زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در دايکندى هشت ادارۀ دولتى هيچ کارمند زن ندارد

در دايکندى هشت ادارۀ دولتى هيچ کارمند زن ندارد

author avatar
11 Dec 2019 - 15:20
در دايکندى هشت ادارۀ دولتى هيچ کارمند زن ندارد
author avatar
11 Dec 2019 - 15:20

نيلى(پژواک،٢٠ قوس ٩٨): يافته هاى پژواک نشان مى دهد که بيش از ٢٦ درصد کارکنان ادارات دولتى دايکندى را زنان تشکيل مى دهند، که از جمله يازده زن در سطح رياست ها و آمريت ها کار مى کنند؛ اما هشت ادارۀ دولتى کارمندان زن ندارد. 

به اساس اين يافته ها، در ادارات دولتى اين ولايت، اضافه از ٣٧٣٠ مرد و ١٣٤٠ زن کار مى کنند؛ اما رياست هاى اقتصاد، فواید عامه، انرژى و آب، اطلاعات و فرهنگ، برشنا و اداره هاى حفاظت محیط زیست، اراضی و احصايیۀ مرکزى  اين ولايت، هيچ کارمند زن ندارد.

در ولایت دایکندی، پنج زن در پست رياست و شش زن به سطح آمريت ايفاى وظيفه مى کنند.

آژانس خبرى پژواک، با شمارى از زنان تحصيل کرده دراين ولايت که دنبال کاراند، مصاحبه هايى را انجام داده است، آنان مدعى اند که نسبت فساد ادارى که در ادارات وجود دارد، اکثرا زنان به کار جذب نمى شوند.

اما شمارى از مسئولين اين ادارات ضمن تاکيد بر بلند بردن ميزان استخدام زنان در ادارات شان، وجود فساد ادارى را رد کرده و پايين بودن سويۀ تحصيلى زنان را عامل پايين بودن رقم جذب آنان در ادارات دولتى مى دانند.  

دايکندى هنوز به هدف جذب ٣٠ درصد زنان در ادارات دولتى نرسيده است.

بيش از ٧٣ درصد کارمندان ادارات دولتى دايکندى را، مردان و بيش از ٢٦ درصد را زنان تشکيل مى دهند، که پايين بودن رقم کارمندان زن، مايه نگرانى فعالين حقوق زن دراين ولايت شده است.

شیما رستمیان رئیس شورای ولایتی دایکندی و يک تن از فعالين حقوق زن، به آژانس خبرى پژواک گفت: “با آنکه ولایت دایکندی امنیت مى باشد و زنان با سواد زیاد است؛ اما حضور زنان بسیار اندک مى باشد و به هیچ عنوان قناعت بخش نیست.”

موصوف افزودکه با درنظر داشت بلند رفتن سطح سواد زنان و بهتر بودن وضعيت امنيتى دايکندى نسبت به ساير ولايات، بايد حداقل چهل درصد کارمندان دولتى را زنان تشکيل بدهد.

وى گفت: “به دلایل مختلف، زنان را در ادارات استخدام نمى کنند و امکان دارد که فساد و روابط بر ضوابط حاکم باشد.”

میرزا حسنی ريیس جامعۀ مدنی دایکندی نيز از پايين بودن رقم زنان در ادارات دولتى اين ولايت نگران است و گفت که بايد حداقل چهل درصد کارمندان اين ادارات زنان مى بودند.

وى افزود: “در ولایت دایکندی به خاطر امنیت خوبش، زمینه رشد برای زنان هست؛ اما متاسفانه حضور زنان هنوزهم در ادارات اين ولايت کمرنگ مى باشد.”

به باور حسنى، پايين بودن ظرفيت زنان و فساد ادارى در برخى ادارات، ازعوامل عمدۀ کم رنگ بودن حضور زنان در ادارات دولتى مى باشد.  

لیلا صابری استاد پوهنځى حقوق پوهنتون دايکندى و يک تن از فعالين حقوق زن در اين ولايت، به پژواک گفت که در دايکندى مانند ساير ولايات کشور، حضورزنان در ادارات دولتى پررنگ نيست و اين ولايت به هدفى که ٣٠ درصد کارکنان ادارات حکومتى را زنان تشکيل بدهند، نرسيده است.  

وى افزود: “روز به روز سطح و سويۀ تحصيلى زنان در دايکندى بلند مى رود؛ اما هنوز هم شمار اندک زنان در سطح رياست ها قرار گرفته اند.”

به گفتۀ او ممکن روابط و فساد حاکم در ادارات، بر استخدام بيشتر زنان تاثير منفى گذاشته باشد.

هشت ارگان که کارمند زن ندارند

به اساس يافته هاى پژواک، در رياست هاى اقتصاد، فوایدعامه، انرژى و برق، اطلاعات و فرهنگ، برشنا و اداره هاى حفاظت محیط زیست، اراضی احصايیۀ مرکزى، هيچ کارمند زن ندارند.

رئیس شورای ولایتی دایکندی گفت اداراتى هنوز در دايکندى وجود دارند که کارمند زن را استخدام ننموده اند و اين يک موضوع قابل نگرانى است.

 وى افزود: “يگانه دليل نبود زنان دربرخى ادارات دولتى دايکندى، حتمن موجودیت فساد است‌ و موضوع روابط بوده مى تواند.”

همچنان ليلا صابرى، درحاليکه نبود کارمند زن درهشت اداره دولتى دايکندى را نگران کننده خواند  گفت: “بايد حکومت اين ادارات را مورد پرسش قرار بدهد، ما در دايکندى ده ها زنان باسواد و تحصيل کرده داريم که همين حالا بيکار مى گردند.” 

زنانى تحصيل کرده اما بيکار

عاقله نوروزی که فارغ تحصیل رشتۀ انجنيری پوهنتون کابل مى باشد، به پژواک گفت‌: “دو سال است که بیکار هستم و چندین بار در ادارات دولتی برای دریافت کار مراجعه کردم؛ اما موفق نشدم و گاهی اوقات حتى شارت ليست نمی‌شوم.”

او که از مشکلات اقتصادى شکايت دارد افزود: “در ادارات فساد و خویشخوری وجود دارد و کسانى که شناخت دارند و يا پول مى دهند جذب مى شوند.”

در همين حال فهیمه رویش يک تن ديگر که در رشتۀ جامعه شناسى، تحصيلات عالى خود را به پايان رسانده، گفت که نزديک به سه سال شده که دنبال کار مى باشد؛ اما موفق نگرديده است.

وى افزود: “شما باور کنيد در ٣٠ ادارۀ دولتى و غيردولتى، براى دريافت کار مراجعه کرده ام؛ اما به خاطرى که واسطه ندارم و پول ندارم شارت ليست نميشوم، اگر شارت ليست شوم در امتحان کامياب نمى شوم.”

به همين گونه خدیجه رحیمی فارغ پوهنځى زراعت پوهنتون کابل گفت: “از بس که دنبال کار گشتم و کار نيافتم، حالى خياطى مى کنم و ازاين طريق پول به دست مى آورم، کاشکى چهار سال خود را ضايع نمى کردم و درس نمى خواندم.”   

او در ادامه افزود: “به اداراتى که کارمند زن ندارند، بار بار رفتيم؛ اما جذب نشديم و کسى به صدايم پاسخ نداد “

اين خانم مدعى شد که  در ادارات دولتى دایکندی، فساد به حد آخر وجود دارد، کسی به کار جذب مى شود که از فاميل ها و شناخته هاى مقامات باشند و يا کدام وکیل پارلمان و شورای ولایتی واسطۀ او باشد.

گل‌بدن پیکار و نجیبه نوا از دیگر بانوان است که  به گفتۀ خود شان، بیش از ده مرتبه در ادارات مختلف دنبال کار رفته؛ اما حتا در امتحانات راه نیافته است، آنها به پژواک گفتند: (دلیل اینکه چرا در امتحان خواسته نمی‌شویم، این است که در این ادارات، قوم گرایی و فساد بیش از حد موجود است.)

پيشنهادات و راه حل ها 

لیلا صابری استاد پوهنځى ژورناليزم پوهنتون دايکندى گفت: “روز به روز سطح و سويۀ تحصيلى زنان در دايکندى بلند مى رود؛ اما هنوز هم شمار اندکى زنان در سطح رياست ها قرار گرفته اند، ما مى خواهيم که زنان در رده هاى بلند استخدام شوند.”

موصوف افزود که دولت باید بر اساس قانون عمل نموده و درصدى زنان در ادارات را بلند ببرد و ازسويى هم در بلند بردن ظرفيت زنان و سويۀ تحصيلى زنان، اقدامات لازم روى دست گرفته شود.

به گفتۀ خانم صابرى، اين مسئوليت مقام ولايت مى باشد که بالاى اداراتى که هيچ زن در آن  بعنوان کارمند موجود نيست، فشار بياورد که در جذب زنان اقدام جدى صورت گيرد.

میرزا حسنی رئیس جامعۀ مدنی دایکندی نيز از پايين بودن رقم زنان در ادارات دولتى نگران نموده و گفت که بايد حداقل چهل درصد کارمندان اين ادارات زنان باشد.

به باور وى، لازم است تا درقدم نخست، درارتقاى سويۀ تحصيلى زنان و دختران اقدامات لازم صورت گيرد وثانيا به ادارات دولتى هدايت داده شود که در جذب زنان به حيث کارمند، سختگيرى کمتر صورت گيرد تا  رقم جذب  بلند برده شود.  

وى همچنان ادعا کرد که دربرخى ادارات دولتى دايکندى، فساد وجود دارد و روى همين دليل رقم جذب زنان پايين است.

پاسخ مسئولان

مرضیه همدرد آمر جندر ولایت دایکندی به پژواک گفت: “دلیلي که حضور زنان در ادارات دولتی کمرنگ است، ضعف زنان و در برخی موارد هم عدم توجه مسئولان ادارات دولتى نسبت به زنان وجود دارد.”

اما موصوف افزود که تلاش اداره محلى دايکندى براين است تا رقم کارمندان زن در ادارات دولتى دايکندى را افزايش دهند.

 معصومه حسینی سرپرست ریاست امور زنان دايکندى به پژواک گفت: “کوشش ریاست امور زنان در قسمت افزایش زنان در سکتورهای دولتی این است که از طریق برنامه های آگاهی دهی و دادخواهی، فیصدی زنان بلند برده شود.”

ازسويى هم همایون بینش آمر اصلاحات اداری دایکندی به پژواک گفت: “ما تمام امتحانات بست های اداری خدمات ملکی را به رقابت آزاد می ‌سپاریم و در آنجا مرد و زن درخواستى میدهد، شخصی را استخدام میکنيم که بالاترین نمره را کسب کند و ما حتا ۵ نمره امتیازی را برای زنان در نظر میگیریم؛  اما بازهم زنان نمى توانند راه پیدا کنند.”

وى در ادامه افزود: “تلاش خواهيم کردتا که تا سال ۲۰۲۰ رقم زنان را در ادارات به ۳۰ در صد برسانیم.”

پاسخ ادارات دولتى دايکندى که کارمند زن ندارند.

عوض علی پویا رئیس اقتصاد دایکندی و يکى از ادارات که هيچ کارمند زن ندارد، به پژواک گفت: “دلیل اینکه کارمند خانم در اداره ما استخدام نشده است، تا هنوز بست های خالی نداریم؛ اما در گذشته آنها بخاطر نداشتن ظرفیت شان استخدام نشده اند.”

اما موصوف افزود: “تلاش مى کنیم تا تشکیل خود را افزایش بدهیم و خانم ها را استخدام نماییم. “

فوايد عامه، يکى ديگر از ادارات است که هيچ کارمند زن ندارد.

خداداد سیرت رئیس فواید عامه دايکندى نيز گفت که زنان نسبت نداشتن ظرفيت، در اين داره جذب نشده اند؛ اما کوشش مى گردد که در آينده نزديک، شمارى از زنان را در بست هاى مختلف دراين اداره استخدام کنند.

اطلاعات و فرهنگ، سومين اداره است که هيچ کارمند زن ندارد .

حسین سیرت رئیس اين اداره به پژواک گفت: “ما همیشه بست های خود را به رقابت آزاد گذاشتیم و فردى را استخدام کردیم که بالاترین نمره را کسب کرده باشد، حتما خانم ها نمرات پايين گرفته اند که جذب نشده اند.”

وى افزود که اين رياست، همچنان تلاش مى نمايد در بلند رفتن سويۀ تحصيلى زنان، با ادارات ذيربط اقدامات لازم را روى دست گيرد.

Views: 1

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر