زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

٩،١مليون طفل در کمپاين٥روزۀ واکسين پوليو که فرداآغاز ميگردد، واکسين ميشوند

٩،١مليون طفل در کمپاين٥روزۀ واکسين پوليو که فرداآغاز ميگردد، واکسين ميشوند

author avatar
26 Jan 2020 - 18:04
٩،١مليون طفل در کمپاين٥روزۀ واکسين پوليو که فرداآغاز ميگردد، واکسين ميشوند
author avatar
26 Jan 2020 - 18:04

کابل(پژواک،۶دلو۹۸): وزارت صحت عامه می گوید که در جریان کمپاین ملی پنج روزه، حدود ۹،۱ میلیون کودک، در مقابل بیماری فلج اطفال(پولیو) واکسین می شوند.

این کمپاین سرتاسری واکسین پولیو در۳۰ ولایت کشور، فردا (دوشنبه ۷ دلو) از سوی وزارت صحت عامه کشور به راه انداخته می شود که برای مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.

داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان گفت: "باوصف تلاش های کارکنان صحی ما، متاسفانه  شمار قابل ملاحظۀ اطفال به نسبت مشکلات امنیتی در کمپاین های معافیت دهی اخیر، از واکسین پولیو باز ماندند و این امر، سبب شد که معافیت و مقاومت بدن این اطفال، در مقابل ویروس وحشی پولیو ضعیف بماند و تعدادى از آنها به این مرض مصاب شده و برای همیش فلج گردند."

موصوف، هدف از راه اندازی این کمپاین را واکسین نمودن حدود ۹،۱ میلیون طفل زیر سن پنج سال در مقابل مرض فلج کننده دایمی پولیو عنوان کرده گفت که با تطبیق واکسین پولیو، اطفال در مقابل این مرض فلج وقایه و محافظت می گردند.

وی افزود که در این دور کمپاين، ولایات بامیان، دایکندي، غور و بادغیس به نسبت سردى هوا شامل نمی‌باشند.

وزير، از تمام مردم و طرف های درگیر درکشور خواست که به خاطر حفظ سلامت اطفال، در مقابل این مرض لاعلاج با کارکنان صحی و واکسیناتوران، در جهت تطبیق موفقانه کمپاین های واکسین پولیو همکاری کنند؛ تا هیچ طفلی از این واکسین نجات بخش محروم نماند. 

همچنان وی از تمام رهبران مذهبی و قومی و ملا امامان گرانقدر، متنفذین محل، معلمین و استادان تقاضا نمود که در کمپاین متذکره، با تیم های واکسین پولیو همکاری نموده و خانواده ها را تشویق نمایند؛ تا اطفال شانرا به شمول اطفال مریض، خوابیده، مهمان و نوزاد جهت اخذ واکسین  در هر دور کمپاین حاضر کنند و هیچ طفل زیر پنج سال، از واکسین پولیو محروم نماند.

وزیر صحت عامه کشور، همچنان افزود که این کمپاین، توسط حدود ۷۰ هزار واکسیناتور  و کارکنان صحی رضاکار  تطبیق می شود.

موصوف دربخشى ازصحبت هايش خاطرنشان کرد که واکسین پولیو کاملاً مصئون بوده، هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. تمام اطفال به شمول اطفال خوابیده، مریض و نوزاد در مقابل این مرض باید در هر دور کمپاین واکسین شوند.

او علاوه کرد که این واکسین، از نظر شرعی توسط علمای جید کشور و جهان اسلام، با صدور فتواها مورد تائید قرار گرفته و تطبیق آن را برای اطفال یک امر حتمی و لازمی پنداشته اند.

 به اساس معلومات داکترفیروز ، پولیو یک مرض ویروسی است که تداوی نداشته و باعث معیوبیت دایمی وحتی سبب مرگ طفل می گردد.

ویروس این مرض توسط اطفالی که واکسین نشده باشند، انتقال می یابد و باعث مصابیت خود وسایر اطفال میگردد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر