زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مُحب: آتش‌بس برای ایجاد یک فضای مساعد به خاطر مذاکرات ضروری است

مُحب: آتش‌بس برای ایجاد یک فضای مساعد به خاطر مذاکرات ضروری است

author avatar
15 Jan 2020 - 15:31
مُحب: آتش‌بس برای ایجاد یک فضای مساعد به خاطر مذاکرات ضروری است
author avatar
15 Jan 2020 - 15:31

کابل (پژواک، ٢٥ جدى ٩٨): حمدالله مُحب مشاور امنیت ملی می گوید که صلح برای افغانها، به معنی پایان خشونت است؛ به همین دلیل حکومت افغانستان تاکید دارد که آتش‌بس برای ایجاد یک فضای مساعد به خاطر مذاکرات، ضروری است.

موصوف اين اظهارات را امروز در گفتگوی بين المللى (رایزینا) که در دهلى جديد پايتخت هندوستان برگزار شده بود، ابراز داشت.

در اين گفتمان، نريندرا مودى صدراعظم هندوستان، حامد کرزى رييس جمهور پيشين افغانستان و مقامات بلند پايه سابقه و فعلى يکتعداد کشورها اشتراک کرده اند.

حمدالله مُحب، سخنرانى خود را با يادى از قربانيان حادثه سقوط طياره اوکراينى که در تهران پايتخت ايران با موشک سقوط داده شده بود، آغاز نمود و به خانواده هاى قربانيان ابراز تسليت کرد.وى گفت که حوادث هفته‌های اخیر، از جامعه جهانی می طلبد که اصول تنش‌زدايی، حل مسالمت آمیز منازعه، همسايگى و دولت‌داری مسئول را به رسمیت شناخته و به آن متعهد باشند.

وى افزود: "ما می‌توانیم از طریق رعایت اصول تعیین شده، از بی‌نظمی کنونی با قوت بیشتر رهايى یابیم،  رئیس جمهور غنی از همسایه‌گان و شرکای ما مصرانه خواسته است که در صدد راه حل‌های مسالمت آمیز برای وضعیت خشونت بار باشند – نه تنها برای  این‌که منافع ملی خودمان نیازمند آن است، بلکه این اصول در منشور سازمان ملل متحد درج گردیده و برای نسل‎ها، اساس حسن رفتار و احترام متقابل بین المللی را تشکیل داده اند.  "

وی گفت: "ما به عنوان یک ملت، در چهار دهه گذشته زیاد آموخته‌ایم که چه برای از دست دادن در بی نظمی ها و اغتشاش داریم. ولی ما آنچنانی موفق نبوده ایم که چطور از بی نظمی منفعت ببریم. "

مشاور امنیت ملی افغانستان افزود که نخست و مهم‌تر از همه، زمان صلح در سرزمین افغانستان مدت طولانی می‌شود که فرا رسیده است. مردم از دیر زمان بدین‌سو در آرزوی دیدن روزی اند که بتوانند دوام‌دار بدون هراس و هدف قرار گرفتن توسط تروریستان، اطفال خود را به مکتب بفرستند و دوستان ‎شان را ملاقات کنند.

وی افزود: "صلح برای مردم ما به معنی پایان خشونت است - به همین دلیل ما تاکید داریم که آتش‌بس برای ایجاد یک فضای مساعد به خاطر مذاکرات ضروری است. "

محب گفت که خشونت و تروریزم در افغانستان طرفدارانی ندارد؛ ولی صلح و آرامش دارد. آتش‌بس تسریع‌کننده صلح پایدار است؛ زیرا مردم افغانستان با جدیت خواهان آن هستند و این امر به مردم و دولت افغانستان ثابت خواهد کرد که دشمنان افغانستان، نه تنها در مورد صلح جدی نیستند، بلکه این موضوع نیز در کنترل آن‌ها [نیست] که مسئولیت خویش در یک معاملۀ آینده را تأمین نمایند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر