زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حقوق بشر: در حمله هوايى نيروهاى خارجى در هرات ١٥ فرد ملکى کشته و زخمى شده اند

حقوق بشر: در حمله هوايى نيروهاى خارجى در هرات ١٥ فرد ملکى کشته و زخمى شده اند

author avatar
21 Jan 2020 - 17:37
حقوق بشر: در حمله هوايى نيروهاى خارجى در هرات ١٥ فرد ملکى کشته و زخمى شده اند
author avatar
21 Jan 2020 - 17:37

کابل (پژواک، اول دلو ٩٨): کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که در حمله هوايى نيروهاى امریکایی در هجدهم جدی در ولسوالی شیندند ولایت هرات، ١٥ فرد ملکى کشته و زخمى شده اند.

اين در حالی ست که توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات، پس از وقوع این رویداد گفته بود که اين حمله بر قرارگاه ملاننگیالی نیکزاد قوماندان مخالف مسلح دولت انجام شده و در آن، ۶۰ تن کشته و ۳۸ تن دیگر زخمی شده اند.

او گفته بود: «در این جمله ۵۰ تن از افراد ملکی اند و متباقی افراد نظامی؛ و از جمله ۳۸ نفر زخمی این رویداد، ۲۵ نفر آن افراد ملکی می باشند.»

همچنان به اساس برخی گزارش ها افراد ملا رسول (گروه انشعابی طالبان) نیز شامل کشته و زخمی شده های این رویداد می باشند. 

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با نشر خبرنامه ای گفته است که ‌‌بر اثر حمله‌ هوایی نیروهای خارجى بر قرارگاه نیروهای طالبان در منطقه پایکش ولسوالی شیندند، ‌پانزده تن از افراد ملکی کشته و زخمی شده‌ اند که سه‌ کودک و سه‌ زن در میان کشته شده گان و دو کودک در میان زخمیان این حمله قرار دارند.

منبع نوشته است: «بر بنیاد اهداف و اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه و قوانین کشوری، آسیب رساندن به مردم ملکی ممنوع است. بنابراین، طرف‌ های درگیر در عملیات‌‌ خود باید به گونه جدی حفاظت از جان و مال افراد ملکی را ‌در نظر داشته باشند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، بار دیگر نگرانی جدی خود را به دلیل افزایش شمار قربانیان جنگ در کشور ‌و نقض صریح و مکرر حقوق بشر و شهروند و حقوق بین‌الملل بشردوستانه، ابراز کرده است.

در خبرنامه آمده است که کمیسیون ‌بارها از نیروهای داخلی و خارجی خواسته است که در انجام عملیات‌‌ نظامی، دقت بیشتری داشته باشند تا به افراد ملکی خسارت و آسیب نرسد.

کمیسون، با تکرار چنان رویدادی‌، ‌‌از طرف ‌های درگیر مجدانه خواسته است که ضمن دقت در انجام هر نوع عملیات نظامی، اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه را به طور جدی رعایت کنند‌ و غیرنظامیان را مورد هدف قرار ندهند‌.

هم‌چنین کمیسیون از نهادهای مسئول خواستار بررسی‌های مستمر و هدف‌مند درباره چگونگی چنین حمله‌‌هایی ‌با هدف پیشگیری از تکرار آنها و جبران خسارت و پرداخت غرامت به قربانیان شده است.

نيروهاى امريکاىى گفته اند که حمله یادشده را به تقاضاى نيروهاى افغان در ساحه انجام داده اند و در مورد، بايد وزارت دفاع افغانستان معلومات ارايه کند.

پژواک، با سخنگوی وزارت دفاع ملی و سخنگوی ریاست جمهوری تماس گرفت؛ اما از ابراز نظر در این مورد خودداری کردند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر