زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در سال روان حاصلات زعفران در دايکندى ٣٠ درصد افزايش يافته است

در سال روان حاصلات زعفران در دايکندى ٣٠ درصد افزايش يافته است

author avatar
11 Jan 2020 - 14:47
در سال روان حاصلات زعفران در دايکندى ٣٠ درصد افزايش يافته است
author avatar
11 Jan 2020 - 14:47

کابل (پژواک،٢١ جدی ٩٨): ریاست زراعت دایکندی، از افزايش ٣٠درصدى زعفران در سال روان نسبت به سال گذشته خبر داده می گوید که امسال، از هرجریب زمین ۱.۵ کیلوگرام زعفران به دست آورده اند.

عبدالواحد فیروزی رئیس زراعت اين ولايت، به آژان خبرى پژواک گفت که مجموع حاصلات امسال زعفران دراين ولايت، ۱۵۰ کیلو گرام مى باشد؛ اما در سال گذشته ۹۰ کیلوگرام حاصلات به دست آمده بود.

به گفته او، آموزش کشاورزان دربخش کشت زعفران، مساعد بودن آب وهوا و دسترسی آنان به پیاز زعفران، از علت‌های اصلی افزایش کشت گیاه زعفران در این ولایت می ‌باشد .

وی در ادامۀ صحبت هايش افزود که از جمله۱۰ولسوالی این ولایت، تنها در دو ولسوالی (اشترلی و سنگ تخت) اين ولايت، کشت زعفران قابل رشد نمى باشد.

به اساس معلومات منبع، کشاورزان دراين ولايت در سال روان توانستند از هر یک جریب ۱.۵ کیلوگرام زعفران به دست بیاورند.

موصوف دربخشى از صحبت هايش افزود: «ما انجمن تولید کنندگان زعفران را در این ولایت ایجاد کردیم تا نقطه وصل بین تولید کننده گان و مارکیت این نبات باشد و امسال، ما تنها ۵۰ در صد زعفران را از دایکندی صادر کردیم و ۵۰ در صد زعفران تولید شده در خود این ولایت به فروش رسید و زعفران دایکندی، در بازارهای بیرون، بازار خوبی دارد که یک کیلوگرام زعفران دایکندی در بازار های خارج از دایکندی، ۲۰۰ هزار افغانی به فروش رسیده است.»

با این حال غلام حیدر احمدی یکی از کشاورزان  دردايکندى به پژواک گفت: «پیش از این ما کوکنار کشت می‌کردیم. در سال‌های اخیر، زعفران کشت میکنم و حاصل خوب می‌ گیرم که امسال نزدیک به دو کیلو محصول گرفتم.»

باقر رضايی یکی دیگر از دهاقین گفت که زمین کمی داشت و از کشت نباتات دیگر نمی توانست مشکلات زنده گی خود را حل کند.

وی افزود: «اما به فضل خدا (ج) امسال یک و نیم کیلوگرام زعفران حاصل برداشت کردم، که بیشتر از دولک افغانی به دست آوردم".»

 با اين حال دهاقین دردايکندى می‌گویند که کمبود پیاز زعفران و کم آگاهی مردم نسبت به طرز کشت و برداشت این نبات، از مشکلاتى اند که زعفران آنگونه که انتظار می‌رفت رشد و افزایش نیافته است.

دایکندی از ولایاتى‌ است که اکثر باشنده های آن، از طریق زراعت امرار معیشت می‌کنند؛ اما عدم مکانیزه شدن زراعت، خشک سالی، ضعف آگاهی دهاقین و نبود فابریکه‌های پروسس محصولات زراعتی و نبود سردخانه، از علت‌هايی اند  که صدمه اقتصادی به دهاقین می‌رسد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر