زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

افغانستان و سريلانکا روى ايجاد دهليز هوايى گفتگو کردند

افغانستان و سريلانکا روى ايجاد دهليز هوايى گفتگو کردند

author avatar
10 Feb 2020 - 14:13
افغانستان و سريلانکا روى ايجاد دهليز هوايى گفتگو کردند
author avatar
10 Feb 2020 - 14:13

کابل (پژواک، ٢١ دلو ٩٨): سرپرست وزارت ماليه افغانستان، در ديدار با رئيس جمهور سريلانکا در مورد ايجاد دهليز هوايى بين دو کشور گفتگو کردند.

درخبرنامۀ وزارت ماليه که امروز منتشرشده، آمده است که همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه و مشاور ارشد مقام عالی ریاست جمهوری در امور زیربنا، در جريان سفرش به سريلانکا روز گذشته با گوتابیا راجا پکشا رئیس جمهور سریلانکا در شهر کلمبو دیدار کرد.
منبع افزوده است در این دیدار که اشرف حيدرى سفیر افغانستان مقیم آن کشور نیز حضور داشت، همايون قيومى پیام رييس جمهور اشرف غنی را به رييس جمهور سريلانکا رسانیده و از وی دعوت کرد تا به افغانستان سفر نماید.

قیومی ضمن یاد‎آوری از روابط رو به رشد افغانستان- سریلانکا خاطر نشان ساخت که دو کشور، از ظرفیت‎های بیشتری برای گسترش روابط برخوردار می باشند.

سرپرست وزارت مالیه بر اهمیت تاسیس دهليز هوايى مستقیم میان افغانستان و سریلانکا که هفته وار مسافرین و کالاهای تجاری را میان دو کشور جابجا نماید، تاکید ورزید.
رئیس جمهور سریلانکا، از پیشنهاد سرپرست وزارت مالیه استقبال کرده و گفت که به رئیس بخش هوايی این کشور، هدایت می دهد تا پیشنهاد تطبیق آنرا مدنظر گیرد.

سرپرست وزارت مالیه، از حمایت رئیس جمهور سریلانکا اظهار قدردانی نموده و از کالاهای مهم افغاستان به شمول میوه های تازه، میوه های خشک، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و برخی مواد معدنی خاکی کمیاب که در این کشور تقاضای زیاد برای آنها وجود دارد، یاد آوری کرد و افزود که بعد از تاسیس کریدور هوائی، این کالاهای مهم می تواند به آن کشور صادر گردد.

قیومی گفت که دو کشور می توانند بعد از افتتاح دهليز هوايي در بخش های توریزم، توريزم طبی، تحصیلات عالی و سایر بخش های مهم، باهم همکاری داشته باشند. این مسئله می تواند به رشد اقتصادی سریلانکا کمک کرده و زمینۀ دسترسی افغانستان را در بخش های خدمات صحی باکیفیت و تحصیلات عالی مورد نیاز فراهم نماید.

در ادامۀ خبرنامه آمده است که هر دو جانب بر علاوۀ اينکه در مورد همکاری های دو جانبه و منطقه ای از طریق تولید، انتقال و مصرف برق به تبادل نظر پرداختند،  تاکید نمودند که آسیای میانه با برخورداری از انرژی کافی، می تواند که نیازهای انرژی آسیای جنوبی را از طریق خاک افغانستان تامین نماید.

قیومی خاطرنشان كرد كه روند صلح افغانستان، می تواند از تجارب سریلانكا در مورد برنامه های موفق مصالحه، ادغام مجدد مخالفين مسلح و همچنین امور صلح جاری بهره مند شود.

 ريیس جمهور سریلانکا، حمایت کامل خود را برای آغاز همکاری های دفاعی دوجانبه برای به اشتراک گذاشتن تجربه ها و تخصص های نظامی مرتبط با افغانستان از جمله در زمینه های مقابله با تروریزم، پاکسازی ماین، مبارزه با مواد مخدر و همچنین ادغام جنگجویان اعلام کرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر