زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ميزان توليد زعفران امسال با ٢٢ درصد افزايش، نزديک به ٢٠ تن رسيده است

ميزان توليد زعفران امسال با ٢٢ درصد افزايش، نزديک به ٢٠ تن رسيده است

author avatar
25 Dec 2019 - 11:48
ميزان توليد زعفران امسال با ٢٢ درصد افزايش، نزديک به ٢٠ تن رسيده است
author avatar
25 Dec 2019 - 11:48

کابل(پژواک، ۴ جدی ۹۸): وزارت زراعت مى گويد که میزان تولید زعفران در سال روان، ۲۲ درصد افزایش یافته و زعفران کاران از بابت فروش آن، بيش از ۲۷ میلیون دالر امريکايى به دست خواهند آورد.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، مالدارى و آبيارى؛ به آژانس خبرى پژواک گفت که بر اساس آخرین آمارهای جمع‌آوری و توحید شدۀ اين وزارت، امسال ميزان توليد زعفران نزديک به ١٩٥٠٠ کيلوگرام مى رسد.   

وى افزود که امسال در کُل کشور، به صورت ترویجی و تولیدی، بيش از ٧٥٠٠ هکتار زمین زعفران کشت شده و میزان تولید در مقایسه با سال گذشته، حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است؛ این در حالی است که سال گذشته بيش از ٦٢٠٠ هکتار زمین زعفران کشت شده بود، که میزان تولید به ۱۶ تُن رسیده بود.

موصوف گفت که بر اساس آمارها؛ ولایت‌های هرات، بلخ، فاریاب، کندهار، ارزگان، دایکندی و سرپل به ترتیب بیش‌ترین تولید را داشته‌اند، که بیشترین کشتزارهای زعفران در ولایت هرات بود که به هفت‌هزار هکتار می ‌رسد.

او افزود که در ولایت بلخ ۹۹.۵ هکتار، در فاریاب ۴۶ هکتار، در کندهار ۴۵ هکتار، در ارزگان ۳۹ هکتار، در دایکندی ۳۱ هکتار و در ولایت سرپل ۲۱ هکتار، زعفران کشت شده است.

رستمى گفت که کشتزارهای زعفران در دیگر ولایات، کمتر از این ولایت‌ها بوده است.

موصوف افزود که عمده ‌ترین دلايل افزایش تولید زعفران افغانستان؛ افزایش ساحات تحت کشت، خدمات وزارت زراعت مانند آموزشدهی به دهقانان، توزیع پیازهای با کیفیت و ساخت مزرعه‌های نمایشی زعفران به دهقانان بوده است.

وى خاطرنشان کرد که در سال روان، چهار مرکز پروسس زعفران در ولایت‌های کابل، غزنی، فاریاب و هرات تجهیز شده و هم‌چنین بیش از دوهزار زعفران‌ کار مرد و زن، آموزش دیده‌اند.

رستمى اضافه کردکه صد نمونه از زعفران تولید شدۀ امسال افغانستان، به منظور بررسی کیفیت آن در لابراتورهای استندرد و معیاری کشور، تحت آزمایش قرار گرفته است که در نتیجه، کیفیت آن بالاتر از استندردهای بین‌المللی ثابت شده است. بر اساس نتایج این آزمایش‌ها، افغانستان خوش‌کیفیت‌ترین زعفران جهان را تولید می‌کند.

به گفتۀ وى، آمارها نشان می‌دهد که امسال زعفران‌ کاران افغانستان، از کاروبارشان بيشتر از ۲۷ میلیون دالر به دست می‌آورند.

وزارت زراعت به منظور توسعه و رشد زعفران، در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، یک برنامۀ پنج ساله ترتیب کرد که بر اساس آن، میزان تولید زعفران در کشور باید تا سال ۱۴۰۰، حدود ۱۴ تُن می‌شد؛ اما میزان تولید امسال زعفران نشان می‌دهد که وزارت زراعت توانسته است با پی‌گیری تمام برنامه‌ها برای رشد زعفران، یک سال قبل‌تر از موعد، شش تُن اضافه‌تر از پیش‌بینی‌های این برنامۀ پنج ساله تولید داشته باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر