زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سرور دانش: توافق بر نظام امارتی صلح نیست؛ تشدید جنگ است

سرور دانش: توافق بر نظام امارتی صلح نیست؛ تشدید جنگ است

author avatar
19 Jan 2020 - 14:33
سرور دانش: توافق بر نظام امارتی صلح نیست؛ تشدید جنگ است
author avatar
19 Jan 2020 - 14:33

کابل (پژواک، ٢٩جدى٩٨): معاون دوم رياست جمهورى مى گويد که طرح کاهش خشونت و مانند آن، یک طرح مبهم و یک نوع فرار از صلح و فریب دادن مردم و جامعۀ جهانی است.

سروردانش که امروز در محفل «رونمایی استراتیژی محافظت از مدافعان حقوق بشر» که از سوی سازمان عفو بین‌الملل برگزار شد، صحبت مى کرد، گفت که توافق بر نظام امارتی صلح نیست؛ تشدید جنگ است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد که توافق بر نظام امارتی یا هر نوع نظامی که از آن صدای پای دیکتاتوری و استبداد شنیده شود و اصل جمهوریت و حقوق بشری افراد را نقض کند، نه تنها صلح را به ارمغان نمی‌آورد، بلکه جنگ را با نام و عنوان دیگری در افغانستان تشدید خواهد کرد.

اين مقام بلند پايۀ حکومت افغانستان افزود: «ممکن است با چنین توجیهاتی از طرف گروه طالبان و حامیان آنها، جانب ایالات متحده امریکا حاضر شود سند توافقنامه صلح را امضا کند؛ اما این برای مردم افغانستان که طرف اصلی قضیه اند، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.»

دانش با اشاره به پیشرفت‌های مذاکرات صلح بین گروه طالبان و نماینده خاص آمریکا تاکید کرد وگفت: "ما به عنوان دولت و ملت افغانستان، بدون شک از برقراری صلح استقبال می‌کنیم و تأمین امنیت پایدار و خاتمه جنگ خانمانسوز، از آرزوهای دیرینه مردم ما است."

اما وی در رابطه به میکانیزم مذاکرات صلح و فضای مناسب برای این مذاکرات تصریح کرد که تا شروع "مذاکره مستقیم بین‌الافغانی با محوریت حکومت افغانستان" وآغاز "آتش‌بس سرتاسری"، هیچ اعتمادی بین دو طرف و هیچ امیدی برای آینده پدید نخواهد آمد.

سروردانش،  دربخشى ازصحبت هايش افزود که تا کنون در مذاکرات صلح هم حکومت و هم مردم به شمول نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و گروه های قومی، در حاشیه قرار گرفته اند و در چنین وضعیتی تحقق صلح امکان پذیر نیست.

معاون رئیس جمهور کشور، همچنین تاکيد کرد: "صلحی مورد قبول مردم افغانستان است که همه جوانب، از جنگ دست کشیده و با مشارکت در قدرت از طریق میکانیزم‌های دموکراتیک و قانونی، فضای زندگی سیاسی مسالمت‌آمیز را برای مردم افغانستان فراهم نمایند."

موصوف، با اشاره به اصل جمهوریت، حقوق شهروندی و صیانت از حقوق بشر که در رأس همه اصول اساسی و ارزش‌های مردم افغانستان است، گفت: «انتخابات، آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها، جزء اصول اولیه حقوق بشری افراد است که نباید نادیده گرفته شوند.»

اين درحاليست که حکومت افغانستان، قبل ازاين نيز هشدارداده بود در صورتی‌ که نمایندگان امریکا و طالبان در مذاکرات شان به برقراری آتش‌بس توافق نکنند، تلاش‌های صلح طالبان و امریکا بی‌نتیجه خواهد بود.

با اينحال در دور دهم مذاکرات امریکا و طالبان که ۱۶ قوس آغاز شد و تا تاریخ ۲۲ ادامه یافت، موضوع اصلی کاهش خشونت و آتش بس اعلام شده بود.

اما اکنون حکومت افغانستان تاکید دارد که به غیر از آتش‌بس؛ طرحی دیگری زیر نام "کاهش خشونت‌ها"، برای کابل قابل قبول نیست.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر