زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مردم بيش از ٧٧٠ ميليون افغانى با وزارت معارف کمک کرده اند

مردم بيش از ٧٧٠ ميليون افغانى با وزارت معارف کمک کرده اند

author avatar
21 Jan 2020 - 16:37
مردم بيش از ٧٧٠ ميليون افغانى با وزارت معارف کمک کرده اند
author avatar
21 Jan 2020 - 16:37

کابل (پژواک، اول دلو ٩٨): وزارت معارف مى گوید که باشنده گان ۳۰ ولایت، بيش از ٧٧٠ ميليون افغانى با معارف کمک کرده اند.

در خبرنامۀ وزارت مذکور که امروز منتشر شده، آمده است که باشندگان ولايات خوست، دایکندی، کاپیسا، وردک، سرپل، بامیان، پنجشیر، سمنگان، بادغیس، کندهار، بلخ، نیمروز، شهر و ولایت کابل، هلمند، جوزجان، لوگر، هرات، پکتیا، غزنی، فراه، لغمان، کنر، ننگرهار، پروان، فاریاب، بغلان، زابل، تخار، بدخشان و پکتیکا، در سال ۱۳۹۸ تعلیمی، ۷۷۱ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۱۰ افغانی به معارف کمک اهدا کرده اند.

منبع افزوده است که این کمک‌ها در بخش‌ اهدای ۷۱۳.۲۵۵ جریب زمین به ارزش مالی ۳۴۲۸۹۷۱۰۰ افغانی، ساخت ۲۱۰ صنف درسی، اعمار ۸ باب تعمیر جدیدِ مکتب، ترمیم ۳۸۸۷ پایه میز وچوکی، اهدای ۴۶۲ هزار و ۳۵۶ پایه میز و چوکی برای مکاتب، رنگمالی صنف‌های درسی، تهیه مواد لابراتواری برای مکاتب، تهیه کتاب‌های درسی و رفع سایر نیازمندی‌های مکاتب صورت گرفته است .

در خبرنامه آمده است  که کمک‌های مردمی، از سوی شوراهای مکتب که در ترکیب آن (معلمان مؤسسات تعلیمی، والدین دانش آموزان، ملا امامان مساجد، اعضای شورای محلی، بزرگان محل، افراد معارف دوست و خیر) حضور دارند، جمع آوری شده  و تحت نظارت آنان به مصرف رسیده است .

وزارت معارف گفته است که در سال ۱۳۹۸ تعلیمی؛ اعضای شوراهای مکتب، برای۸۴۴۴  تن از شهروندان کشور، در پیوند به اهمیت تعلیم و تربیه دختران، برنامه‌های آگهی دهی راه‌اندازی وتطبیق  نموده اند .

منبع افزوده است ک شوراهای مکتب، با تدویر جلسات منظم ماهانه، جهت سهم‌گیری فعال اولیای شاگردان، معلمان و مردم محل در مراحل مختلف تعلیم و تربیه به منظور حل مشکلات تعلیمی و تربیتی، بهبود کیفیت تعلیم و تربیه، تحکيم روابط میان مسئولان مؤسسات تعلیمی، بهبود وضعیت معارف، آگهی دهی در مورد نقش فرد تعلیم یافته در جامعه، ایجاد فضای امن و مصئون برای شاگردان و منسوبین مؤسسات تعلیمی و طرح و تطبیق پروگرام‌های انکشافی مؤثر در مؤسسه تعلیمی فعالیت می نمایند .

در حال حاضر ۱۳۹۹۹ باب مکتب دارای شورا می باشد و قرار است در تمامی مکاتب کشور، شوراها ایجاد شود.

وزارت معارف سال ۱۳۹۷ خورشیدی را سال حمایت از معارف و به تعقیب آن، از سال ۱۳۹۷ الی ۱۴۰۹ خورشیدی را به نام دهۀ معارف نامگذاری کرد، که مورد تایید رئیس جمهوری افغانستان نیز قرار گرفت.

اين وزارت متعهد است که دهۀ معارف، دهۀ پایان مشکلات معارف در سطح کشور باشد.

وزارت معارف، از شهروندان می خواهد تا در دهۀ معارف، در راستای رشد تعلیم و تربیه در کشور سهم گرفته در قسمت شمولیت اطفال بیرون از مکتب، حفظ و مراقبت از مکاتب، نظارت از تدریس استادان و حاضری دانش آموزان، همکاری همه جانبه نمایند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر