زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مشرانوجرگه: بحث «کاهش خشونت ها» جنبۀ عملی و حقوقی ندارد

مشرانوجرگه: بحث «کاهش خشونت ها» جنبۀ عملی و حقوقی ندارد

author avatar
19 Jan 2020 - 15:11
مشرانوجرگه: بحث «کاهش خشونت ها» جنبۀ عملی و حقوقی ندارد
author avatar
19 Jan 2020 - 15:11

کابل(پژواک،۲۹ جدی ۹۸): برخی اعضای مشرانوجرگه، روند کنونی صلح افغانستان را مبهم می دانند و می گویند «کاهش خشونت ها» که میان طالبان و امریکایی ها روی آن بحث ها جریان دارد، جنبۀ عملی و حقوقی ندارد.

از حدود یک سال به این طرف، گفتگوهای صلح میان نماینده گان طالبان و ایالات متحدۀ امریکا، به گونۀ وقفه یی جریان دارد و با آنکه گزارش هایی از پیشرفت ها در این گفتگوها منتشر شده، تا حال به توافق نهایی دست نیافته اند.

گزارش های تازه می رساند که طالبان روی کاهش خشونت توافق کرده اند؛ اما صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور افغانستان، دیروز گفت که تا هنوز در مورد آتش بس و کاهش خشونت، پیشرفت نشده و اگر طالبان پیشنهاد آتش بس را نپذیرند، تلاش های صلح بی نتیجه خواهد بود.

در نشست امروز مشرانو جرگه، در مورد روند صلح و کاهش خشونت ها بحث شد.

حسیب الله کلیمزی وردک عضو این جرگه گفت: «برای کاهش خشونت تعریف مشخص وجود ندارد، فعلا زمستان است و همواره در زمستان خشونت ها کاهش پیدا می کند، نگران هستیم که به نام کاهش خشونت ها گروه طالبان معافیت پیدا کنند و آماده گی لوژستیکی برای دوام جنگ نگیرند.»

او افزود که کاهش خشونت ها جنبه عملی و حقوقی ندارد و برای آغاز گفتگوهای صلح، باید آتش بس دایمی حد اقل برای سه تا شش ماه تامین شود؛ تا دو طرف و مردم افغانستان بر این روند اعتماد کنند.

گل احمد اعظمی نماینده مردم فراه در این جرگه نیز در مورد تصمیم کاهش خشونت ها، نظر مشابه دارد؛ اما گفت که روند صلح گنگ است و این وضعیت مردم را نگران ساخته است.

عبدالله قرلق منشی مشرانو جرگه گفت: «جواب طالبان بعد از یک ماه انتظار خلیلزاد، برای امریکا، یک نوع مسخره، فریب و بازی دادن مردم افغانستان است، کاهش خشونت هفت روزه ارزش امضای یک توافقنامه را ندارد؛ چون کاهش خشونت ها هیچ مفهوم و معنی ندارد.»

او افزود تا زمانی که برای آغاز گفتگوهای صلح آتش بس تامین نشود، کاهش خشونت ها هیچ نوع تغییری را در روند صلح به وجود آورده نمی تواند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر