زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“جزئيات موافقتنامۀ طالبان و امریکا بايد بامردم افغانستان شريک گردد”

“جزئيات موافقتنامۀ طالبان و امریکا بايد بامردم افغانستان شريک گردد”

author avatar
24 Feb 2020 - 16:35
“جزئيات موافقتنامۀ طالبان و امریکا بايد بامردم افغانستان شريک گردد”
author avatar
24 Feb 2020 - 16:35

کابل(پژواک،۵ حوت٩٨): نهاد موسوم به "کمیتۀ دادخواهی زنان"، عدم وضاحت موارد شامل موافقتنامۀ میان طالبان و امریکا را نگران کننده خوانده و گفتند که جزئيات اين توافقنامه بايد بامردم افغانستان شريک گردد؛ تا ديدگاه طالبان درمورد دستاوردهاى ١٨ ساله زنان مشخص شود.

شمارى از نهادهاى جامعه مدنى عضو اين کميته، امروز در نشست خبرى ضمن اينکه از روند موفقانه گفتگوهاى صلح ميان نماينده هاى امريکا و طالبان و آغاز هفتۀ کاهش خشونت ها استقبال کردند، برحفظ دستاوردهاى ١٨ساله زنان کشور تاکيد داشته گفتند که بايد ديدگاه طالبان شامل دراين توافقنامه قبل ازامضاى آن، با حکومت ومردم افغانستان شريک گردد .

زرقا یفتلی مسئول نهاد تحقیقاتی زنان واطفال وعضوکمیته دادخواهی زنان، در اين نشست گفت که گفتگوهای صلح میان امریکا وگروه  طالبان، به مرحله حساسی رسیده؛ زيرا با ختم هفته کاهش خشونت ها قراراست توافقنامۀ صلح ميان نماينده هاى امريکا وطالبان، به تاریخ ۲۹ فبروری مطابق(دهم حوت) سال روان، امضا گردد.

خانم يفتلى افزود که نیازاست تا گروه های سیاسی داخل نظام، همه با توافق وبرنامه مشترک، درگفتگوهای بین الافغانی شرکت نمايند.

وى عدم وضاحت موارد شامل موافقتنامه میان طالبان وامریکا را نگران کننده خواند وگفت: "بايد جزييات اين توافقنامه قبل ازامضا، بامردم افغانستان شريک گردد."

ازسويى هم در اعلاميۀ کميتۀ دادخواهى زنان درمورد روند موفقانه گفتگوهاى صلح تاکيد شده است که جزيیات موافقتنامه میان امریکا و طالبان روشن نیست واین، سبب نگرانی شهروندان به ویژه زنان شده است.

دربخشى ازاين اعلاميه، از دولت امریکا خواسته شده است که جزيیات موافقتنامه با طالبان، قبل ازامضاى آن با مردم افغانستان شريک گردد؛ تا از چگونگی شرایط و توافقات آن، همه افغانها آگاه شوند.

کميته دادخواهى زنان، ضمن استقبال از روند گفتگوهای صلح واجرای هفتۀ کاهش خشونت ها، خواهان حضورجدی و موثر زنان در روند گفتگوهای صلح می باشند .

در ادامۀ اعلامیه، از جامعه جهانی خواسته شده تا برای نظارت از اجرای تعهدات طرف ها در روند پس از صلح، از حضور زنان در این روند حمایت نموده و از حفظ حقوق و آزادی های آنان تضمین نمایند.

درسند يادشده، همچنان به نگرانى ها در خصوص تقلب در روند انتخابات و ايجاد فضاى بى اعتمادى نسبت به نتيجه نهايى اعلام شده اشاره گرديده و گفته شده است: «انتظار اين بود که کمیسیون هاى انتخاباتى، مطابق قانون و طرزالعمل هاى انتخاباتى، با بى طرفى کامل عمل نموده و اعتماد رايدهنده ها و نامزدان را کسب مى کردند؛ اما انجام تقلب­هاى گسترده در روند انتخابات، سبب بى اعتمادى رايدهنده ها و نامزدان گرديد. »

حمیرا ثاقب رییس شبکه حکومتداری شهری وعضو کمیته دادخواهی زنان، در اين نشست گفت که کاراین نهادها [کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات] سبب بی اعتمادی رای دهنده ها و نامزدان، نسبت به نتایج کار کمیسیون های انتخاباتی شده است.

وی افزود که اکنون با گذشت پنج روز از اعلام نتیجه نهايى انتخابات، کشور به شدت دچار بحران سیاسی و هرج و مرج شده، که مایه نگرانی همه شهروندان است .

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر