زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کميسيون شکايات: تنش میان کمیسیون انتخابات و تیم های انتخاباتی نگران کننده است

کميسيون شکايات: تنش میان کمیسیون انتخابات و تیم های انتخاباتی نگران کننده است

author avatar
8 Dec 2019 - 15:19
کميسيون شکايات: تنش میان کمیسیون انتخابات و تیم های انتخاباتی نگران کننده است
author avatar
8 Dec 2019 - 15:19

کابل(پژواک، ۱٧ قوس ۹۸): کمیسیون شکایات انتخاباتی، از آغاز رایزنی ها با دسته های انتخاباتی خبر داده و می گوید که تلاش دارند از این طریق، تنش میان کمیسیون انتخابات و تکت های انتخاباتی را پایان بدهند.

کميسيون انتخابات، برای جدا کردن آرای سفید از سیاه، از جمع ۲۶۵۸۰ محل رای دهی، در ١٨ عقرب سال روان، روند بازشمارى و تفتيش آراى ٨٢٥٥ محل را آغاز کرد؛ اما اين پروسه با مخالفت برخی تيم هاى انتخاباتى رو به رو شد و حامیان نامزدان در هفت ولایت، مانع این روند شدند.

همچنان حدود ده روز قبل، دسته‌ انتخاباتی ثبات و همگرایی، هشدار داد که اگر کمیسیون انتخابات در تصمیمش تجدید نظر نکند، موج جدیدی از اعتراضات را آغاز خواهند کرد که هم اکنون نیز در برخی ولایات، اعتراضات جریان دارد.

محمد قاسم الیاسی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، از به وجود آمدن تنش میان کمیسیون انتخابات و تیم های انتخاباتی نگرانی نموده و اظهار امیدواری کرد که به زودترین فرصت اين معضل حل شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا قانون حق مداخله به خاطر حل چنین تنش ها را به کمیسیون شکایات انتخاباتی داده است یا خیر؟ افزود: "قانون در این مورد ساکت است؛ اما با توجه به اینکه نظارت نسبت به کارکرد هر دو کمیسیون و کارکردهای روند انتخابات، یکی از وظایف کمیسیون شکایات است؛ به همین دلیل در سدد این است که در قضایا مداخلۀ مثبت کند. "

در ماده ۲۸ قانون انتخابات که در خصوص ایجاد و ترکیب کمیسیون مرکزی می باشد، آمده است که به منظور رسیده گی به اعتراضات وشکایات ناشی از تخطی، تخلف و شناسایی جرایم انتخاباتی، کمیسیون مرکزی شکایات مطابق احکام این قانون ایجاد می گردد.

الیاسی، با ذکر اینکه اگر معضل حل نشود، ممکن با گذشت هر روز کشور به طرف بحران پیش برود، علاوه کرد که مهمترین وظایف انسانی هم حکم می کند که به منظور حل معضل موجود، قدم های اساسی را بگذارند.

وی، از آغاز رایزنی ها با دسته های انتخاباتی خبر داده و گفت که تلاش دارند که از این طریق، تنش میان کمیسیون انتخابات و تکت های انتخاباتی را پایان بدهند.

موصوف، با اشاره به اینکه کمیسیون شکایات انتخاباتی، رایزنی ها را با دسته های انتخاباتی و رهبران احزاب انجام داده است، گفت تلاش دارند که یک دستۀ بزرگتری را ترتیب بدهند تا اين معضل حل شود.

از سويی هم قطب الدین رویدار کمیشنر کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، در مصاحبه اختصاصی با پژواک، اعتراض را حق قانونی شهروندان عنوان کرد و افزود: "در قانون اساسی، برای شان حق داده شده که در چوکات قانون اعتراض کنند؛ اما با آن هم ما از تکت های انتخاباتی می خواهيم که هرچه عاجل به تفاهم برسند و اجازه بدهند که  آراء ولایات باقی مانده نیز تفتیش و بازشماری شود. "

وی با اشاره به اينکه این کمیسیون خاموش ننشسته است، گفت که این کمیسیون، جلسات مشترکی را با کمیسیون انتخابات و تکت های انتخاباتی داشته و از آنان خواسته است که با یکدیگر به تفاهم برسند و به مشکل موجود پایان بدهند.

موصوف، برگزاری انتخابات، جمع آوری آراء، تفتيش و بازشماری و اعلام نتایج ابتدایی و نهایی را از وظایف اساسی کمیسیون انتخابات عنوان کرده و گفت: "بر اساس قانون جدید انتخابات، وظایف ما فقط و فقط رسیدگی به شکایات و اعتراضات به زمان معین آن است. "

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر