زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

​باشندگان پکتیکا از عرضۀ خدمات نا مناسب صحی شکایت دارند

​باشندگان پکتیکا از عرضۀ خدمات نا مناسب صحی شکایت دارند

author avatar
23 Dec 2019 - 20:03
​باشندگان پکتیکا از عرضۀ خدمات نا مناسب صحی شکایت دارند
author avatar
23 Dec 2019 - 20:03

شرنه (پژواک، ٢ جدی ٩٨): برخی از باشندگان و مقامات محلی ولایت پکتیکا از کمبود داکتران متخصص زن و عدم رسیدن ادویه جات به شفاخانه های دولتی این ولایت شکایت دارند و تاکید می ورزند که این مشکلات باید حل گردد.

پکتیکا از جمله ولایت های دور دست و ناامن کشور است که باشندگان آن ضمن مشکلات صحی در بخش های معارف، امنیت و دیگر موارد با مشکلات زیادی مواجه هستند.

امیر محمد یک تن از باشندگان قریۀ چامری ولسوالی جانی خیل این ولایت امروز به آژانس خبری پژواک گفت که خدمات صحی بسیار ضعیف است.

وی می گوید: “در تمام ولسوالی یک داکتر زن و یا داکتر متخصص  وجود ندارد، زمانی که به شفاخانۀ دولتی مراجعه می کنیم در آنجا نیز داکتر و ادویه نیست و با مشکلات جدی مواجه هستیم.”

بر اساس معلومات وی در ولسوالی های جانی خیل، خیرکوت، و خوشامند بیماران خویش را به شهر شرنه مرکز پکتیکا می برند؛ اما از اثر فاصله زیاد بیشتر اوقات بیماران در مسیر راه جان شان را از دست می دهند.

با این حال زیرگل نیازی باشندۀ قریۀ ملایان شهر شرنه پژواک گفت که در سطح ولایت پکتیا تنها یک داکتر زن موجود است.

وی می افزاید: “این زن در شفاخانۀ ملکی ایفای وظیفه می نماید و نمی تواند به تمام مریضان زن در رسیدگی کند، در این ولایت قابله و نرس تداوی زنان را می کنند که بیشتر اوقات به جای فایده تاوان می کند.”

نامبرده اظهار داشت که در شفاخانۀ ملکی این ولایت از اثر ازدحام، بیشتر اوقات داکتران نمی توانند بیماران را در وقت مناسب معاینه کنند.

همچنان نیک محمد مجاهد یک تن از متنفذین قومی در ولسوالی اورگون پژواک گفت که ارایه خدمات صحی در این ولایت بسیار ضعیت است و مردم با مشکلات فراوان مواجه هستند.

وی گفت: “ضمن مشکلات دیگر در این ولایت هیچ داکتر چشم و اعصاب نداریم، مردم بیماران خود را به ولایات دیگر می برند.”

به گفتۀ مجاهد، شماری از تاجران ادویه به این ولایت دواهای بی کیفیت را وارد می کنند که مردم را دچار مشکلات زیاد ساخته است.

وی افزود: “مردم دوا می خورند تا صحتمند شوند؛ اما کیفیت دوا آنقدر پایین است که باوجود عدم صحتمند شدن مردم باعث ایجاد مشکلات دیگر می شود.”

همچنان مریم (نام مستعار) باشندۀ  شهر شرنه  گفت که زنان در وقت بیماری با مشکلات بیشتر مواجه می شوند.

وی گفت: “در تمام ولایت تنها یک داکتر زن موجود است، بیشتر اوقات بالایش نوبت نمی باشد و مردان به زنان شان اجازه نمی دهند که برای معاینه به داکتران مرد مراجعه نمایند، پس این مشکل باید حل شود.”

همچنان داکتر غلام محمد باشندۀ ولسوالی یحی خیل گفت که از یک طرف داکتران مسلکی در شفاخانه ها وجود ندارد و از طرف دیگر برای مردم ادویه های لازم داده نمی شود.

وی  ضمن انتقاد از پایان بودن کیفیت ادویه جات در شفاخانه های دولتی می گوید که از اثر آن بیشتر اوقات بیماران صحتمند نمی شوند.

همچنان عزیز عزیز عضو شورای ولایتی این ولایت به آژانس خبری پژواک گفت که ضمن ولسوالی ها در شرنه مرکز این ولایت نیز مردم با مشکلات بیشتر مواجه اند.

وی افزود: “ما چندین بار این مشکلات را با مقامات شریک کردیم؛ اما تاکنون در این مورد عمل درست صورت نگرفته است، ما از وزارت صحت عامه میخواهیم که به این ولایت یک هیئت بفرستد و از شفاخانه های این ولایت دیدار داشته باشد و برای حل مشکلات یک حل مناسب پیدا نماید.”

برخی باشندگان این ولایت نیز شکایات مشابه داشتند و از ادارات ذیربط خواهان این مشکلات شده اند.

در ولایت پکتیکا یک موسسه قراردادی وزارت صحت عامه بنام (OHPM) است که برای شفاخانه های ادویه تهیه می نماید.

شکیب احمد مسئول این موسسه در پکتیکا به آژانس خبری پژواک گفت: “اگر ادویه باشد یا چیزی دیگر، مشکلات که مربوط ما میشود ما آن را حل می نماییم.”

مجیب الرحمن څمکنی والی پکتیکا در این مورد به آژانس خبری پژواک گفت که با مشکلات کمبود داکتران زن و رسیدگی ادویه در وقت تعیین شده با مراکز صحی مواجه اند.

والی گفت که تمام مشکلات فوق را با مسئولین وزارت صحت عامه شریک کرده و آنها تعهد کرده است که این مشکلات را حل می نماید.

ذبیح الله نمایندۀ وزارت صحت عامه در خصوص این موضوع به آژانس خبری پژواک گفت که مشکلات صحی در ولایت پکتیکا را یاداشت کرده و آن را با مسئولین ذیربط شریک خواهد کرد.

این در حال است که قبل از این نیز باشندگان ولایت پکتیکا خواهان مشکلات صحی بودند؛ اما تاهنوز مشکلات فوق باقی مانده است.

Visits: 9

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر