زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“مقامات وزارت تجارت ،سخنان شخصی (chat)معین و برخى کارمندان اينوزارت را نشر کرده اند”

“مقامات وزارت تجارت ،سخنان شخصی (chat)معین و برخى کارمندان اينوزارت را نشر کرده اند”

author avatar
25 Jan 2020 - 17:32
“مقامات وزارت تجارت ،سخنان شخصی (chat)معین و برخى کارمندان اينوزارت را نشر کرده اند”
author avatar
25 Jan 2020 - 17:32

کابل (پژواک،۵ دلو ۹۸): سودابه افغان، رئیس پیشین وزارت صنعت و تجارت ادعا می کند که آدرس های فیسبوک و جی میل وی، با رهنماایی وزیر، ازسوى سمیر رسا سخنگوی این وزارت هک شده و معلومات شخصی وی به نشر رسانده شده است.

اما سمیر رسا سخنگوی وزارت یاد شده این ادعا ها را نمی پذیرد و می گوید که سکرين شات های نشره شده را، از رسانه های اجتماعی به دست آورده است.

در این حال اجمل احمدی سرپرست این وزارت و سمیر رسا سخنگوی، بتاریخ دوم دلو ماه روان؛ در برابر انتقادات در تویتر در مورد این وزارت، یکتعداد پیام های شخصی اجمل عبدالرحیم زی معاون این وزارت و سودابه افغان رئیس پیشین وزارت یاد شده را رسانه یی کرده اند.

در سکرین شات هايی که به نشر رسیده از مسنجر فیسبوک به دست آمده است، که یک ویدیوی رئیس ولسی جرگه در مورد وزیر یاد شده شریک شده است، و دیگر در مورد یک بست که اجمل عبدالرحیم زی قبلاً در یک جای مقرر می شد، در موردش صحبت شده است.

این کارها پس از آن صورت گرفته است که از اثر  حاضر نشدن وزیر تجارت به ولسی جرگه، این جرگه بودجه وزارت صنعت و تجارت را به تعویق انداخت.

سودابه افغان رئیس پیشین انکشاف صادرات این وزارت، در یک مصاحبه ویژه به آژانس خبری پژواک گفت که هفته گذشته، سمیر رسا سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، در تویتر خود بعضی از پیام های شخصی فیسبوک وی را گرفته و رسانه یی ساخته است.

وی افزود: “به حساب جی میل؛ مسيج های باز کردن فیسبوک خودم می آمد؛ اما نمی دانم که در کجا باز شده است، پس از آن بعضی از مقامات بلند رتبه حکومت برایم زنگ زدند.”

موصوف افزود: ((از یک طرف تجاوز به حریم خصوصی ما شده، و از طرف دیگر، بعضی از ایمل های شخصی ما هم از جی میل لادرک شده است.))

حمید افغان شوهر سودابه، از نشر شدن رازهای زندگی شخصی آنها در رسانه هاى اجتماعی؛ نگران است و گفت این سکرین شات ها خلاف قوانین دسترسی به اطلاعات و سایبرى به دست آمده است.

وی به پژواک گفت: ((از همین لحاظ از اداره هاى عدلی و قضایی می خواهیم که در مورد اجراآت جدی کنند.))

اما سمیر رسا سخنگوی وزارت صنعت و تجارت به پژواک گفت که وی فیسبوک و اکاونت هیچ کس را هک نکرده است، سکریت شات هايی که پست کرده است، از صفحه های فیسبوک به نام ” افغانستان آژانس نیوز ” و “فری ترید” گرفته است.

وی افزود: “این موضوع را به ارگان های عدلی و قضایی (لوی څارنوالی) ارسال کردیم تا آنها در این مورد تحقیق کنند.”

اما جمشید رسولی سخنگوی لوی څارنوالی می گوید که در این مورد کسى به آنها چیزى نگفته است، هر وقتی که موضوع برسد؛ پس آنها به احکام قوانین عمل می کنند.

از طرف دیگر اجمل احمدی سرپرست وزارت یاد شده، در برابرانتقاد های یکتعداد فعالان مدنی؛ در صفحه تویتر خود نوشته است که ارتباط مافیا در پارلمان، رسانه ها و حکومت وسیع است.

وی  افزوده است: “این استراتیژی آنها (مافيا) است که صدا ها و تلاش ها را سرکوب کنند؛ چون که منافع آنها ضرر می بیند؛ اما ما هیچ وقت آرام نخواهیم شد.”

محمد ظریف علم آگاه امور حقوقی ومعاون اتحادیه وکیلان مدافع افغانستان به پژواک گفت، به اساس ماده ٣٧ قانون اساسی، مواصلات، مخابرات و تمام مسائل خصوصی که بطور کتبی یا الکترونیکی می باشد، از تعرض به امن می باشد.

وی افزود که اگر به این معلومات ضرورت می شود؛ پس محکمه اختصاصی می تواند حکم دهد.

موصوف افزود که داخل شدن به حریم خصوصی و کاپی کردن اشیا از آن؛ جرم است و در کود جزا برایش جزا تعیين شده است.

شهلا فرید استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل گفت ،کسی که شبکه های اجتماعی بکار می برد، همان بخش حریم خصوص وی است و در این مورد، در کود جزای افغانستان نیز جزا تعیين شده است.

وی افزود: “رساندن اذیت به کارمندان دولت و به دست آوردن معلومات از اکاونت های شخصی مردم، عمل خلاف اصول و قانون است و هیچ کس حق ندارد که به حریم خصوصی کسی تجاوز کند.”

از طرف دیگر، فرزانه کوچی نماینده کوچی ها در ولسی جرگه، دزدی کردن پیام های شخصی یک خانم و رسانه یی کردن آن را انتقاد کرده و می گوید که “این یک کار بد و مافیایی است، این در واقعیت یک کار دزدی است و از اصول هم فاصله دارد.”

در شبکه های اجتماعی نیز بر این کار کردهای وزیر تجارت و سخنگوی وی انتقاد شده است. محمد ویس خطاب درصفحۀ تویتر نوشته است: ((این ناامید کننده است، اجمل احمدی وزیر تجارت و تیم وی، بجای اینکه در شبکه های اجتماعی اینطور چیزها را به نشر برسانند، باید  در داخل آن را حل نمایند.))

این درحالی است که به اجمل احمدی وزیر سرپرست صنعت و تجارت انتقاد می شود، که به زبان های ملی درست حاکمیت ندارد، اسناد تحصیلی وی در افغانستان ارزیابی نشده است و درپيش از ده پست ریاست اين وزارت،  افراد را سرپرست انتخاب کرده، که پژواک گزارش ویژه  آن را نشر می کند.

اما اجمل احمدی درپاسح به انتقاد های مردم، در تویترش نوشته است که به زبان دری میفهمد و بسیارى اوقات به همين زبان ملی صحبت کرده است.

وی افزوده است که در وزارت برضد وى ، برخى ازمامورین که به فساد آلوده اند و با مافیا دست دارند؛ مبارزه را آغاز کرده اند.

Visits: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر