زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“عامل جدا شدن اعضای مهم حزب اسلامی انحصار امور از سوی حکمتیار است”

“عامل جدا شدن اعضای مهم حزب اسلامی انحصار امور از سوی حکمتیار است”

author avatar
10 Dec 2019 - 19:26
“عامل جدا شدن اعضای مهم حزب اسلامی انحصار امور از سوی حکمتیار است”
author avatar
10 Dec 2019 - 19:26

کابل (پژواک ١٩ قوس ٩٨): آگاهان امور میگویند که انحصار تمام امور و تصامیم خودسرانه از سوی گلبدين حکمتیار  رهبر حزب اسلامى سبب شد که اعضای مهم این گروه از وى جدا شوند.

حزب اسلامی که از جمله احزاب پیشین و جهادی افغانستان است و تقریبا در سراسر کشور طرفداران دارد، در این اواخر افراد برجستۀ از آن جدا شده اند.

چند سال پیش وحیدالله سباوون، عبدالهادی ارغندیوال، انجنیر محمدخان و برخی اعضای مهم حزب اسلامی از حزب جداشده و احزاب دیگر را ایجاد کرده بود.

از دیروز بدینسو در صفحات اجتماعی تصاویرى نشر میشود که بیشتر اعضای مهم دیگر این حزب نیز در یک جلسه پیرامون جداشدن از حکمتیار مشوره کرده اند.

در این تصویر مولوى سرفراز و قاضی محمد امین وقاد اعضای مهم حزب اسلامی در چوکی های رهبری نشته و فاروق وردگ وزیر دولت در امور پارلمانی ایستاده است و سخنرانی میکند.

همچنان گفته میشود که عبدالرووف ابراهیمی رئیس پیشین ولسی جرگه، جمعه خان همدرد والی اسبق، اکبر بارکزی، مظفرالدین یمین والی میدان وردگ و برخی چهره های مهم دیگر نیز در گروه تازه شامل اند.

یک اشتراک کنندۀ نشست که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، امروز به آژانس خبری پژواک گفت که تمام اشتراک کنندگان از حکمتیار گیله داشتند که تمام امور را انحصار کرده است و مشوره نمی کند.

منبع افزوده است، افرادی بیشتر گیله داشتند که همه تصامیم مهم شخصاً حکمتیار، حبیب الرحمن پسر وی، داکتر غیرت بهیر و همایون جریر دامادهای وی میگیرد و حزب به همین چند تن باقی مانده است.

جمال الدین حکمتیار پسر دیگر حکمتیار قبلاً از حزب جلا شده بود و در رسانه های اجتماعی اکثراً علیه طرزالعمل و پالیسی های پدرش پست میکند.

آژانس خبری پژواک برای بدست آوردن نظر با فضل غنی حقمل عضو دفتر مطبوعاتی حزب اسلامی تماس گرفت؛ اما وی گفت که در حال حاضر آنها در این مورد ابراز نظر نمی کنند.

شفیق همدرد آگاه امور سیاسی میگوید که جلاشدن اعضای مهم حزب اسلامی و پاشیدن این حزب چند عامل مهم دارد.

وی به آژانس خبری پژواک گفت، اول اینکه برخی افراد مهم در جریان کنفرانس بن و بعد از آن از اجرای وظیفه در حکومت حامد کرزی و محمد اشرف غنی از حکمتیار جلا شده بودند.

او میگوید که آنها مزۀ چوکی و نظام را دیده بودند و بیشتر در همین نظام به مقام های بلند رسیده بودند و نمی خواستند به یک نظام عسکری، منحصر و شخص محور برگردانند.

وی افزود که عامل مهم دیگر این است که حکمتیار تا هنوز در فکر جهادی پیشین قرار دارد، در آن زمان حالات دشوار بود و بزرگان بیشتر از سبب مجبوریت های مختلف رهبری حکمتیار را در هرگونه شرایط پذیرفته بود؛ اما اکنون حالت تغییر یافته است.

به گفتۀ وی؛ اما زمانیکه حکمتیار پس از تفاهم صلح به کابل برگشت، بیشتر با این تغییر توجه نکرد، همه امور را در محدوده و انحصار گرفت که این موضوع باعث نارضایتی افراد برجستۀ این جزب گردید.

همدرد میگوید در کنار عوامل فوق انتخابات اخیر نیز سبب شد که روز گذشته برخی افراد از حزب اسلامی جدا شوند، حکمتیار بدون از مشوره اعضای مهم حزب اسلامی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری گذشته نامزد کرد.

وی افزود که علاوه بر این، حکمتیار پس از انتخابات ریاست جمهوری کارها از جمله عکس العمل شدید در برابر حکومت، ایجاد جبهۀ مشترک با حزب جمعیت و داکتر عبدالله نامزد انتخابات ریاست که رقیب قوی حزب اسلامی به شماری میرود، انجام داد و این امر باعث جداشدن برخی افراد پرنفوذ از حزب شد.

حبیب الرحمن ابراهیمی آگاه امور سیاسی دیگر میگوید که رهبری حزب اسلامی طوری عمل کرد که به تاوان حزب تمام شده است.

وی افزود که حزب اسلامی شورای اجرایه دارد و همه امور باید از طریق این شورا به پیش برده شود و تصمیم بگیرد؛ اما در این اواخر همه فعالیت های حزب اسلامی انحصار شده بود.

ابراهمی میگوید که در شرایط کنونی کشور رهبران باید حوصله بیشتر داشته باشند و با مشوره به اعضای حزب به پیش برود.

کاربران فسبوک نیز در صفحات اجتماعی در این مورد ابراز نظر کرده اند.

آدم خان سیرت در صفحۀ فسبوک نگاشته است، حزب جمعیت که منحصر به خانواده شد، به سه بخش تقسیم شد، همچنان حزب افغان ملت نیز زمانیکه از موقف ملی برگشت، به چند بخش تقسیم شد.

وی در اشاره با حزب اسلامی گفته است که حکمتیار هیچگاه نظر و مشورۀ دیگران را نمی پذیرد و این حزب مهم اکنون عملاً با بخش های بیشتر تقسیم شده است.

به گفتۀ موصوف، نشست روز گذشته میخ نهایی بالای تابوت مبارزۀ حکمتیار خواهد بود و این حزب تنها به خانواده و دامادهای حکمتیار باقی خواهد ماند.

ثواب الدین مخکښ نیز در فسبوک نگاشته است که اکنون افغانستان در سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ نیست.

در صفحات اجتماعی لست حدود ۵۰ تن نیز نشر گردیده است که گویا اعضای مهم حزب اسلامی از حکمتیار جدا میشوند؛ اما این لیست نه تایید شده و نه هم تا حدی بیشتر دقیق معلوم میشود.

Visits: 14

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر