زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رؤسای جمهور افغانستان و قزاقستان بر گسترش همکاری ها میان دو کشور تاکید ورزید

رؤسای جمهور افغانستان و قزاقستان بر گسترش همکاری ها میان دو کشور تاکید ورزید

author avatar
15 Feb 2020 - 15:42
رؤسای جمهور افغانستان و قزاقستان بر گسترش همکاری ها میان دو کشور تاکید ورزید
author avatar
15 Feb 2020 - 15:42

کابل (پژواک، ٢٦ دلو ٩٨): رياست جمهورى مى گويد قرار است که در خصوص تجارت و تزانزیت موافقتنامه میان افغانستان و قزاقستان به امضا برسد که باعث توسعۀ روابط اقتصادی، به ویژه در قسمت خریداری غله جات میان دو کشور خواهد شد.

در خبرنامۀ دفتر سخنگوى رييس جمهور که در دسترس آژانس خبرى پژواک قرار گرفته، آمده است که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان قبل از ظهر امروز در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ در آلمان، با قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان دیدار کرد.

منبع مى نويسد که در این دیدار هر دو جانب روی گسترش روابط و همکاری ها میان افغانستان و قزاقستان در عرصه های مختلف و مسایل منطقوی بحث و تبادل نظر نمودند.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: "از اینکه روابط میان دو کشور در حال گسترش است، قزاقستان علاقه دارد تا نمایندۀ خاص خود را در امور افغانستان تعیین نماید."

وی افزود: "ثبات و انکشاف اقتصادی افغانستان برای ما مهم است و از تمام تلاش های جامعه بین المللی برای صلح و رفاه افغانستان حمایت می کنیم."

در خبرنامه آمده است که توکایف، آمادگی کشورش را در زمینه همکاری در بخش معارف و اعطای بورسیه های تحصیلی به افغانستان اعلام کرده، گفت که افغانستان و قزاقستان در یک منطقه واقع اند، بناً به مشارکت و کار بیشتر نیاز دارند.

رئیس جمهور قزاقستان با بیان اینکه افغانستان برای شان مهم است، گفت که کشورهای منطقه آماده اند تا از هر نقش مثبت که باعث صلح، ثبات و امنیت افغانستان گردد، حمایت نمایند.

در مقابل، رئیس جمهور غنی صحبت کرد و با اشاره بر اینکه افغانستان و قزاقستان در یک منطقه قرار دارند، گفت که در چند سال گذشته تجارت میان دو کشور پنج برابر افزایش یافته است و باید کارهای بیشتری در زمینۀ ترانزیت صورت گیرد.

وى گفت که قرار است در خصوص تجارت و تزانزیت یک موافقتنامه میانه افغانستان و قزاقستان به امضا برسد که باعث توسعۀ روابط اقتصادی به ویژه در قسمت خریداری غله جات میان دو کشور خواهد شد.

غنی خاطرنشان کرد: "ما می خواهیم بیلانس صادرات و واردات افغانستان و قزاقستان متوازن باشد و این کشور بازار مناسب برای میوه جات و سبزیجات ما به شمار میرود. وی بر مشارکت پایدار تاکید ورزید و با توجه به فرصت های سرمایه گذاری در بخش های معادن و نفت و گاز در افغانستان، گفت که ما سرمایه گذاری ها را در این بخش ها، تشویق می نمائیم."

رئیس جمهور در اخیر سخنانش در خصوص اتصال منطقوی، گفت که برای ما پروژه های تاپی و تاپ که افغانستان نقش مهم را در آن بازی می کند، اهمیت فراوان دارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر