زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رييس جمهورغنى: با عاملان آلوده گى هوا برخورد قانونى صورت گيرد

رييس جمهورغنى: با عاملان آلوده گى هوا برخورد قانونى صورت گيرد

author avatar
22 Dec 2019 - 14:22
رييس جمهورغنى: با عاملان آلوده گى هوا برخورد قانونى صورت گيرد
author avatar
22 Dec 2019 - 14:22

کابل(پژواک،اول جدى ٩٨): رئیس جمهورغنى، به وزارت داخله هدایت داد تا با عاملان آلوده گی هوا که از توصیه‌های حکومت مبنی بر تغییر مواد سوخت و نصب فلترهای تصفیۀ دود تخلف مى کنند، برخورد جدی قانونی صورت گیرد.

در خبرنامۀ دفتر سخنگوى رياست جمهورى که به دسترس آژانس خبرى پژواک قرار گرفته، آمده است که محمد اشرف غنى رئیس جمهور کشور، شام روز گذشته در نشستی با اعضای کمیسیون جلوگیری از آلودگی هوا گفت: "ما برای جلوگیری از آلودگی هوا برنامۀ پنج ‌ساله داریم؛ اما در کنار برنامۀ درازمدت، به اقدامات عاجل نیاز داریم؛ تا در نتیجۀ آن بتوانیم کابل را به یک محیط سالم و قابل تنفس برای شهروندان مبدل سازیم؛ فضای کابل برای شهریان کابل کشنده شده و این وضعیت وخیم، نیاز به اقدامات عاجل و عملی دارد. "

وى به مسئولین مربوطه هدایت داد تا به زودترین فرصت، عاملان درجه یک آلوده گی هوا را مکلف سازند که استفاده از مواد سوخت را که باعث آلوده گی هوا می‌شود، متوقف ساخته و در عوض از مواد سوخت با کیفیت استفاده کنند؛ همچنان بخاطر جلوگیری از تولید دود، از فلترهای تصفیۀ دود معیاری، استفاده صورت گیرد.

به گفتۀ او مالکان شهرک‌های کلان در کابل، مالکان بلند منزل‌ها،  خشت‌پزی‌ها، حمام‌ها، سالون‌های عروسی، فابریکه‌های تولیدی و سایر تجارت‌ها، عاملان اصلی آلوده گی هوا می‌باشند که به خاطر منفعت شخصی شان، حیات جمعی مردم کابل را به خطر مواجه ساخته اند.

وی افزود: "هیچ استثنایی در این مورد قابل قبول نیست؛ من شخصا در قسمت کسانی که به خاطر منافع شخصی، حیات جمعی مردم ما را به خطر می‌اندازند، قاطع هستم و از هیچ اقدام قانونی که باعث مسئولیت‌پذیری افراد در مقابل جامعه شود، دریغ نخواهم کرد."

موصوف به وزارت امور داخله هدایت داد در صورتی که عاملان درجه یک آلوده گی هوا، از توصیه‌های شاروالی کابل و ادارۀ ملی محیط زیست مبنی بر تغییر مواد سوخت و نصب فلترهای تصفیۀ دود تخلف کنند، با آن‌ها در همکاری با لوی‌ څارنوالی، برخورد جدی قانونی صورت گیرد.

غنى گفت که حکومت مسئول است و باید در تطبیق هر پلان برای منفعت عامه پیشقدم شود؛ بناءً دوایر دولتی مکلف اند تا از استفاده از مواد سوخت غیر معیاری در ادارات دولتی، جلوگیری کنند و این کار از ارگ ریاست‌جمهوری آغاز گردیده است.

وی افزود که تمام دوایر دولتی، پلان استفاده از انرژی سولر را در تسخین و تنویر ادارات دولتی روی‌دست گیرند و عملی سازند.

رئیس جمهور گفت: "در این رابطه با شرکت‌های عرضه‌کنندۀ انرژی آفتابی بحث جریان دارد و در آیندۀ نزدیک، برنامۀ استفاده از انرژی آفتابی را در ادارات دولتی آغاز می‌نمائیم."

رئیس جمهور غنی، به ریاست ترافیک کابل وظیفه سپرد که برای جلوگیری از تردد وسایطی که به گونۀ بی ‌رویه دود تولید می‌کنند، اقدامات عاجلی روی‌ دست گرفته شود و این ریاست، مؤظف است تا تطبیق این برنامه را از وسایط دولتی آغاز نماید.

رئیس جمهور کشور، همچنان به ادارات مربوطه هدایت داد که یک شمارۀ تماس در دفتر ریاست‌جمهوری و یک شمارۀ تماس در وزارت داخله ایجاد شود؛ تا در صورت غفلت و یا فساد مامورین حکومت در تطبیق این پلان، مردم بتوانند مستقیماً پیام خود را به ریاست‌جمهوری برسانند.

رئیس‌جمهور غنی، خطاب به اعضای کمیسیون جلوگیری از آلوده گی هوا و ادارات مربوطه، گفت: "مخاطب اصلی شما مردم است و مردم از کار شما رضایت ندارند؛ اقدامات شما به گونۀ فردی و مربوط  به یک نهاد نباشد و باید یک پیام کلی به منظور جلوگیری از آلوده گی هوا به شهروندان ارائه نمایید."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر