زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تحقیق: ۹۸ درصد کسبه کاران در کابل از آيندۀ کشور نگران اند

تحقیق: ۹۸ درصد کسبه کاران در کابل از آيندۀ کشور نگران اند

author avatar
23 Jan 2020 - 15:10
تحقیق: ۹۸ درصد کسبه کاران در کابل از آيندۀ کشور نگران اند
author avatar
23 Jan 2020 - 15:10

کابل (پژواک، ٣ دلو ۹۸): یک تحقیق تازه نشان می دهد که ۹۸ درصد کسبه کاران، از آیندۀ کشور هراس داشته و می گویند که تاخیر در اعلام نتایج انتخابات، بالای کار آنها تاثیر منفی برجا گذاشته است.

اين تحقيق که از سوی نهاد مدنی موسوم به «سازمان فکری و تحول مثبت یک» انجام شده است، با بیش از ۲۵۰ تن از کسبه کاران در کابل، طی پنج ماه مصاحبه صورت گرفته است.

در این تحقیق که به هدف «کمیسیون های انتخاباتی به گروگان گیری نتایج انتخابات پایان بدهید» می باشد، سوالاتی در مورد انتخابات و صلح از مصاحبه شونده گان پرسیده شده است.

خلیل الله شنکر رئیس نهاد متذکره، گفت که نتیجه سروی نشان می دهد که بیش از ۹۸ درصد کسبه کاران، از آینده کشور هراس دارند و علت آن را گروگان گیری نتایج انتخابات از سوی کمیسیون های انتخاباتی می دانند.

وی، با اشاره به اینکه با شماری از تاجران کوچک نیز مصاحبه صورت گرفته است، گفت که این قشر جامعه نیز از فقدان ثبات سیاسی رنج می برند و برای سرمایه گذاری در افغانستان علاقه مند نیستند.

موصوف علاوه کرد که مصاحبه شونده گان به این عقیده اند که انتخابات ریاست جمهوری، نتیجه ندارد و کمیسیون های انتخاباتی با مهندسی انتخابات، تلاش دارند که انتخابات را به دور دوم ببرند و دور دوم هم هرگز برگزار نمی شود.

شنکر، با بیان اینکه کشور در یک بحران مشروعیت، اقتدار، همپذیری در سطح کلان کشور و ثبات ملی قرار دارد، گفت که به خاطر صفحه جدید مردم در انتخابات شرکت کردند؛ اما با تاسف که کمیسیون های انتخاباتی، نتایج آن را به گروگان گرفته اند.

او تصریح کرد: «از گروگان گیری کمیسیون های انتخاباتی به تنگ آمده ایم و هرچه عاجل، باید به گروگان گیری خاتمه داده شود و اگر تا دو هفتۀ دیگر نتایج اعلام نشود، هر بحرانی که به وجود بیاید، مسئولیت آن به دوش اعضای کمیسیون های انتخاباتی می باشد.»

همچنان وی گفت که در کنار معلوم نبودن نتیجه انتخابات، پروسه صلح افغانستان نیز ناکام بوده و تاکنون نتیجۀ ملموسی از آن به دست نیامده است.

از سويی هم عبدالجبار مرزی عضو دیگر این نهاد، گفت که گروگان گیری انتخابات و رفتن آن به دور دوم، یک ضربه مهلک بر پیکر ثبات سیاسی، اجماع ملی، منافع ملی و اقتصادی کشور است.

وی، با اشاره به اینکه عدم اعلام نتایج انتخابات، باعث کاهش سرمایه گذاری، افزایش بیجاشدگان و فقر در کشور شده است، گفت که هرچه عاجل باید به گروگان گیری پایان داده شود.

اما کمیسیون مستقل انتخابات، اظهارات نهاد متذکره را که گویا نتایج انتخابات از سوی کمیسیون های انتخاباتی مهندسی می شود، واهی خوانده و گفت که کمیسیون های انتخاباتی، به منظور تامین شفافیت و تلف نشدن حق نامزدان در پروسۀ انتخابات، دقت بیشتر را انجام می دهد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر