زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

آبده های تاریخی فراه در حال نابودی قرار دارند

آبده های تاریخی فراه در حال نابودی قرار دارند

author avatar
26 Jan 2020 - 16:28
آبده های تاریخی فراه در حال نابودی قرار دارند
author avatar
26 Jan 2020 - 16:28

فراه (پژواک، ۶ دلو ۹۸): برای بازسازی، حفظ و مراقبت آبدات تاریخی ولایت فراه، در سال های گذشته هیچ برنامه و پولی در نظر گرفته نشده است و این آبدات، در حال نابودی قرار دارند.

اما وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید که در بودجه سال مالی ۱۳٩٩ یک مقدار پول برای بازسازی آبده های تاریخی فراه، در نظر گرفته شده است.

به اساس معلومات ریاست اطلاعات و فرهنگ فراه، در این ولایت در کُل ۱۴۴ آبدۀ خُرد و بزرگ در ده ولسوالی و مرکز این ولایت وجود دارد؛ اما تنها ۲۲ آبده ثبت این ریاست می باشد و وزارت اطلاعات و فرهنگ، به بازسازی این آبده ها توجه نکرده است.

منابع در این ولایت می گویند که اکثر این آبده ها از اثر باران و سیلاب ها تخریب شده و اگر به آن توجه نشود، نابود می شوند.

باشنده گان فراه، از بی توجهی ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت و وزارت اطلاعات و فرهنگ در قبال آبدات تاریخی فراه شاکی اند و از اداره های ذیربط می خواهند که به حفظ و بازسازی این آبدات توجه کنند.

غلام ۵۵ ساله، یکتن ازباشنده گان ناحیه پنجم شهر فراه، به آژانس خبری پژواک گفت به یاد ندارد که کدام آبدۀ تاریخی حتی در مرکز این ولایت بازسازی شده باشد؛ در حالیکه همۀ این آبدات نیاز به بازسازی دارد.  

او وزارت اطلاعات و فرهنگ را در قبال بازسازی این آبده ها مسئول  دانسته و در کنار انتقاد از این وزارت، از نماینده گان مردم در شورای ملی این ولایت توقع دارند تا وزارت یادشده را برای بازسازی آبدات تاریخی فراه وادار سازند.

در همین حال، سلمای ۲۶ ساله یک تن دیگر از باشنده گان مرکز فراه. ضمن تایید گفته های غلام محمد گفت: «ما حق داریم همانند ولایات هرات، کابل، غزنی و بامیان، به آبدات تاریخی ما نیز توجه جدی صورت گیرد و از فراموشی های وزارت باید دور شویم، وظیفۀ وزارت اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان است تا حق ولایت مان را بدهد.»

به گفته او، تا حال هیچ کدام آبده در مرکز و ولسوالی های ولایت فراه، ترمیم و بازسازی نشده است.

وی مدعی است که با ساخت تمامی و یا بعضی آبدات مشهور در مرکز ولایت فراه، زمینه برای رشد اقتصادی این ولایت با جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم می شود.

بنیامین بارز رئیس اطلاعات و فرهنگ فراه، از login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر