ماه گذشته با بیش از ۲۵ميلیون تن ملاقات خانوادگی نموده اند، به بیش از دو ميلیون خانواده خدمات تنظیم خانواده ارایه کرده اند، بیش از ۲۴۰هزار ولادت نورمال داده اند، بیش از ۳۷ هزار ولادت اختلاطی داشته اند، از یک ملیون خانم مراقبت قبل از ولادت در خانه نموده اند و ۷۰۰هزار مراقبت بعد از ولادت در خانه داشته اند.

او علاوه کرد که همچنان بیش از ۳۰۰هزار طفل سوءتغذی به آنها رجعت داده شده است، بیش از سه ملیون طفل کمتر از پنج سال توسط فیته بازو را ارزیابی نموده اند، بیش از دو ميلیون طفل و مادر برای واکسین به آنها مراجعه کرده است و بیش از ۳۰۰هزار واقعه مشکوک توبرکلوز به آنها رجعت داده شده است.

به گفتۀ وی، هزینه تداوی سالانه افغانها به دو ميلیاردو پنجصد ميلیون دالر می رسد که ۷۵ درصد آنرا خود شان پرداخت می کنند، لذا عرضه خدمات صحی به سطح جامعه که فیصدی زیاد آن در بخش وقایه است، از مصارف گزاف در بخش صحت و بخصوص تداوی جلوگیری میکند.

زیور ميگويد، موجودیت حدود ۳۰هزار کارکن صحی جامعه رضاکار که تقریبا ۵۰ درصد آنها از طبقه اناث اند، بیش از ۱۲۵۰ ناظر صحی جامعه، حدود ۱۶۵۳۷ شورای صحی، ۱۰۷۸۶ گروپ کاری صحی خانواده از دستاوردهای عمده برنامه (CBHC) وزارت صحت عامه می باشد.

وی افزود که ضمناً ایجاد ۱۹۴ آشیانه صحی برای مناطق دوردست و فعالیت شوراهای صحی تحت چتر برنامه ملی میثاق شهروندی از جمله طرح های موثر وزارت صحت عامه و دولت است.

معین مالی و اداری وزارت صحت عامه گفت: «وزارت صحت عامه متعهد شد که برای گسترش خدمات صحی دیگر هم تلاش خواهند کرد تا هیچ افغان از حق صحتمند بودن محروم نماند و این تنها با ازدیاد تربیه کارکنان صحی جامعه و دخیل ساختن جامعه صورت می گیرد.»

در این نشست پیام رییس جمهور نیز به خوانش گرفته شد که در آن رییس جمهور ضمن اینکه کار و زحمات کارکنان صحی را مورد تحسین قرارداد و بر افزایش و ارایه خدمات بیشتر شان در قرا و قصبات تاکید نمود، از وزارت صحت عامه، نهادها و موسساتی که در این راستا کار می کنند، خواست تا در حدود امکان برای بلند بردن سطح ظرفیت کارکنان صحی، آنها را با کمک های مادی و معنوی تشویق نمایند.

صالحه خانم ۵۶ ساله باشنده ولسوالی چهارآسیاب ولایت کابل که یکتن از کارکنان صحی می باشد، به آژانس خبری پژواک گفت که بیشتر از پنج سال می شود که بحیث کارکنان صحی کار می کند.

وی افزود: «کارکنان صحی هفته یک مرتبه از طرف وزارت صحت می آیند و به ما آگاهی کاری می دهد و بعداً ما به خانه ها رفته برای زنان حامله هدایت صحی و تابلیت های کم خونی می دهیم و همچنان برای جلوگیری اطفال از اسهالات و سوء تغذی ادویه و هدایت لازم را می دهیم.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر