زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دهاقين: کشت امتحانى زعفران درغور نتيجۀ خوب داده است

دهاقين: کشت امتحانى زعفران درغور نتيجۀ خوب داده است

author avatar
21 Jan 2020 - 16:40
دهاقين: کشت امتحانى زعفران درغور نتيجۀ خوب داده است
author avatar
21 Jan 2020 - 16:40

فيروزکوه (پژواک، اول دلو ٩٨): شمارى از دهاقين در غور مى گويند که کشت امتحانى زعفران، دراين ولايت نتيجه داده و از حکومت مى خواهند که در سال آينده، در کنار توزيع پياز زعفران، در مورد کشت آن براى شان آموزش داده شود.

به اساس معلومات رياست زراعت غور، امسال در ولسوالى هاى ساغر و تيوره، زعفران به طور امتحانى کشت شد که نتيجۀ خوب نيز به دست آمد.

سید نبی آخند زاده يک تن از دهاقين در ولسوالی ساغر اين ولايت، به آژانس خبرى پژواک گفت: "ما امسال براى اولين بار کمى پياز زعفران از وزارت زراعت گرفتيم و کشت کرديم، نتيجه خوب داد، ولى مشکل اين است که ما با پرورش و جمع آوری این محصول، آشنایی کامل نداريم؛ امیدواریم ما را همکاری کنید."

وى از رياست زراعت خواست که در کنار آموزش، اگر پياز زعفران براى شان توزيع شود، بهتر خواهد بود.

عزیزالله يک تن از دهاقين در ولسوالى تيوره اين ولايت  نیز خواهان راه اندازی برنامه های آموزشی شده و گفت که باید پیاز زعفران اصلاح شده، برای شان توزیع گردد.

وى افزود: "زعفران هم کشت آن حلال است هم بازار خوب دارد و قیمت آن هم خوب است؛ چون امروز زعفران افغانستان در جهان اول است و این کار را ما حمایت میکنیم و حکومت نیز مارا حمایت کند."

در همین حال، کارشناسان بخش زراعت نیز غور را مکان مناسب برای کشت زعفران عنوان می کنند.

ذبیح الله وفا یکی از این آگاهان امور زراعت گفت که با کشت نبات زعفران، از یک ‌سو دهاقین به خودکفایی رسیده و از سوی دیگر، دست از کشت کوکنار خواهند کشید.

وی نیز از ادارات مسئول خواست که جهت رشد و ترویج زعفران، بیشتر تلاش کنند.

فرید احمد فردوس ریيس زراعت غور، به پژواک گفت  که آنان از یکسال بدینسو، نبات زعفران را در این ولایت به شکل نمایشی کشت کرده اند، و نتيجه خوب نيز به دست آمده است.  

به بیان وی، رياست زراعت غور در سال روان، ٥٠٤٨  کیلو پیاز زعفران را در پنج جریب زمین در نقاط مختلف این ولایت به طور نمونه کشت کرده اند؛ اما نتايج تحقيقات شان نشان مى دهد که ولسوالى هاى تيوره و ساغر، براى کشت آن مناسب است.

به گفتۀ وى، علاقه مندی دهاقين در ولايت غور نيز به کشت زعفران بيشتر است.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر