زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“غاصبان در مغاره های ساحۀ تاریخی هزارسُم سمنگان طویله خانه ها ساخته اند”

“غاصبان در مغاره های ساحۀ تاریخی هزارسُم سمنگان طویله خانه ها ساخته اند”

author avatar
16 Feb 2020 - 17:45
“غاصبان در مغاره های ساحۀ تاریخی هزارسُم سمنگان طویله خانه ها ساخته اند”
author avatar
16 Feb 2020 - 17:45

ایبک (پژواک، ۲۷ دلو ۹۸): مسئولان محلی می گویند که باشنده های محل، زمین های ساحۀ تاریخی هزارسُم در قریه کوکجر ولسوالی حضرت سلطان ولایت سمنگان را غصب نموده و در مغاره های آن، مواشی شان را نگهداری می کنند.

به اساس معلومات عزیزالرحمن قطره رئیس اطلاعات و فرهنگ سمنگان، آبده هزارسُم کوکجر که در ولسوالی حضرت سلطان این ولایت موقعیت دارد، ۳۳۵ هکتار زمین را احتوا می کند.

به گفتۀ او، باستان شناسان قدامت تاریخی هرازسُم را قبل از میلاد تثبیت نموده و در این ساحه تاریخی صدها مغاره وجود دارد که در زمانه های قدیم انسان ها در آن زیست داشته اند.

همچنان محمد امین عزیزی مدیر حفظ میراث های فرهنگی ریاست اطلاعات و فرهنگ سمنگان، به آژانس خبرى پژواک گفت که آبده تاریخی هزار سم کوکجر ولسوالی حضرت سلطان، یکی از ۶۵ محل تاریخی ثبت شده در این ولایت می باشد.

اما او افزود که در جریان سال های گذشته، شماری از باشنده گان محل، زمین های این ساحه تاریخی را غصب و در آن منازل رهایشی ساخته اند.

موصوف خاطر نشان کرد که شمارى از این باشنده ها، حتی مغاره های این ساحه تاریخی را توسط اسکواتور تخریب نموده و در آن برای نگهداری مواشی شان طویله خانه ها ساخته اند.

او مشخص نکرد که در کُل، چند جریب زمین در این ساحه غصب شده است؛ اما گفت که برخی این زمین ها تا حدود بیست سال پیش و قسمت ديگر آن در این اواخر غصب شده است.

موصوف خاطر نشان کرد که حکومت یک بار در سال ۱۳۸۸ اقدام کرد و مانع غصب این زمین ها شد؛ اما دوباره مردم اقدام به غصب زمین نموده و ریاست اطلاعات و فرهنگ سمنگان، در پنجم قوس سال روان طی پیشنهادی، خواستار شناسایی غاصبان و بررسی این موضوع شد و مقام ولایت هیاتی را غرض بررسی توظیف کرد.

او گفت که در نتیجۀ بررسی هیات ياد شده، مشخص گرديد که این زمین ها را ۲۱ تن غصب نموده و آنها در ساحه تاریخی هزار سم منازل رهایشی ساخته اند.

 به اساس یک فهرست، سیدامیر، حضرت میر، غلام سرور، نادربای، خیرالله، نجیب الله، محمدرحیم بای، شهنواز، جمعه، خیرالله، امان الله، حفیظ الله، سیف الله، دولت میر، امان بای، عرب، آصف، ملارحیم، سلیم، مهراب الدین و بصیربای شامل این ۲۱ تن می باشند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر