زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

باشنده گان بامیان خواهان بازداشت و مجازات حلیم تنویر شدند

باشنده گان بامیان خواهان بازداشت و مجازات حلیم تنویر شدند

author avatar
14 Dec 2019 - 17:50
باشنده گان بامیان خواهان بازداشت و مجازات حلیم تنویر شدند
author avatar
14 Dec 2019 - 17:50

باميان(پژواک، ٢٣ قوس ٩٨): شمارى از باشنده گان باميان در گردهمايى اعتراضى، سخنان حليم تنوير در مورد ازدواج دختران هزاره با پسران پشتون را تبعيض آميز و توهين آميزخوانده و از حکومت، خواهان بازداشت و مجازات وى شدند.

حلیم تنویر، مشاور پیشین معاون اول ریاست اجرایی و وزارت اطلاعات و فرهنگ؛ چند روز پیش، در یکی از نشست‌های اکادمی علوم در آلمان، گفت که برای پایان دادن به اختلافات قومی در افغانستان، باید رهبران قومی از میان برداشته شوند. «محقق و دوستم باید او طرف شوند تا تساوی برقرار شود.»

او گفته بود: «اگر من به قدرت برسم، اختلاط اقوام را می‌آورم، دختر هزاره را به بچۀ پشتون می ‌دهم، ختمش می‌کنم؛ به خدا اگر بانم.»

امروز٢٣ قوس، صدها باشندۀ باميانى در شهر باميان، دريک گردهمايى اعتراضى اشتراک نموده و سخنان حليم مشاور پیشین معاون اول ریاست اجرایی را تبعيض آميز و توهين به قوم هزاره خواندند.

محمد سجاد محسنی يک تن از عالمان دينى باميان و يک تن از معترضين، به آژانس خبرى پژواک گفت: «حلیم تنویر باید به دادگاه معرفی شده، باید پاسخگو به این گفته های تبعیض آمیز خود باشد. »

وی افزود که تبعیض قابل قبول نیست و این گفته های تبعیض آمیز، عامل دوری اقوام افغانستان از یکدیگر خواهد شد.

اسماعیل ذکی مسئول شبکۀ جامعه‌ مدنی و حقوق بشر بامیان نيز سخنان تنوير را تبعیض‌آمیز و خلاف ارزش‌های حقوق بشری خواند.

وی گفت: «بیان اینگونه دیدگاه‌ها سبب جنگ و اختلاف‌های قومی در کشور گردیده، باید جلو چنین انسانهای تفرقه انگیز گرفته شود.»

اين درحالى است که به تاريخ ١٩ قوس سال روان، شماری از اعضاى مشرانوجرگه نيز در واکنش به اظهارات اخیر حلیم تنویر، گفته بودند که سخنان تنوير تفرقه افگنی میان اقوام است و باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شود.

قابل ذکر است که اين فعال سياسى، با عکس العمل هاى منفى در صفحات مجازى در مورد گفته هايش نيز اشاره داشته و افزوده است: «من گفتم می خواهم که یک پسر پشتون، بتواند با یک دختر هزاره ازدواج کند. بعضی ها این مثال مرا با عکس العمل منفی در صفحات مجازی برشمردند. آنها می خواستند تا من نام همه اقوام رابگیرم. ازدواج دختر هزاره را با پشتون به اصطلاح خودشان (غیرت) و یا (ننگ) شمردند؛ نیازی نبود که برای مثال، تکراراً همه اقوام را نام می گرفتم.»

Visits: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر