زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

از سالروز تولد امیرعلی شیر نوایی در هرات گرامی داشت به عمل آمد

از سالروز تولد امیرعلی شیر نوایی در هرات گرامی داشت به عمل آمد

author avatar
9 Feb 2020 - 18:21
از سالروز تولد امیرعلی شیر نوایی در هرات گرامی داشت به عمل آمد
author avatar
9 Feb 2020 - 18:21

هرات (پژواک، ۲۰ دلو ۹۸): مسئولان محلى هرات، در مراسم تجليل از سالروز تولد امیرعلی شیرنوایی گفتند که برای زنده نگهداشتن نام و آثار این شخصیت بزرگ فرهنگی کشور، یک موزیم بزرگ و یک مرکز فرهنگی  ايجاد ميگردد.

از ٥٧٩ مین سالروز تولد امیرعلی شیر نوایی، امروز در شهر هرات تجليل به عمل آمد.

مسئولان بنیاد فرهنگى امیرعلی شیرنوایی، در این مراسم اظهارنگرانى کردند که تاکنون تلاش برای ثبت نام و آثار این شخصیت بزرگ، در سازمان میراث های فرهنگی جهان ( یونسکو) صورت نگرفته است.

فریدون الهام رئیس  اين بنياد، از حکومت انتقاد کرد وگفت: "از امیرعلی شیرنوایی شاعر و نویسنده وقت، چندین آثار بزرگ جهانی به جا مانده است؛ اما متاسفانه هیچ تلاشی برای ثبت این آثار در یونسکو نشده است." 

وی افزود، ازاين شخصيت فرهيخته، شاعر و ادیب وقت، چندین اثر به زبان های ترکی و پارسی چون، «لسان الطیر»، محاکمه اللغتین، خمسه المتحیرین، محبوب القلوب، مجالس النفایس و غیره بجا مانده، که از شهرت جهانی برخوردار است.

او از حکومت خواست تا در راستای ثبت آثار امیرعلی شیرنوایی تلاش صورت گیرد.

در همین حال عبدالقیوم رحیمی والی هرات، در مراسم گرامیداشت از پنجصدو هفتادو نهمین سالروز تولد امیرعلی شیرنوایی گفت که برای زنده نگهداشتن نام وآثار این شخصیت بزرگ فرهنگی کشور، اداره محلی این ولایت در تلاش است تا یک موزیم بزرگ و یک مرکز فرهنگی را در هرات ایجاد کند.

از سويی هم حبیب الرحمن میرزایی آگاه فرهنگی در هرات، به این باور است که حکومت به ویژه اداره محلی، مکلفیت دارد تا برای زنده نگهداشتن نام و آثار شخصیت های بزرگ تاریخی کشور، تلاش کند.

وی همچنان افزود که زنده نگهداشتن شخصیت های بزرگ، الگويی برای نسل های آینده است.

امیرعلی شیرنوایی، به عنوان وزیر سلطان حسین بایقرا حاکم وقت و یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های دوره تیموریان در کشور بخصوص درهرات به شمارمی رود.

امیرعلی شیر نوایی؛ شاعر، ادیب و نویسنده، مرد سیاست، شخصیت معروف و شناخته شدۀ جهانی است که در هفدهم رمضان سال ۸۴۴ هجری قمری در هرات، در یک خانواده متدین و روشنفکر چشم به جهان گشود و بین سالهای ۹۰۶ و ۹۰۷ هجری قمری از دنیا رحلت نمود.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر