زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“در سال روان مالى ده ها ميليون افغانى قرضه براى دهاقين توزيع مى شود”

“در سال روان مالى ده ها ميليون افغانى قرضه براى دهاقين توزيع مى شود”

author avatar
18 Feb 2020 - 16:13
“در سال روان مالى ده ها ميليون افغانى قرضه براى دهاقين توزيع مى شود”
author avatar
18 Feb 2020 - 16:13

باميان(پژواک، ٢٩ دلو ٩٨): صندوق توسعۀ زراعت در بامیان مى گويد که در سال آينده، بيش از ٢٠٠ ميليون افغانى، براى دهاقين اين ولايت قرضه توزيع مى کند، که در نتيجه حاصلات زراعتى، بيش از ٢٥ درصد افزايش خواهد یافت.

ایمیل آرین، رئیس عمومی برنامۀ صندوق توسعه زراعت در کشور، دراین‌باره گفت که برنامه قرضه دهى که از سال ٢٠٠١ به اين طرف آغاز يافته، تاکنون بيش از ١،١ ميليارد افغانى براى بيش از ١٨ هزار دهقان، باغدار و مالدار در اين ولايت توزيع شده است.

وى افزود که سال گذشتۀ مالى ١٣٩٨، بيش از ١٦٨ ميليون افغانى براى دهاقين، باغداران و مالداران قرضه توزيع شده بود؛ اما در سال روان مالى، اين رقم به بيش از ٢٠٠ ميليون افغانى افزايش داده شده است.

موصوف گفت قرضه هايى که براى دهاقين توزيع شده، حاصلات زراعتى را به بيش از ٢١ درصد افزايش داده است، طور مثال در بخش حاصلات کچالو، سال ١٣٩٧ بيش از ٣٥٠ تن حاصلات داشتند؛ اما در سال ١٣٩٨ اين رقم به ٣٨٠ تن رسيده است.

او اضافه کرد: "افزايش حاصلات در کنار اينکه نيازمندى هاى باشنده گان باميان را مرفوع کرده بود، به ساير ولايات نيز فرستاده شده است و حتى به خارج از کشور نیز صادرات داشته است."

موصوف گفت که در ساير محصولات زراعتى، افزايش قابل ملاحظه به وجود آمده است.  

 شماری از دهاقين در ولایت بامیان که از این برنامه مستفید شده اند، می‌گویند که آنان پس از دریافت قرضه از این نهاد، توانسته اند محصولات بهتر را تولید کنند.

محمد علم يک تن از دهاقين در باميان که از قرضه ها مستفيد شده است، به پژواک گفت: "ما از طريق برنامه قرضه ها، توانستيم که زراعت خود را رشد بدهيم، وسايل آبيارى خريدارى کنيم و امسال حاصلات خوب کچالو داشتيم."

موصوف اظهار اميدوارى کرد که اين برنامه ها همچنان ادامه داشته باشد.

همچنان پری گل احمدی يک تن از خانم هايى که درباميان باغچه خانگى ايجاد کرده است گفت: "دو سال پيش قرضه گرفتم و يک باغچه خانگى ساختم، حالى هم ضروريات خود ما از بابت ترکارى رفع مى شود و هم  يک مقدار آن را شوهرم مى فروشد."

وى درحاليکه مى گفت با ايجاد باغچۀ خانگى، در اقتصاد خانواده اش نقش ارزنده داشته است، اضافه کرد: "این قرضه برای دهقانان و خانواده هاى  فقیر، به این خاطر خوب است که براى خود يک راه عايد ساختيم، دهقانان از همى قرضه در رشد زراعت خود استفاده مى کنند."​

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر