زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“اگر ٨ میلیارد افغانی قرضه را از مقروضین دریافت نکنيم، دچار بحران می شويم”

“اگر ٨ میلیارد افغانی قرضه را از مقروضین دریافت نکنيم، دچار بحران می شويم”

author avatar
11 Dec 2019 - 15:48
“اگر ٨ میلیارد افغانی قرضه را از مقروضین دریافت نکنيم، دچار بحران می شويم”
author avatar
11 Dec 2019 - 15:48

کابل(پژواک،۲۰ قوس ۹۸): شرکت برشنا، از جمع آوری سالانه ۶۰۰ میلیون افغانی پول برق از سوی طالبان در ۳۲ ولسوالی خبر داده افزود که اگر هشت میلیارد افغانی قرضه را از مقروضین دریافت نکند، دچار بحران اقتصادی می شود. 

همچنان مسئولان این شرکت، امروز در یک نشست خبری در کابل ضمن اینکه فهرست پرچوی های برق با تفکیک مناطق شهر کابل را هفته آینده اعلام می کند، گفت که در هفت ماه اخیر، کارکنان این شرکت در سطح کشور با ۳۵۰ مورد خشونت رو به رو شده و پنج تن آنها جان باخته اند.

هشت میلیارد افغانی قرضه

انجنیرامان الله غالب رییس اجراییوی برشنا، امروز درهشتمین جلسه سالانه رؤسا و آمرین دافغانستان برشنا شرکت که با اشتراک رؤسای برشنا از ۳۴  ولایت در کابل برگزارشد، گفت که مشترکین شرکت برشنا، هشت میلیارد افغانی پول صرفیه برق شان را تحویل نکرده اند.

او هشدار داد که اگر مقروضین تا آغاز سال ۲۰۲۰، قرضه های شان را پرداخت نکنند، وضعیت اقتصادى این شرکت بحرانی  خواهد شد.

وی افزود که شماری از مشترکین برق، حدود دو نیم میلیارد افغانی از بابت صرفیه برق سال های گذشته و شش میلیون افغانی از بابت صرفیه برق سال روان را تحویل نکرده اند. 

غالب خاطر نشان کرد که حدود  دو ونیم  میلیارد افغانی آن را وزارت  دفاع  و داخله  و بقیه  را ادارات دولتی ، مردم عام و زورگویان پرداخت نکرده اند.

وی افزود: «ما ۸۰  درصد برق  را  از همسایه ها خریدای می کنیم،  باید پول صرفيه برق خود را به وقت پرداخت کنند که ما به همسایه ها پیش پرداخت داریم؛  درغیر آن ما کمپاین افشا گری را روی دست گرفتیم و به این کارخود ادامه خواهیم داد.»  

این شرکت پیش از این، فهرست مقروضین خود به شمول مقام های دولتی و غیره را نشر کرده است.

جلال الدین سعید عضوهیات نظارشرکت یادشده گفت که  دیگر هیچ نوع تاخیر در تحویلی پول صرفیه برق قابل تحمل نیست و اگر مردم می خواهند به گونه دایمی برق داشته باشند، باید پول صرفیه برق شان را به وقت تحویل کنند.

به گفته او هیات نظارت تلاش دارد تا بیروکراسی را در این شرکت از بین ببرد و مسئولین حکومت این هیات را همکاری کند.

با این حال، احمد فرید باشنده شهر کابل گفت: «گزارش هايی نشر شده که برخی زورمندان میلیون ها افغانی پول صرفیه برق را تحویل نکرده؛ اما سال ها است که برق آنها هم قطع نمی شود، ولی اگر کدام شخص عادی یک ماه پول صرفیه را تحویل نکند، هم جریمه می شود و هم برق آنها قطع می شود.»

شش­صد میلیون افغانی درآمد طالبان از بابت برق

رییس اجرائیوی شرکت برشنا، از جمع آوری سالانه ۶۰۰ میلیون افغانی پول برق از سوی طالبان در ۳۲ ولسوالی پنج ولایت (فاریاب ، کندز،  بغلان،  هلمند و هرات) خبر داده، گفت که شرکت برشنا نمی تواند در این ولسوالی ها پول صرفیه برق را جمع آوری کند.  

فهرست پرچوی های برق در کابل

غالب افزود قرار است این شرکت، هفته آینده فهرست پرچوی ها در شهر کابل را نشر کند.

این در حالی است که در حال حاضر نیز شهریان کابل، در ۲۴ ساعت حدود ۱۴ ساعت برق نمی داشته باشند و مردم از این بابت شکایت دارند و می گویند که در پرچوی ها عدالت در نظر گرفته نمی شود و در برخی مناطق، کمتر از ساحات دیگر شهر می باشد.

۳۵۰ حادثه

رییس اجراییوی شرکت برشنا، سال جاری را پرچالش ترین سال برای کارکنان این شرکت خوانده، گفت که امسال کارمندان این شرکت با ۳۵۰ حادثه رو به رو شده اند، که بالاثر آن پنج کارمند این شرکت کشته شده، شماری لت و کوب، برخی ها تهدید و شماری هم برای مدتی از سوی باشنده های محل زندانی شده اند. 

به گفته او، سال روان از این بابت نیز پرچالش بود که در این سال، انتخابات ریاست جمهوری برگزارشد  وجشن استقلال تجلیل شد و به همین دلیل، مخالفین مسلح دولت کوشش کردند که وضعیت برق را مختل سازند.

Visits: 3

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر