زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

محب: تمرکز دشمن در شمال افغانستان بیشتر شده، اما ما پلان مکمل امنیتی را ساختیم

محب: تمرکز دشمن در شمال افغانستان بیشتر شده، اما ما پلان مکمل امنیتی را ساختیم

author avatar
29 Jan 2020 - 19:26
محب: تمرکز دشمن در شمال افغانستان بیشتر شده، اما ما پلان مکمل امنیتی را ساختیم
author avatar
29 Jan 2020 - 19:26

ميمنه (پژواک ٩ دلو ٩٨): مشاور شورای امنیت ملی افغانستان و رئیس ارگانهای محل، امروز به منظور ارزیابی وضعیت عمومی ولایت فاریاب به شهر میمنه مرکز ولایت سفر نموده، با رهبری ملکی و نظامی و با نماینده گان اقشار مختلف صحبت نمودند.

نشستی که در سالون کنفرانس مقام ولایت برگزار شده بود، در آن نماینده گان مردم در شورای ولایتی، نماینده گان احزاب، جامعه مدنی، فعالین زنان، شماری از مسوولین ادارات محل و متنفذین ولسوالی های پشتونکوت، خواجه سبزپوش، المار و قیصار شرکت داشتند که بیشتر روی مشکلات امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، مهاجرت، بیکاری، فقر و پروژه های انکشافی صحبت نموده و خواستار توجه جدی حکومت مرکزی شدند.

نقیب الله فایق والی فاریاب گفت که فاریاب طی سال های گذشته روزهای دشوار را سپری کرده و قیمت گزاف را پرداخته جنگ، خشکسالی، مهاجرت و دور ماندن مردم این ولایت از حکومت مرکزی مصائب زیاد را به بار آورده، هزاران تن کشته و مجروح شده، هزاران فامیل آواره در شهر میمنه و ولایات جوزجان بلخ شدند.

موصوف از رییس جمهور بخاطر ارتقای فاریاب به درجه اول، تقویت و تجهیز نهاد های امنیتی، مستقر شدن نیروهای ائتلاف در شهر میمنه، منظوری پروژه های انکشافی، جابجای شماری از جوانان در ادارات محلی و مساعدت ١٥ هزار تُن گندم قدردانی نمود.

وى افزود که حالا شهر میمنه از امن ترین شهرهای افغانستان به حساب می رود، هیچگونه تشویش امنیتی وجود ندارد، مردم و احزاب موجود در فاریاب متحدانه از حکومت حمایت می کنند، فساد اداری کاهش یافته، دختران با فکر راحت با بایسکل به مکتب می روند، افراد زورمند، حکومت موازی و غاصب زمین جود ندارد.

او علاوه نمود که مردم با حمایت همه جانبه شان از حکومت مکلفیت های خود را انجام دادند، اما حکومت نیز در قبال مردم مسوولیت هایش را انجام دهد، شاهراه باز گردد تا از زندان بیرون شوند، تشکیل پولیس افزایش یابد، کدر های فاریاب در وزارت ها و ادارات محلی بیشتر جابجا شوند.

والی فاریاب از قرارداد دو پروژه توسط سکتور های مربوطه انتقاد نموده، گفت که بند آبگردان المار به کام قراردادیان دزد افتاده، لغو شده و کار بند آبگردان دهندره نیز خیلی بطی پیش می رود یا اصلاً کار صورت نگرفته، گمان می رود که اینهم به دست کدام فریبکار قرار گرفته است.

محمد طاهر رحمانی رییس شورای ولایتی، سید زین الدین عابدی رییس شبکه نهاد های جامعه مدنی، مولوی اسدالله جمالی مسوول حزب جمعیت در فاریاب، محمد نادر سعیدی عضو شورای ولایتی، استاد عبدالقدوس قلیچ رییس محاسن سفیدان، حاجی رمضان از ولسوالی خواجه سبزپوش، خال محمد از قیصار، مولوی محمد موسی از المار، غلام دستگیر از پشتونکوت در صحبت های شان از مشاور شورای امنیت ملی و رییس ارگانهای محل خواستند که در قسمت تامین امنیت، پروژه های انکشافی چون بند های آبگردان دهندره و المار، آغاز کار سرک حلقوی میمنه – بادغیس، کمک به بیجا شده گان و مهاجرین، تخم های بزری به دهاقین، جابجای کدر ها در حکومت، رسیده گی به حقوق معلولین و وراثین شهدا توجه نموده از همه بیشتر به تامین صلح تلاش کنند که مردم از جنگ و کشتار خسته شده اند.

آنان گفتند که مردم فاریاب رای دادند، رییس جمهور انتخاب و نظام در کشور ساختند، حق دارند در امنیت زندگی کنند، پروژه های انکشافی را داشته باشند؛ اما قرارداد بند آبگردان المار بنابر دلایل حقوقی چند سال می شود لغو شده و کار بند دهندره در ولسوالی پشتونکوت بطی پیش می رود باید این مشکل حل گردد تا مردم مطمین شوند که حکومت از آنان است.

 محمد نادر سعیدی گفت که در تشکیل ولسوالی قیصار ٦٠٠ پولیس ملی، محلی، شاهراه و خیزش مردمی وجود دارد؛ اما ٣٠٠ تن حاضر نیستند در خدمت زورمندان قرار دارند یا وجود ندارد و از ٧٠٠ تن تشکیل کندک اردوی ملی ٢٠٠ تن موجود بقیه خیالی است باید بررسی گردد.

عبدالمتین بیگ رئیس ارگانهای محل می گوید، هدف سفر شان به شهر میمنه ارزیابی وضعیت امنیتی، حکومتداری، صحبت با مردم و بازگشایی شاهراه ها می باشد که طی عملیاتی که همزمان در چهار ولایت شمالی راه اندازی می شود.

بیگ گفت که مردم یکی از ستون های اساسی افغانستان است نظام ها را می سازند و نیز واژگون می کنند، توجه بر این ولایت بیشتر است، وضعیت نسبت به دو سال اخیر بهبود یافته، حکومت مردمی به وجود آمده، دولت مرکزی به تعهداتش در قبال مردم پا بند  است؛ اما جنگ باعث شده که نتوانند به برخی وعده ها پرداخته شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر