زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«عودت مهاجرین افغان به کشور شان به تامین صلح در افغانستان ربط دارد»

«عودت مهاجرین افغان به کشور شان به تامین صلح در افغانستان ربط دارد»

author avatar
17 Feb 2020 - 15:41
«عودت مهاجرین افغان به کشور شان به تامین صلح در افغانستان ربط دارد»
author avatar
17 Feb 2020 - 15:41

کابل (پژواک، ۲۸ دلو ۹۸): معاون رئیس جمهور افغانستان در یک کنفرانس بین المللی در پیوند به مهاجرین افغان در پاکستان، گفت که عودت مهاجرین افغان به صلح ربط دارد؛ صلحی که گفتگوهای آن، میان طالبان و دولت افغانستان هنوز آغاز نشده است.

این کنفرانس با حضور عمران‌خان صدر اعظم پاکستان، انتونیوگوترش سرمنشی سازمان ملل متحد، فلیپوگرندی کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان، داکتر زلمی خلیل زاد نماینده خاص ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان، وزرا، سفرا و نمایندگان دولت ها و سازمان های بین المللی< امروز دوشنبه در اسلام آباد برگزار شد.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، در کنفرانس یادشده که تحت عنوان «چهل سال میزبانی مهاجرین افغان در پاکستان: مشارکت جدید برای همبستگی» برگزارشده بود سخنرانی کرد.

دانش که در رأس یک هیأت عالیرتبه دولتی در این کنفرانس اشتراک نموده بود، از دولت پاکستان به خاطر چهل سال میزبانی پاکستان از مهاجرین افغان و برای برگزاری این کنفرانس و همچنین از نمایندگان همه کشورها و سازمان های بین المللی و از مقامات سازمان ملل متحد، تشکر کرد.

او گفت: «حضور انبوهی از مهاجرین ما در کشورهای همسایه، مشکلاتی هم برای میزبان ها داشته است؛ اما در بسیاری از حالات، مهاجرین ما در اقتصاد این کشورها نقش مثبت داشته اند.»

وی افزود که مهاجرین افغانستان، معمولا بار دوش میزبان های خود نبوده اند، بلکه با حفظ عزت و غرور خود، کار کرده اند، از آبله دست خود نان خورده اند و حتی با به عهده گرفتن کارهای شاقه و طاقت فرسا، سهم بزرگی در آبادانی کشورهای میزبان داشته اند.

به گفته معاون رئیس جمهور، بعد از سال ۲۰۰۱ میلادی، گروه هایی از مخالفین دولت افغانستان در پاکستان، از میان مهاجرین دست به سربازگیری زدند، «جنگ های تخریبی و تروریستی را بر ضد دولت مشروع افغانستان» آغاز کردند و باعث تداوم نا امنی در افغانستان شدند.

موصوف گفت که از سال ۲۰۰۱ میلادی تا حال، میلیون ها مهاجر افغان از پاکستان و ایران به کشور شان برگشته و دولت افغانستان از عودت مهاجرین استقبال می کند.

معاون دوم رئیس جمهور، در عین حال تأکید نموده گفت: «موضوع مهاجرین افغان در پاکستان یا ایران و هر جای دیگر، نباید به یک مسأله سیاسی و به یک عامل فشار بر حکومت افغانستان تبدیل شود و مهاجرین ما نباید به خاطر مسایل سیاسی، مورد بی مهری و فشارهای بی جا قرار گیرند و حقوق بشری آنان تلف شود.»

دانش درادامه گفت که باید به کمک و مشوره همدیگر و با نظارت سازمان ملل متحد، برنامه و میکانیزم مشترکی تنظیم شود که عودت مهاجرین افغان، به عنوان یک پروسه عادی و منظم و با آگاهی و آمادگی و همکاری دو طرف تطبیق شود.

وی بر عودت اختیاری تدریجی مهاجران افغانستان تأکید کرد و افزود: «در پرتو معاهدات و اسناد بین المللی، عودت باید داوطلبانه و تدریجی باشد و باید به مهاجرین ما اجازه داده شود که به صورت قانونی، دانش و سرمایه و کسب و کار خود را به افغانستان انتقال دهند.»

معاون دوم رییس جمهور همچنان گفت: «عودت مهاجرین پیوند وثیق به مسأله صلح دارد و ما از مذاکرات بین طالبان و ایالات متحده امریکا به منظور امضای یک موافقتنامه، به تمام معنا استقبال می کنیم.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر