زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نظرسنجی تازه: ۸۰ درصد مردم معتقداند که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد

نظرسنجی تازه: ۸۰ درصد مردم معتقداند که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد

author avatar
23 Jan 2020 - 18:41
نظرسنجی تازه: ۸۰ درصد مردم معتقداند که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد
author avatar
23 Jan 2020 - 18:41

کابل (پژواک،۳دلو۹۸): یک نظر سنجی تازه که از سوی انستیتیوت جنگ و صلح افغانستان منتشر شده، نشان می‌دهد که ۸۰ درصد مردم معتقداند که جنگ افغانستان، راه حل نظامی ندارد و ۶۹ درصد مردم جمهوریت اسلامی را نسبت به امارت اسلامی ترحیج داده اند.

این نظرسنجی که نتایج آن، امروز پنجشنبه (۳دلو) به نشر رسید، از طریق گفتگو با  ۵۳۸ تن در ۳۴ ولایت افغانستان به دست آمده است.

این نظر سنجی از سوی انستیتيوت مطالعات جنگ و صلح در ۳۴ ولایات کشور راه اندازی شد که امروز یافته هاى آن برای مردم افغانستان ارایه گرديد.

تمیم عاصی رئیس انستیتيوت مطالعات جنگ و صلح، در این مراسم گفت که هدف از راه اندازی این نظرسنجی رجوع به مردم افغانستان می باشد.

وى افزود که در اين نظرسنجى در ۳۴ ولایت افغانستان، با ۵۳۸ تن در دو کتگوری با افراد ۱۸ تا ۴۰ سال و بالاتر از ۴۰ سال مصاحبه صورت گرفته است.

وى افزود که در این نظر سنجی آمده است که ۸۰ درصد پاسخ دهنده گان، به این باور اند که جنگ در افغانستان راه حل نظامی ندارد، بلکه از طریق سیاسی حل شود. ۵۷ درصد مصاحبه کننده گان به این باور اند که بعد از توافق صلح، باید جنگجویان خارجی که تحت چتر گروه طالبان مسلح می جنگیدند، آنها افغانستان را ترک کنند.

این نظر سنجی نشان می دهد که ۴۶ درصد تن از پاسخ دهنده گان گفته اند که نیروهای خارجی بعد از توافق صلح، افغانستان را ترک کنند و ۳۳ درصد دیگر خواهان حضور نیروهای خارجی بعد از توافق صلح در کشور نیز شده اند.

به اساس این نظر سنجی انستیتيوت جنگ و صلح افغانستان، ۵۲ در مصاحبه کننده گان این نظرسنجی به این باور اند که در صورت خروج فوری و غیر مترقبه خارجی از افغانستان، این کشور به سمت یک جنگ داخلى خواهند رفت.

در نظر سنجی تذکر رفته است که ۴۸ در صد دیگر مردم گفته اند، صلح باید در داخل افغانستان انجام شود و ۴۴ در صد دیگر گفته اند که  صلح در یکی از کشورهای اسلامی صورت گیرد.

در این نظر سنجی، در مورد زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان نیز پرسیده شده است، که ۴۱ در صد پاسخ دهنده گان گفته اند که زلمی خلیلزاد، یک شخصی مناسب برای روند صلح افغانستان است و ۳۹ در این زمینه فکر متفاوت دارند.

همچنان گفته شده است که ۶۸ در صد در این نظر سنجی، جمهوری اسلامی را نسبت به امارت اسلامی ترجیج داده اند و ۱۳ در صد دیگر خواهان امارت اسلامی بعد از توافق صلح شده اند.

در نظر سنجی آمده است که ۸۳ در صد مصاحبه کننده گان گفته اند که باید در گفتگوهای صلح زنان حضور داشته باشند، ۶۵ در صد دیگر گفته اند که باید حکومت افغانستان رهبری مذاکرات صلح را به عهده داشته باشد و ۲۱ در صد به این باور اند که باید جناح های سياسى غیر حکومتی، مذاکرات را به عهده داشته باشند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر