زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ثبات وهمگرايى: فیصله های کمیسیون شکایات که خلاف تعهد عمل کرده جایگاه قانونی ندارد

ثبات وهمگرايى: فیصله های کمیسیون شکایات که خلاف تعهد عمل کرده جایگاه قانونی ندارد

author avatar
16 Feb 2020 - 17:41
ثبات وهمگرايى: فیصله های کمیسیون شکایات که خلاف تعهد عمل کرده جایگاه قانونی ندارد
author avatar
16 Feb 2020 - 17:41

کابل (پژواک،۲۷دلو۹۸): دسته انتخاباتی "ثبات و همگرایی"، ضمن هشدار از بیرون شدن از روند انتخابات ریاست جمهوری در انتقاد برعملکرد کمیسیون های انتخاباتی می گوید که ممکن نیست که نتیجه تقلبی و خودساخته را مردم بپذیرند.

فضل احمد معنوی مسئول سیاسی دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله که امروز در یک نشست خبری در کابل صحبت مى کرد، گفت که کمیسیون انتخابات بدون داشتن پلان کاری و درعدم حضورداشت ناظرین کمیسیون شکایات انتخاباتی، دسته های انتخاباتی ونمايندگان نهادهای ناظر، امروز در برخى ولايات روند تفتیش و بازشماری را آغاز کرده است.

او بدون ارایه جزییات گفت که این کمیسیون، امروز توسط افراد متقلب در شماری از ولایات بازشماری را انجام داده است.

معنوی درادامه گفت که هرچند دسته انتخاباتی آنها نمی خواست که بار دیگر در روند حضور داشته باشد؛ اما به اساس تعهداتی که کمیسیون شکایات داشت، با کمی و کاستی هایی که در این روند بود ناگزير سازش کرد.

وی افزود: «اکثریت فیصله هايی که از سوی کمیسیون شکایات صورت گرفته جایگاه قانونی ندارد، تعهد کرده بودند که آرای بدون بایومتریک و آرای خارج از زمان رای گیری را اعتبار نمی دهند؛ اما خلاف آنچه تعهد کرده بودند عمل کردند.»

موصوف بر نمونه گیری از ۱۳۷ و ۱۰۲ هزار رای نیز انتقاد کرد و گفت که در هیچ جایی از قانون انتخابات، لوایح و طرزالعمل ها، به نمونه گیری اشاره نشده است.

مسئول سیاسی دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی افزود: «ما انتظار زیاد قانونى از کمیسیون شکایات داشتیم؛ اما این کمیسیون نیز خلاف قوانین عمل نمود و فیصله های کمیسیون های ولایتی را ملغا اعلام کرد.»

به گفته موصوف، اگر فیصله دفاتر ولایتی ملغا نمی شد، آرای پنج هزار محلی که در مورد آن شکایات مستند ثبت شده است، باید به بازشماری می رفت .

معنوی دربخشى ازصحبت هايش گفت که تیم آنها از عملکرد کمیسیون شکايات انتخاباتى و کارمندان آن شاکی مى باشد و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، تیم ثبات وهمگرايى، ناگزير از روند انتخابات بیرون خواهد شد.

وی افزود: «اگر آرای واقعی حساب می شد ما برنده بودیم.»

این عضو دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی  همچنان گفت: «به زور، جبر و اکراه ممکن نیست که نتیجه تقلبی و خود ساخته را مردم بپذیرد، به مردم اطمینان میدهیم که از رای شان حراست و دفاع می کنیم و برای احقاق حق خود، از هر گزینه که در فکر تان می گردد روی دست است.»

او درحاليکه ميگفت که تاریخ بار دیگر تکرار نخواهد شد، افزود: «در انتخابات ۲۰۱۴ به خاطر ثبات افغانستان گذشت کردیم؛ این بار ایستاده گی می کنیم و مسوولیت و عواقب بعدی آن، بر دوش کسانی است که در تقلب دست دارند، آمدیم تا اتمام حجت بکنیم تا در آینده مسوولیت بردوش ما نباشد.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر