زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“روابط تیرۀ هند و پاکستان، اثر سوء بر تجارت میان کشورهای عضو سارک داشته است”

“روابط تیرۀ هند و پاکستان، اثر سوء بر تجارت میان کشورهای عضو سارک داشته است”

author avatar
8 Dec 2019 - 16:41
“روابط تیرۀ هند و پاکستان، اثر سوء بر تجارت میان کشورهای عضو سارک داشته است”
author avatar
8 Dec 2019 - 16:41

کابل(پژواک، ۱۷قوس ۹۸): اشتراک کننده گان یک نشست در کابل می گویند که نبود ستراتیژی درست میان برخی کشورهای عضو سازمان سارک، از دلایل عدم رشد تجارت میان کشورهای این سازمان بوده است. 

این نشست، به هدف تجلیل از سی و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری های منطقوی جنوب آسیا (SAARC‎‏) از سوی  اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در هماهنگی و همکاری با اتاق ‏سارک در کابل برگزارشد.

سازمان سارک که هند، پاکستان، بنگلديش، سریلانکا، نیپال، مالدیو، بوتان و افغانستان عضویت آن را دارند، در سال ۱۹۸۵ میلادی به هدف همکاری‌ های هرچه بیشتر اقتصادی و سیاسی ایجاد شده است.

خیرالدین مایل احمدی معاون اتاق تجارت و صنایع سارک و معاون تجارت و سر مایه گذاری افغانستان، در نشست امروز گفت که هدف ازتشکیل این سازمان، سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی، تبدیل منطقه جنوب آسیا به یک قطب اقتصادی و استفاده از تمامی امکانات بالقوه منطقه، جهت تسریع در برنامه‌های اجتماعی و توسعه زراعتی می باشد.

اما او افزود که حجم تجارت میان کشورهای عضو این سازمان، پائين می باشد. 

به گفته مایل، یکی از دلایلی که باعث پائين بودن حجم تجارت میان کشورهای عضو سارک شده، نبود ستراتیژی درست میان برخی کشورهای عضو این سازمان و پروسیجرها و تعرفه های غیرمتعارف می باشد.

 وحیدلله شهرانی وزیر پیشین تجارت و اقتصاد افغانستان، در نشست امروز گفت که در سال ۲۰۱۸ حجم تجارت بین کشورهای عضو سازمان سارک، ۲۳ میلیارد دالر بود و اگر تعرفه های نادرست، مقررات و لوایح نادرست و رقابت ناسالم میان این کشورها وجود نمی داشت، حجم تجارتی بین المنطقوی به ۶۵ میلیارد دالر می رسید.

یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت که چالش های سیاسی میان کشورهای عضو سازمان سارک، سبب مشکلات تجارتی میان این کشورها شده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر