زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کمیسیون انتخابات: تا چهار روز آینده نتيجۀ نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام می شود

کمیسیون انتخابات: تا چهار روز آینده نتيجۀ نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام می شود

author avatar
17 Feb 2020 - 15:23
کمیسیون انتخابات: تا چهار روز آینده نتيجۀ نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام می شود
author avatar
17 Feb 2020 - 15:23

کابل(پژواک، ۲۸ دلو ۹۸): کمیسیون انتخابات، از پایان تفتیش ویژه آرأ و بازشماری مجدد محلات خبر داده و می گوید که بر اساس گزارشهای ابتدایی، بیش از ۱۳۷ هزار رای مشکوک و بیش از ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان انتخاباتی، اعتبار داده خواهد شد.

بربنیاد فیصلۀ کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی که چند روز پیش اعلام شد، ده درصد از ۱۳۷هزار رایی که مشکوک دانسته می‌شود و پانزده درصد از ۱۰۲ هزار رایی که خارج از زمان گفته می‌شود، تفتیش ویژه می‌شود، که در نتیجۀ این بررسی، سرنوشت اعتباردهی و باطل شدن این آرا  روشن می شود.

محمد حنیف دانشیار کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، امروز به رسانه ها گفت که تفتیش ویژه آرا، حوالی ساعت ۹:۰۰ شب گذشته پایان یافت و بر اساس گزارش های ابتدایی، ۱۰ و ۱۵ درصد آرايی که به تفتیش ویژه رفته بود، بیش از ۹۵ درصد آن مشکل ژورنال و ریزلت شیت نداشت.

وی، در پاسخ به پرسشی افزود که به بیش از ۱۳۷ هزار رای مشکوک و بیش از ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان انتخاباتی، مطابق معیارات کمیسیون شکایات انتخاباتی بود و ممکن به آن اعتبار داده شود.

موصوف، با اشاره به مخالفت های دسته های انتخاباتی، گفت: «نه تنها تکت های انتخاباتی، بلکه هیچ کس نتیجه تقلبی را نمی پذیرد و ما کار خود را مطابق به قانون انجام میدهیم و فراتر از قانون مسئولیت نداریم.»

دانشیار، با تاکید گفت که کمیسیون مستقل انتخابات، وظایفش را مطابق به قانون انجام می دهد و به زودترین فرصت، به انتظار مردم نقطه پایان می گذارند.

از سويی هم حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشاى کمیسیون مستقل انتخابات، به رسانه ها گفت که تفتیش ویژۀ آرا و بازشماری مجدد محلات رای دهی در حضور نمایندگان کمیسیون شکایات انتخاباتی، پایان یافت.

وی افزود که قرار است با مواصلت فورمه های نتایج بازشماری مجدد از ولایات به دفتر مرکزی، نتایج مذکور در سیستم مرکزی تطبیق و با ختم این پروسه، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ اعلان گردد.

این در حالی است که روز گذشته، دسته انتخاباتی "ثبات و همگرایی"، ضمن هشدار از بیرون شدن از روند انتخابات ریاست جمهوری، در انتقاد برعملکرد کمیسیون های انتخاباتی گفته بود که ممکن نیست نتیجه تقلبی و خودساخته را مردم بپذیرند.

کمیسیون مستقل انتخابات، روند بازشماری مجدد، تفتیش ویژه و تطبیق فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی دو روز قبل در ولایت های بدخشان، تخار، سرپل، فاریاب، غزنی، ننگرهار، هلمند، کندهار و کابل را آغاز کرده بود.

کمیسیون شکایات انتخاباتی، به تاریخ «۱۶ دلو» ماه روان، با اعلام فیصله اش به خاطر ابطال و تایید آرایی که در مورد آن شکایت درج شده بود، شرط گذاشت و از کمیسیون انتخابات خواست که بیش  از ١٤٠٠ محل را تفتیش ویژه و ۲۹۸ محل دیگر را بازشماری مجدد کند.

در انتخابات ششم میزان سال روان، مردم به ۱۳ کاندید رای دادند و بر اساس نتایج ابتدایی که به تاریخ اول جدی اعلام شد، تیم محمد اشرف غنی، بیش از ۵۰ درصد و پس از آن، تیم عبدالله عبدالله بیش از ۳۹ درصد رای به دست آورده اند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر