زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در وزی ځدران برای اولین بار شاگرادن از صنف دوازدهم فارغ شدند

در وزی ځدران برای اولین بار شاگرادن از صنف دوازدهم فارغ شدند

author avatar
14 Dec 2019 - 18:47
در وزی ځدران برای اولین بار شاگرادن از صنف دوازدهم فارغ شدند
author avatar
14 Dec 2019 - 18:47

گردیز (پژواک، ۲۳ قوس): در ولسوالی کوهستانى و عقب ماندۀ ځدران ولایت پکتیکا، برای اولین بار ۲۶ شاگرد از صنف دوازدهم فارغ شدند.

شاگردان یادشده و باشنده گان این ولسوالی می گویند که اگر سهولت ها برای شان آماده می شد، در بخش تعلیمی و تحصیلی از این هم پیشرفت بیشتر می کردند.

گلزمان بزرگ قومی وزی ځدران می گوید که تا هنوز علاوه بر تعلیم؛ در بخشهای صحت، بازسازی و غیره نیز هیچ توجه نشده است .

گلزمان به پژواک گفت: “امروز برای ما روز افتخار است که از صنف دوازدهم شاگردان ما فارغ می شوند؛ اما بسیار شرم است که ما تا هنوز از صنف های دوازدهم فارغین نداشتیم.”

سیف الله یک تن از فارغ شده گان گفت که در حالت بسیار خراب، خود را تا این جا رسانده است و آرزو دارد تا تحصیلات عالی کند.

سیف الله به پژواک گفت که هر روز به طرف لیسه، در حدود هشت کیلومتر پیاده منزل کرده، و از همین خاطر بسیارى وقت، حاضری و ساعت های رسمی از پيش وی تیر شده است.

موصوف افزود: “تقریبا از قریه های هشت کیلومتر دورتر می آمدیم، یگان وقت شاید موتر هم پیدا شده باشد؛ اما بیشتر اوقات پیاده می آمدیم، راه هم بسیار خراب بود. ما بسیار مشکلات داریم. از معارف میخواهیم که برای ما مکتب ها و تعمیرهارا بسازد.”

بخت جان هلال یک فارغ دیگر گفت که در قریه ها و مناطق دوردست هنوز هم شاگردان با استعداد موجود اند؛ اما از اثر چالش های خانواده گی و فقر؛ از آموزش دوره لیسه محروم می شوند.

هلال به پژواک افزود که به شاگرادن ولسوالی های ځدران، باید از دوره مکتب در مرکز گرديز لیلیه ساخته شود و به سطح بالا برای شان فرصت آموزش آماده شود.

موصوف افزود: “مقصد و تلاش ما این است که تحصیلات عالی بکنیم، و انشاالله که میکنیم. هدف ما خدمت به وطن است. الحمدلله بسیار خوش هستیم که امروز از صنف دوازده فارغ شدیم. وزی ځدران آن ولسوالی بود که در موردش گفته می شد که تاهنوز فارغین از صنف دوازدهم ندارد؛ اما حالی اینطور نیست.”

کوچی زازی رئیس معارف ولایت پکتیکا نیز تاييد کرد که ولسوالی ځدران بیشتر عقب مانده است و مثل دیگر ولسوالی ها، برای این ولسوالی سهولت های آموزشی آماده نشده است.

زازی گفت که شاگردان ولسوالی دره ځدران، هنوزهم به سختی به آموزش صنف دوازدهم دسترسی دارند، و دخترها در حالت سخت، فقط تا دوره ابتدائیه آموزش می بينند.

وی علاه کرد: “در ولسوالی ځدران مشکلات است، و تاهنوز برای شان چندان توجه نشده است. در اینجا در بخش دخترها فقط ابتدائیه آغاز شده است، در شواک و وزی ځدران. اول تلاش میکنیم که ساختمان برای شان بسازیم، و سهولت های اساسی ابتدایی برای شان آماده کنیم، تا که بطور متوازن به پیش برویم.”

وزی ځدران، ولسوالی عقب مانده پکتیا بود که تا هنوز فارغین از صنف دوازدهم نداشت.

قابل یادآوری است که بشمول یکتعداد مناطق مرکز گردیز؛ در هفت ولسوالی پکتیکا تاهنوز هیچ دختر از صنف دوازدهم غارغ نشده است.

Visits: 10

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر