زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«سال گذشته به دلیل کمبود بودجه برای شفاخانه ها ادویه خریداری نشده است»

«سال گذشته به دلیل کمبود بودجه برای شفاخانه ها ادویه خریداری نشده است»

author avatar
25 Jan 2020 - 15:36
«سال گذشته به دلیل کمبود بودجه برای شفاخانه ها ادویه خریداری نشده است»
author avatar
25 Jan 2020 - 15:36

کابل(پژواک،۵ دلو ۹۸): داکتران شفاخانه­های دولتی از کمبود دوا، وسایل طبی و معاشات شان شکایت دارند؛ اما وزیر صحت عامه از کمبود بودجه خبرداده و می گوید که سال گذشته، برای این شفاخانه­ها ادویه و برخی مواد ضروری دیگر خریداری نشده است.

کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه، امروز به دنبال اعتراض شماری از داکتران شفاخانه های دولتی مبنی بر اینکه آنها بیشتر از زمان تعیین شده در قانون کار، مصروف کار هستند، امتیازات شان کمتر می باشد و در شفاخانه ها ادویه و وسایل طبی لازم وجود ندارد، وزیر صحت عامه را فرا خوانده بود.

محمد ایمل وردک داکتر موظف در شفاخانه وزیرمحمد اکبر خان که به نمایندگی از داکتران، در نشست امروز این کمیسیون صحبت می کرد، گفت که به اساس قانون کار، باید داکتران طی یک هفته ۳۰ ساعت کار کنند؛ اما داکتران طی یک هفته اضافه از ۷۰ ساعت کار می کنند.

داکتر ایمل گفت: «معاش و امتیازی که برای ما داده می شود، برابر به امتیاز یک کارمند عادی حکومت است، درست است که ما از پول ملت تخصص خود را گرفته ایم و باید برای این ملت کار کنیم؛ اما داکتر از کارمندان دیگر متفاوت است و نباید یک داکتر متخصص برابر به یک داکتری که تازه فارغ می شود و ترینی است، معاش به دست بیاورد.»

او افزود معاشى که فعلا داکتران به دست می آورند، جوابگوى نیازمندی های آنها نمی باشد و باید به اساس تخصص و تجربه، معاش داکتران پرداخت شود.

همچنان او گفت که داکتران باید امتیاز حق الخطر داشته باشند؛ اما تا حال به آنها این چنین امتیاز داده نشده است.

موصوف افزود که در اکثر شفاخانه های دولتی، ادویه و لوازم ضروری صحی وجود ندارد.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه، بدون ارایه جزییات در مورد معاشات داکتران گفت که طرحی در این راستا آماده شده است؛ اما به دلیل اینکه حکومت توانایی مالی بهتر ندارد، تا هنوز عملی نشده است.

او افزود که به اساس مقرره، امتیاز حق الخطر به کارکنان برخی بخش ها چون لابراتوار، اکسری و انستیزی داده می شود؛ اما نیاز است که در این مورد تجدید نظر شود و بخش هایی چون جراحی و نسایی- ولادی نیز شامل آن شود.  

وزیر صحت عامه پذیرفت که داکتران، بیشتر از وقت تعیین شده در قانون، کار می کنند و گفت که کاهش و تغییر زمان کاری داکتران، نیاز به تعدیل قانون دارد که باید برای آن دادخواهی شود.

وی همچنان گفت با توجه به اینکه ۷۵ درصد مصارف عامه افغانستان، از سوی جامعه جهانی پرداخت می شود، داکتران باید با درک این وضعیت، خواست های شان را مطرح کنند.

فیروز پذیرفت که در شفاخانه ها مشکل کمبود ادویه و لوازم صحی وجود دارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر