زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کار عملى پروژۀ کاسا١٠٠٠ افتتاح شد

کار عملى پروژۀ کاسا١٠٠٠ افتتاح شد

author avatar
6 Feb 2020 - 19:32
کار عملى پروژۀ کاسا١٠٠٠ افتتاح شد
author avatar
6 Feb 2020 - 19:32

کابل (پژواک ١٧ دلو ٩٨): محمد اشرف غنی رئیس جمهور امروز با گذاشتن سنگ تهداب، کار عملی پروژۀ کاسا۱۰۰۰ را در ولسوالی سروبی افتتاح نمود.

در مراسم افتتاح پروژۀ بزرگ منطقه‌یی انتقال انرژی کاسا۱۰۰۰، شماری از اعضای کابینه، مسئولین حکومتی، مسئولین شرکت برشنا، شماری از اعضای ولسی جرگه، تعدادی از سفرای کشورهای دوست و بزرگان ولسوالی سروبی، اشتراک داشتند.

رئیس جمهور غنی ضمن گذاشتن سنگ تهداب پروژۀ کاسا ۱۰۰۰، گفت که امروز به روی افغانستان یک باب جدید باز می شود و امید است که به یک کتاب جدید مبدل گردد. باب به این معنی که اولین گام در زمینۀ اتصال برق بین قرغیزستان، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان برداشته شد و کتاب به این معنی که انرژی به تمام منطقه وصل می گردد؛ این پروژۀ بزرگ را به ملت عظیم افغانستان تبریک می گویم.

وى افزود که برعلاوۀ تطبیق پروژۀ بزرگ تاپی، ما منتظر هستیم که دولت پاکستان چه زمانی تصمیم نهایی‌اش را در مورد پروژۀ تاپ اتخاذ می نماید؛ این واضح است که در همکاری های اقتصادی منفعت همه نهفته است، از همین‌رو افغانستان باید به چهارراه ترانزیت انرژی مبدل گردد.

موصوف از داکتر همایون قیومی بخاطر اینکه ۲۴ سال قبل طرحی را در این خصوص مطرح کرده بود تشکر نموده، گفت که این طرح که بیانگر انتقال انرژی در منطقه بود؛ امروز به پروژه های واضح و برنامه های عملی مبدل شده است.

او خاطرنشان کرد که ۹ ولایت افغانستان به شبکۀ ملی وصل شده و ۵ ولایت دیگر نیز به زودی وصل خواهند شد. وی همچنان از رئیس شرکت برشنا، به ویژه کارمندان و انجنیران این نهاد تشکر کرد که در شرایط دشوار، برق را فعال نگهداشتند.

غنی از کشورهای تاجیکستان، قرغیزستان و پاکستان بخاطر همکاری های مشترک تشکر کرده، گفت که افغانستان همیشه در خصوص اتصال منطقوی آمادۀ همکاری های همه‌جانبه است؛ افغانستان از نگاه تاریخی یک منطقۀ بزرگ تجارتی بوده و این روند تا قرن ۱۹ ادامه داشته است. وی تاکید کرد که احیای تجارت به نفع همه می باشد.

موصوف از مردم ولسوالی سروبی تشکر کرده، گفت: "بندهای بزرگ کابل در سروبی است، برق در اینجا تولید می شود، اما شما از نعمت برق محروم هستید، با شما رفتار دوگانه صورت گرفته و هدایت من این است که تمام امکانات را برای سروبی فراهم و به مشکلات ولسوالی های خاک جبار، موسهی و چهارآسیاب به گونۀ اساسی رسیدگی شود."

رئیس جمهور از همت و حمایت مردم و نمایندگان آنان و مسئولین محلی، تشکر کرد و خواهان همکاری بیشتر در تامین امنیت این پروژه بزرگ گردید تا همه باورمند شوند که پروژه ها در افغانستان عملی می گردند.

رئیس جمهور غنی با ابراز امتنان از بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی و بانک اسلامی، گفت که بخاطر تطبیق پروژه کاسا ۱۰۰۰، ابتدا با بانک جهانی مشکل داشتیم؛ اگر این پروژه همان‌گونه تطبیق می‌شد، هزینۀ آن بالغ بر یک اعشاریه دو میلیارد دالر می گردید. وی افزود که افغانستان بخاطر تطبیق این پروژه، تصامیم مهمی را اتخاذ کرده است.

او ميگويړ: ما فیصله کرده‌ایم که کاسا ۱۰۰۰ به یک پروژۀ ترانزیتی مبدل گردد، زیرا بدون این تصمیم، پروژه متذکره خنثی می گردید؛ در قیمت آن تغییر اساسی آوردیم تا مردم پاکستان از آن استفاده کرده و باورمند شوند.

وی افزود که بخاطر کیفیت و ایجاد فضای اعتماد، هزینۀ آن را پائین ساختیم و پس از این، کارهای بزرگ دیگر را مشترکاً انجام خواهیم داد. ما کار تطبیق پروژۀ کاسا ۱۰۰۰ را دو سال قبل نسبت به دیگر کشورها آغاز کردیم.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر