زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خالکوبی یا “تتو” در میان جوانان هرات طرفداران زیادی پیدا کرده است

خالکوبی یا “تتو” در میان جوانان هرات طرفداران زیادی پیدا کرده است

author avatar
12 Dec 2019 - 13:38
خالکوبی یا “تتو” در میان جوانان هرات طرفداران زیادی پیدا کرده است
author avatar
12 Dec 2019 - 13:38

شهرهرات (پژواک، ٢١ قوس ٩٨): خالکوبی یا “تتو” به تازه گی در میان جوانان هرات طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ اما کارکنان صحى ميگويند که تطبيق کردن مواد شيمايى در بدن، بدون اضرار نمى باشد.

هراتُ یکی از ولایت های به شدت سنتی در غرب کشور است؛ اما بسیاری از جوانان هراتی تلاش دارند با خالکوبی بر بدن شان، سنت شکنی کنند.

خالکوبی یا تتو، پدیده یی است که تا همین چندسال پیش بر بدن زندانیان و عیاران نقش می بست؛ اما اکنون شماری از جوانان به منظور زیبایی و ابراز عشق به محبوب شان، از این پدیده استفاده می کنند.

هرچند خالکوبی یا ایجاد نقش روی بدن، در میان جوانان هراتی طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ اما آرایشگاه‌هايی که این خدمات را ارایه می کنند، هنوز هم از فضای سنتی جامعه بیمناک اند.

میثم (نام مستعار)، تنها استاد تتوکار در هرات است که از یک سال به این سو، به جوانان خدمات خالکوبی یا تتو ارایه می کند.

او گفت که حرفۀ تتو را در ایران آموخته است و در مدت یک سال فعالیتش در هرات، بر بدن بیش از دو هزار جوان از طریق خالکوبی نقش ایجاد کرده است.

میثم افزود: “چون به هرات تازه تتو مُد شده است، بیشترجوانان طرح های ظریفتری را می پسندند، مثلا ضربان قلب، علامت لایتناهی، چیزهای ظریف را می اندازند، از هرنوع آدم ها می آیند، عاشق شکست خورده می آیند و بعضی افراد هم هستند که همین قسم دوست دارند. “

او افزود که جوانان، معمولاً جاهايی از اعضای بدن شان را تتو می کنند که در معرض دید باشد، مانند بازوها، زنخ، گردن، مُچ دست و گاهی هم روی سینه یا پشت خالکوبی می کنند.

تتوکاران می گویند که تتو از کشیدن نقش‌های ساده فراتر رفته است و شماری از تتوها به صورت نقاشی‌های سه‌بعدی، روی بدن کشیده می‌شود.

حسیب یکی از دستیاران میثم، به پژواک گفت که آنان خدمات خالکوبی یا تتو را به زنان و مردان ارایه می کنند و خدمات خالکوبی روی بدن زنان را بانوان انجام می دهند.

او افزود که بیشتر مشتریان شان، دختران و پسران جوانی اند که برای جلب توجه، روی بدن شان خالکوبی می کنند.

موصوف گفت: “مابه مدت دو سال میشه که کار تتو را در هرات انجام میدهیم و بیشتر طرفداران تتو هم جوانان دختر وپسر اند، بیشتر شان بخاطر جذابیت میزنند که جذاب شوند، باز هر طرحی هم به قدر اندازه اى که میزنند، قیمت دارد.”

احمد یکی از جونان هراتی است که در مُچ دست خود، علامت تپش قلب را خالکوبی کرده است.

او تتو را پدیدۀ نو درمیان جوانان افغانستان خواند و گفت که دستش با تتو، زیباتر به نظر می رسد.

با این حال، داکتران می گویند که خالکوبی یا تتو، بر پوست بدن ضرر می رساند و اگر مسایل بهداشتی در هنگام خالکوبی رعایت نشود، سبب شیوع بیماری از جمله ایدز خواهد شد.

داکتر محمد عارف جلالی رئیس شفاخانه ولایتی هرات گفت: “هر ماده شیمايی که در سطح پوست استفاده میشود، اگر دوا هم است؛ اما او به سطح پوست آسیب میرساند و ممکن است که در آینده ها به فرد مشکل ساز شود و در آینده ها هم هر مشکلی که به پوست فرد پیدا شود، بعید نیست. “

در همین حال، عالمان دین در مورد خالکوبی یا تتو نظر منفی دارند.

احمد وحید صالح استاد علوم دینی در پوهنتون هرات گفت که خالکوبی یا نقش انداختن روی بدن، از دید قرآنکریم و احادیث پیامبر اسلام، مجاز نیست.

او افزود: “در رابطه به خالکوبی یا تاپه انداختن به بدن، ما باید از دو دیدگاه به آن نگاه کنیم؛ یکی از دید قرآنکریم و ديگر از دید احادیث پیامبر (ص)؛ از دید قرآنکریم در جزء پنجم کلام الهى، این قضیه مطرح  گرديده و از آن، به عنوان تغییر در خلقت خداوند ياد شده است. بناءً خالکوبی یکی از مواردی است که هم رسول خدا نفرین کرده اند و هم آیت قرآنکریم، آن را ناجایز دانسته است. “

خالکوبی یا تتو، یک پدیدۀ جهانى است و به عمل ایجاد طرح دايمی با ماندگاری طولانی بر روی پوست، گفته می‌شود.

Visits: 848

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر