زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سال گذشته در افغانستان حدود ۲۲۳۰۰ تن کشته و زخمی شده اند

سال گذشته در افغانستان حدود ۲۲۳۰۰ تن کشته و زخمی شده اند

author avatar
7 Jan 2020 - 14:27
سال گذشته در افغانستان حدود ۲۲۳۰۰ تن کشته و زخمی شده اند
author avatar
7 Jan 2020 - 14:27

 

کابل (پژواک، ۱٧ جدی ٩۸): طی سال گذشتۀ میلادی، در اثر ۱۹۲۶حملۀ مسلحانه در افغانستان، بیش از ۱۲۵۰۰ تن کشته شده و حدود ۹۸۰۰ تن دیگر زخم برداشته اند و این ارقام تلفات، نسبت به دو سال قبل ۱۶ درصد کاهش یافته است.

معلومات آژانس خبری پژواک نشان می دهد که به طور اوسط طی سال گذشته، روزانه ۶۱ تن؛ اما دو سال قبل روزانه ۷۳ تن کشته و زخمی شده اند و دو سال قبل تابستان؛ اما سال گذشته خزان، خونین ترین فصل ها بوده است.

طی سال گذشته، از میان هر ۲۲ تن زخمی و کشته شده، ۹ تن در فصل خزان کشته یا زخمی شده اند.

گزارشات روزانۀ آژانس خبری پژواک که بر اساس منابع مختلف تهیه گردیده است، نشان میدهد که در جریان سال ٢٠١۹ میلادی، در اثر ۱۹۲۶ حمله ۱۲۵۲۲ تن کشته شده و ۹۷۷۱ تن دیگر زخم برداشته اند؛ اما در سال ٢٠١٨ میلادی طی ٢٣٩٠ حمله، ١٦٠١٠ تن کشته شده و ١٠٦٧٩ تن دیگر زخم برداشته اند.

همچنان دو سال قبل ۲۷۴؛ اما سال گذشته ۲۱۴ حملات هوایی رخ داده است و سال پار ۷۸؛ اما سال گذشته ۵۶ حملۀ انتحاری صورت گرفته است.

 

 

 

عبدالواحد طاقت یک جنرال متقاعد امور نظامی گفت که تلفات در درگیری های رویاروی، بخاطرى بلند است که گروه های ذیدخل، رویاروی مصروف جنگ می باشند و در برابر یکدیگر از هر گونه اسلحه استفاده می نمایند.

وی افزود که در حملات هوایی و انتحاری تلفات، بخاطرى بیشتر میباشد که از یک سو این حملات، سنگین و از سوی دیگر شماری از این حملات، طوری می باشد که به افراد ملکی نیز تلفات وارد میشود.

به گفتۀ وی؛ ارقام تلفات حملات هدفی و انفجار ماین های کنار جاده و مقناطیسی، بخاطرى کمتر میباشد که در این نوع، حملات یک یا افراد کم مورد هدف قرار میگیرند.

 

نزدیک به نصف حملات در هشت ولایت کشور رخ داده است

سال گذشته بيشترین حملات (۱۷۵) در ولایت ننگرهار، ۱۶۸ در فارياب، ۱۳۴ در غزنى، ۱۱۷ در کندهار، ۱۰۳ در هلمند، ۹۳ در کابل، ۸۲ در جوزجان، ۷۵ در لوگر و باقی مانده ۹۷۸ حمله در ۲۵ ولایت دیگر کشور صورت گرفته است؛ اما پژواک از ولایت بامیان گزارش حمله را به دست نیاورده است.

قابل یادآوری است که سال گذشته، از همه کمتر (دو- دو) حمله در ولایات نورستان و پنجشیر صورت گرفته است. سال پار نیز کمترین حملات (دو حمله در پنجشیر و چهار حمله در نورستان) صورت گرفته بود.

جنرال طاقت آگاه امور نظامی، در خصوص افزایش حملات در ننگرهار، فاریاب و غزنی گفت: “از نظر اوپراتیفی ولایات ننگرهار، فاریاب و غزنی مناطق ستراتیژیک میباشد، مخالفین دولت و حکومت تلاش دارند که بالای مناطق ستراتیژیک کنترول بیشتر داشته باشند؛ به همين خاطر در این ولایات درگیری ها بیشتر است.”

وی افزود که ولایت ننگرهار در سرحد با پاکستان موقعیت دارد؛ در کنار افراد طالب و داعش؛ قاچاق مواد مخدر، چوب، منرالها و سنگ های قیمتی نیز در این ولایت صورت میگیرد.

طاقت گفت: “فاریاب نیز از جمله ولایات سرحدی است [که با کشور ترکمنستان مرز مشترک دارد]، مخالفین مسلح دولت بخصوص گروه داعش، تلاش دارند که در این ولایت حضور خویش را تقویه نمایند و ضمن افغانستان، در کشورهای آسیای میانه نیز فعالیت های تروریستی داشته باشند.”

به گفتۀ وی؛ غزنی در مسیر ولایات غربی به مرکز قرار دارد و زمانیکه این ولایت ناامن باشد، روابط مرکز و ولایات غربی قطع میشود و یک نوع هرج و مرج به میان می آید؛ زیرا طالبان مسلح میخواهند که در این ولایت نفوذ بیشتر داشته باشند و این ولایت را ناامن سازند.

 

انتخابات، حملات و تلفات

به اساس گزارشها، سال گذشته از بیشترین حملات (۱۱۳) در ۲۶ برج سپتمبر (روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری) صورت گرفت؛ اما به بیشترین افراد (۳۴۳ تن) در سوم برج سپتمبر تلفات وارد شده است.

خونین ترین حملۀ تاریخ سوم برج سپتمبر، حملۀ طالبان بالای یک کمپ خارجی ها (گرین ویلیج) در کابل بود که بر اساس گزارشها، از اثر آن ۱۶ تن کشته شده و ۱۱۹ تن دیگر زخم برداشتند. بر اساس برخی گزارشات، قربانیان و متضررین بيشتر این حمله، غیرنظامیان بودند.

به اساس گزارشها، سال پار بیشترین(٢٧١) حمله در ۲۰ برج اکتوبر (در روز برگزاری انتخابات ولسی جرگه) رخ داده بود؛ اما از همه بیشتر (٦٢٠ تن) به تاریخ ۱۵ برج می تلفات وارد شده بود.

در کشته و زخمی شده گان سال گذشته و سال پار مخالفین، نیروهای دولتى و افراد ملکی شامل اند؛ اما پژواک، بخاطرى ارقام مخصوص آنها را به نشر نمی رساند که در موردش، منابع مختلف نظریات مختلف ارایه کرده و تفکیک همۀ آن، ناممکن است.

دولت افغانستان و مخالفان مسلح دولت، ارقام تلفات سالانۀ خویش را نشر نمی کنند و هر دو جانب نگفته اند که در حملات شان، به چه تعداد افراد ملکی کشته و زخمی شده اند.

دولت گفته است که طالبان مسلح، در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۲۱۹ فرد ملکی را کشته و ۵۱۷۲ تن دیگر را زخمی کرده اند؛ اما طالبان میگویند که در سال فوق، در اثر ۲۲۹۱ رویداد، ۵۴۲۳ تن کشته شده و ۳۲۸۴ تن دیگر زخم برداشته اند.

طالبان میگویند که ۵۱۵۲ فرد ملکی، در حملات نیروهای دولتی و خارجی، و متباقی در حوادث ترافیکی و منازعات ذات البینی کشته شده اند.

همچنان نیروهای ناتو میگویند که در جریان سال ٢٠١٩ میلادی در افغانستان، ۲۳ تن از نیروهای خارجی که بیشتر شان امریکایی اند کشته شده اند.

سال گذشته در افغانستان بدون بامیان، در تمامی ولایات کشور، از اثر حملات مسلحانه تلفات وارد شده بود.

سال گذشتۀ ميلادى، در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، در حملات مختلف ۳۲ تن کشته و ۱۲۳ تن دیگر زخم برداشته بودند؛ اما این ارقام تلفات، از سبب نامشخص بودن منابع معتبر، در نقشۀ ذکر شده، شامل نشده است.

 

همچنان سال گذشته، به بیشترین افراد (۲۰۳۴) تن در فاریاب، به (۱۷۹۲) تن در کندهار، به (۱۷۱۵) تن در کابل و متباقی(۱۶۵۹۷) تن بدون بامیان در ولایت دیگر کشور، تلفات وارد شده است.

 

 

در افغانستان، از حدود ۱۸ سال گذشته بدینسو، میان طالبان مسلح، نیروهای دولتی و نیروهای خارجی جنگ ها ادامه دارد.

آژانس خبری پژواک، از ۲۰۱۷ بدینسو، ارقام تلفات این درگیری ها را به اساس گزارشات، به دست آورده و ثبت می نماید.

گزارشات سالانۀ آژانس خبری پژواک نشان میدهد که طی سه سال گذشته، حدود ۷۴ هزار تن کشته و زخمی شده اند و در این مدت، سال ۲۰۱۸ خونین ترین سال محسوب میشود.

 

به اساس گزارشات، طی سه سال گذشته ۴۳۱۳۲ تن کشته شده و ۳۰۷۲۷ تن دیگر زخم برداشته اند.

 

 

جنرال طاقت آگاه امور نظامی گفت که تلفات در سال ۲۰۱۹ میلادی، بخاطرى نسبت به سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کم بود که مذاکرات صلح، گرم بود و تا یک اندازه بر میدان نبرد نیز تاثیر گذاشته است.

وی افزود: “شماری از طالبان در جریان مذاکرات صلح، به شکل خودی درگیری ها را کاهش داده و شماری از طالبان، با گروه داعش همراه شده و در ضمن، گروه ملا منان هیچ جنگ نداشته است.”

وی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری (۲۰۲۰ میلادی)، نسبت به سال ۲۰۱۹ تلفات و حملات کمتر باشد.

افغان کشی را توقف دهید!

بی بی گل ۴۵ ساله باشنده منطقه “نعل دشت” ولسوالی پشت رود فراه که طالبان مسلح، چندی پیش برادر وی را به قتل رسانده اند، گفت: “اگر طالب کشته می شود و یا سرباز دولتی، هر دو فرزندان ما هستند؛ خدا رحم کند که طرفین به صلح راضی شوند.”

به قول موصوف، درحال حاضر اولاد یتیم برادرش در وضعیت بد زنده گی می کنند و در کسب یک لقمه نان درمانده اند. بی بی گل افزود که خانواده های سربازان کشته شده، چه حالتى خواهند داشت!

نامبرده از طرفین متخاصم تقاضا کرد تا از جنگ خانمانسوز دست بکشند و به صلح روی آورند؛ زیرا جنگ های جاری، خانواده های طرفین را به گودال تباهی پرت می کند.

عطاءالله باشنده قریه ابراهیم خیل مربوط مرکز ولایت میدان وردک که یکتن از اقاربش درحالی مجروح شد که در زمین مزروعی اش مصروف کار بود، گفت: “هر روز به نام های مختلف افغان ها کشته می شوند، از دولت و مخالفین تقاضا دارم تا از جنگ دست بکشند، برادروار با هم مذاکره نموده و به صلح روی آورند.”

نامبرده، از جامعه جهانی نیز خواست که در اختتام جنگ، با افغان ها کمک نمایند و جلو دخالت های کشورهای مداخله گر را از افغانستان بگيرند، که برای منافع شان این جنگ را دامن می زنند.

طالبان، تاهنوز تاکید دارند که با حکومت افغانستان مذاکره نمی کنند؛ اما میگویند که آماده اند که با سیاسیون افغان گفتگو داشته باشند.

 دولت افغانستان، بر مذاکرات بین الافغانی با محوریت حکومت تاکید دارد و می گوید که برای مذاکرات صلح، یک هیات را انتخاب کرده؛ اما تاهنوز نام اعضای این هیات را نشر و واضح نکرده است.

ایدیتر: عبدالقدیر منصف

Views: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر