زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کمیسیون شکایات: تا کنون سه تیم انتخاباتی ۴۷۰۰ خواست استینافی را ثبت کرده اند

کمیسیون شکایات: تا کنون سه تیم انتخاباتی ۴۷۰۰ خواست استینافی را ثبت کرده اند

author avatar
19 Jan 2020 - 18:31
کمیسیون شکایات: تا کنون سه تیم انتخاباتی ۴۷۰۰ خواست استینافی را ثبت کرده اند
author avatar
19 Jan 2020 - 18:31

کابل (پژواک، ۲۹ جدی ۹۸): کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که تا حال از طرف سه تیم انتخاباتی، ۴۷۰۰ خواست استینافی به ثبت رسیده و ممکن است تعداد آن بیشتر شود.

قاسم الیاسی منشی و سخنگوی این کمیسیون، بتاریخ ۲۹ جدی به خبرنگاران در کابل گفت که این تعداد ممکن است افزایش یابد؛ چونکه ابلاغیه کمیسیون ولایتی ولایت خوست؛ روز پنجشنبه به کمیسیون مرکزی شکایات رسیده است.

به گفته الیاسی، خواست های یاد شده تنها از طرف تیم های انتخاباتی دولت ساز، ثبات و همگرایی و صلح و عدالت اسلامی به ثبت رسیده؛ اما بیشترین شکایات از طرف ثبات و همگرایی ثبت شده است.

به اساس معلومات وی، در پکتیا ۸۹۹، در ننگرهار ۶۵۰، در کندهار ۲۳۸، در کنر ۲۲۵، در هلمند ۲۱۴، در لوگر ۱۱۹، در لغمان ۱۷۷، در غور ۱۴۲، در غزنی ۸۶، در نیمروز ۶۰، در هرات ۱۶، در فراه ۱۶، در کندز ۱۴، در نورستان ۱۲، در بغلان پنج، در فاریاب چهار، در بلخ سه، در سرپل سه، در بدخشان سه، در پنجشیر سه و در ارزگان، دو خواست استینافی به ثبت رسیده است.

منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی افزود که بیشترین شکایات در رابطه به آرای غیر بایومتریک، تفاوت بین آرا، آرای مشکوک و به کار بردن آرای پیش و بعد از وقت ثبت شده است.

الیاسی افزود که اگر خواست های استینافی به موضوعات بسیار پیچیده بچرخد؛ پس کمیسیون شکایات نخواهد توانست که خواست های یادشده را در وقت معین بررسی کند.

به گفته وی، روز گذشته جدول بازشماری و تفتیش ۵۳۸۷ محل را در ۱۹ ولایت، با کمیسیون مستقل انتخابات شریک ساخته و کمیسیون به زودی تصمیم طبقه بندی آن را با کمیسیون فوق شریک خواهد کرد.

در این حال، ذبیح الله سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، به پژواک گفت که روز گذشته از طرف کمیسیون شکایات، جدول بازشماری و تفتیش آرا در ۱۹ ولایت با آنها شریک شده؛ اما جدول یاد شده مشکلات داشت.

وی افزود که مشکلات یاد شده با کمیسیون شکایات شریک خواهد شد و پس از حل مشکلات، کمیسیون مستقل انتخابات با تقویم کاری خود، کار شان را آغاز خواهد کرد.

از طرف دیگر، یوسف رشید رئیس اجرائیوی (فیفا) نهاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان، به پژواک گفت که سطح خواست های استینافی بیشتر شده است و کمیسیون شکایات، نخواهد توانست که در وقت معین؛ خواست های استینافی را بررسی کند.

وی افزود که تیم های انتخاباتی حالا به این باوراند که شکایات بیشترى را ثبت کنند؛ پس کمیسیون شکایات را زیر فشار خواهند آورد.

قابل یادآوریست که پس از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، از طرف چهار تیم انتخاباتی؛ ۱۶۵۰۰ شکایت به ثبت رسیده بود؛ اما کمیسیونهای ولایتی کمیسیون شکایات نتوانستند  در زمان معین شکایات یاد شده را بررسی کنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر