زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“در سال روان بيش از ٣٨٠ هزار تن برنج در کشور به دست آمده است”

“در سال روان بيش از ٣٨٠ هزار تن برنج در کشور به دست آمده است”

author avatar
9 Dec 2019 - 14:02
“در سال روان بيش از ٣٨٠ هزار تن برنج در کشور به دست آمده است”
author avatar
9 Dec 2019 - 14:02

 

کابل(پژواک، ١٨ قوس ٩٨): وزارت زراعت مى گويد که کشت و تولید برنج در سال روان، نسبت به سال گذشته نُه درصد افزایش یافته، که در نتيجه ٦٦ درصد نيازمندى برنج کشور در داخل مرفوع مى گردد.

 اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت گفت: «در این سروی که مشترکاً توسط ریاست عمومی احصائیه و معلومات و وزارت زراعت، آبیاری و مالداری انجام شده، از روش «تطبیق سروی قطع نبات شالی» یا Paddy Crop Cut Survey»» برای دریافت مقدار تولید برنج و از تکنولوژی GIS»» و «Remote sensing»، برای دریافت میزان شالی‌زارها استفاده شده است.»

موصوف افزود که بر اساس این سروی، طی سال روان در ۹۸ ولسوالی ۱۸ ولایت کشور، شالی کشت شده که مجموع ساحات شالی ‌زار، از حدود ۱۱۶ هزار هکتار در سال گذشته، امسال به ۱۲۸ هزار هکتار افزایش یافته است.

به گفتۀ او شالی در ولایت هاى کندز، تخار، بغلان، ننگرهار، بلخ، کنر، سرپل، بدخشان، بامیان، غور، دایکندی، ارزگان، هرات، بادغیس، لغمان، کابل، خوست و پکتیا کشت می‌شود و از این میان کندز، صدرنشین ولایت‌های تولید کنندۀ برنج است.

وى افزود: «بنا بر این آمار، کشت ‌زارهای شالی نیز در حدود نُه درصد نسبت به سال گذشته بیش‌تر شده است، امسال در ولایت‌هایی که شالی کشت شده، آب زراعتی به قدر کافی وجود داشته است و شالی‌کاران به خاطر افزایش درآمدشان، ساحات کشت‌ شان را بیش‌تر کرده‌اند.»

به نقل از منبع، در این سروی گفته شده که ساخت شبکه‌های آبیاری، توزیع تخم‌های اصلاح‌شده، معرفی نژادها (ورایتی)های پرحاصل شالی و ساخت مزرعه‌های نمایشی – آموزشی برای دهقانان، در افزایش حاصلات شالی تأثیر داشته است.

بر اساس آمار تخمینی این سروی، تولید برنج در سال جاری به حدود ۳۸۳ هزار متریک تن رسیده است و نسبت به سال گذشته که ۳۵۲ هزار متریک تن بود، نُه درصد افزایش را نشان می‌دهد. این افزایش ناشی از بیش‌تر شدن کشت‌زارهای شالی بوده است.

وى گفت: «افغانستان در یک ‌سال به ۵۸۸ هزار تن برنج نیاز دارد، که با تولید ۳۸۳ هزار تن برنج در سال روان، حدود ۶۶ درصد به خودکفایی رسیده است.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر