زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حکمتیار: اگر سیاسیون متحد نشوند، افغانستان به وضعیت پس از خروج شوروی روبرو خواهد شد

حکمتیار: اگر سیاسیون متحد نشوند، افغانستان به وضعیت پس از خروج شوروی روبرو خواهد شد

author avatar
15 Feb 2020 - 15:26
حکمتیار: اگر سیاسیون متحد نشوند، افغانستان به وضعیت پس از خروج شوروی روبرو خواهد شد
author avatar
15 Feb 2020 - 15:26

کابل (پژواک، ۲۶ دلو ۹۸): گلبدین حکمتیار با نگرانی از نبود اجماع سیاسی در خصوص صلح، می گوید که اگر سیاسیون به خاطر صلح متحد نشوند، افغانستان به وضعیت پس از خروج شوروی مواجه خواهد شد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان امروز در نشستی که به مناسب سی و ششمین سال روز خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان تدویر شده بود، گفت که باید از فرصت پیش آمده در خصوص صلح استفاده اعظمی شود.

وی با اشاره به روند جاری صلح در افغانستان گفت، با تاسف ضمن این که یک اجماع سیاسی در مورد صلح به وجود نیامده است، بل تلاش ها برای سپوتاژ کردن این روند جریان دارد.

موصوف هشدار داد که اگر موضع سیاسیون در مورد تامین صلح در کشور توحید نشود، تجربۀ تلخ سال های گذشته تکرار خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر اجماع بر این است که سیاسیون موضع خود را توحید و طرح متفق را ارائه کنند؛ اما امروز مرجعی وجود ندارد که از همه اطراف ذیدخل و همه جهت ها و سیاسیون نمایندگی کند.

او تصریح کرد: «معلوم نیست که هیئت مذاکره کننده را چه کسی می سازد، چه طرحی دارد که به پایان جنگ منتج شود، بناً باید یک مرجع واحد از تیم های انتخاباتی و مجموعه ای که در محور حامد کرزی جمع شده، به وجود آید و در رابطه به صلح تصمیم نهایی را بگیرد.»

حکمتیار از همه سیاسیون خواست که در این مرحله حساس موضع خود را توحید کنند و کشور را از وضعیت کنونی بیرون کنند به خاطری که اگر از فرصت پیش آمده استفاده خوب نشود، افغانستان به وضعیت پس از خروج نیروهای شوروی روبرو خواهد شد.

رهبر حزب اسلامی با بیان این که از مذاکرات امریکا و طالبان حمایت می کند، می گوید که از موضع ترامپ مبنی بر خروج نیروهایش استقبال و این تصمیم را به نفع امریکا و افغانستان می داند.

وی ضمن اشاره به اشتباه شوروی سابق گفت که شوروی سابق به جای این که در توافق با مجاهدین افغانستان را ترک کنند با امریکا معامله کردند.

موصوف با بیان این که حکومت سابق برای ادامه حضور نیروهای شوروی سابق تلاش می کرد، علاوه کرد: «متاسفانه امروز هم با خروج زودهنگام نیروهای خارجی مخالفت می‌شود، امیدواریم حکومت و زمام داران کنونی اشتباه حکومت نجیب را مرتکیب نشوند و از خروج نیروهای ناتو و امریکا بیم نداشته باشند تا در جنگ در کشور پایان یابد. »

انورالحق احدی، رئیس اجرایی دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی نیز در این نشست صحبت می کرد، با اشاره به مشکلات پیش آمده پس از جهاد، گفت که با آن هم نباید قدسیت جهاد نادیده گرفته شود و باید به مجاهدین احترام شوند.

موصوف از عدم استقرار سیاسی پس از جهاد برحق مردم افغانستان خبر داده و با انتقاد گفت که در حال حاضر نیز استقرار سیاسی وجود ندارد و تا زمانی که استقرار سیاسی در کشور به وجود نیاید، مشکلات اقتصادی، اجتماعی، ناامنی به وجود نمی آید و مردم شاهد پیشرفت نخواهند بود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر