زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت زراعت: توليد عسل در بدخشان ٦٠ درصد افزايش يافته است

وزارت زراعت: توليد عسل در بدخشان ٦٠ درصد افزايش يافته است

author avatar
30 Dec 2019 - 14:31
وزارت زراعت: توليد عسل در بدخشان ٦٠ درصد افزايش يافته است
author avatar
30 Dec 2019 - 14:31

کابل (پژواک، ٩ جدى ٩٨): وزارت زراعت مى گويد که امسال، تولیدات عسل در ولایت بدخشان، به ۲۸۳ متریک تن رسیده، که افزایش ۶۰ درصدی این محصول را نشان می‌دهد.

در خبرنامۀ وزارت زراعت، مالدارى و آبيارى آمده است که در حال حاضر، بیش از ۵۹۰ فارم خرد و بزرگ زنبور عسل در این ولایت فعالیت دارند.

معین‌الدین عینی رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان، در این باره گفت: «امسال با مساعد بودن شرایط اقلیمی؛ موجودیت گل های زياد و آگاهی بیشتر زنبورداران، نسبت به سال‌های گذشته توليد آن بیشترشده است.»

وی افزود که سطح تولید امسال به ۲۸۳ متریک تن رسیده است و منبع خوب عایداتی برای زنبورداران است؛ در حالیکه سال قبل میزان تولید عسل به ۷۷ هزار و ۱۵۴ کیلو گرام یا ۷۷.۱۵۴ تن رسیده بود.

منبع نوشته است که عسل خالص ولایت بدخشان، در زنبورداری‌های ولسوالی‌های بهارک، کشم، جرم، شهدا، وردوج، یاوان و تگاب بشتر تولید می‌شود، که عمدتاً در بازارهای محلی و ولایات همجوار آن صادر می‌شود.

در خبرنامه آمده است که زنبورداران، عسل را از ۴۵۰ افغانی تا یک هزار و ۲۰۰ افغانی می‌فروشند، که بنیۀ اقتصادی آنان را شکل می‌دهد و برای‌ شان ارزنده است. عسل نظر به فصل و تولیدش، بهایش متفاوت است.

فضل‌الدین از زنبورداران در ولسوالی بهارک بدخشان گفت: «من مدت ۲۷ سال می‌شود که ترویج و پرورش عسل را کار می‌کنم، با انتقال در زمان مناسب آن در ساحات گل‌دار، حفظ و مراقبت از آن و پیش‌گیری از خطرات محیطی، حاصلات ما زیاد شده و ما از وزرات زراعت و دولت می‌خواهیم که بازارهای فروش و مارکیت آن را برای زنبورداران مهیا بسازد.»

اسدالله از ولسوالی جرم هم، از زنبورداران است که در سال جاری عسل خوبی برداشته است. او گفت: «در سال جاری ما توانستیم که عسل زیادی برداشت کنیم؛ چون هم آب و هوا مناسب بود و هم شیوه‌هاى مختلف پرورش را یاد گرفتیم.»

به نقل از منبع، همزمان با همکاری وزارت زراعت در بخش آگاهی‌دهی شیوه زنبورداری و توزیع لوازم زنبورداری برای زنبورداران، میزان حاصلات در این ولایت افزایش چشم ‌گیر داشته است.

بدخشان از ولایاتی است که میزان پرورش زنبور در آن، به پیمانۀ زیاد صورت می‌گیرد و سالانه حاصلات قابل ملاحظۀ عسل از آن‌جا به دست می‌آید.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر