زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کمیسیون شکایات: نتایج نهایی انتخابات بدون هماهنگی آنها اعلام شده است

کمیسیون شکایات: نتایج نهایی انتخابات بدون هماهنگی آنها اعلام شده است

author avatar
24 Feb 2020 - 16:32
کمیسیون شکایات: نتایج نهایی انتخابات بدون هماهنگی آنها اعلام شده است
author avatar
24 Feb 2020 - 16:32

کابل(پژواک، ۵ حوت ۹۸): کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، با انتقاد از کمیسیون انتخابات می گوید که  اگر بازشماری و تفتیش درست انجام میشد، از ۶۵ تا ۸۰ هزار رای باطل می گردید و نتیجۀ انتخابات نیز تغییر می کرد.

این مطلب را امروز مولوی دین محمد عظیمی معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی، در دیدار با مسئولان نهادهای جامعه مدنی بیان کرد.

وی، با اشاره به فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی نسبت به اعتراضات استینافی، افزود: «کمیسیون مستقل انتخابات، فیصله های کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی را مطابق طرزالعمل های هر دو کمیسیون تطبیق نکرده است.»

موصوف گفت که اگر بازشماری و تفتیش به صورت درست صورت می گرفت، از ۶۵ تا ۸۰ هزار رای باطل میشد و سرنوشت انتخابات را تغییر می داد.

همچنان چمن شاه اعتمادی رئيس دارالانشای کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی گفت که اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸، بدون هماهنگی با کمیسیون شکایات انتخاباتی انجام شده است.

اعتمادی، از نهادهای ناظر انتخاباتی خواست که بر اساس یافتۀ شان، دیدگاه های خویش را نسبت به سالم بودن و غیر سالم بودن انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ با شهروندان شریک کنند.

زهره بیان شینواری رئيس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، از همکاری های نهادهای ناظر انتخاباتی سپاسگزاری کرده و تاکید کرد که کمیسیون شکایات انتخاباتی، مطابق قانون و طرزالعمل های انتخاباتی وظایف خویش را انجام داده است.

در همین حال، مسئولان نهادهای جامعۀ مدنی در اين نشست، نگرانی های خویش را نسبت به وضعیت کنونی کشور ابراز داشته و تاکید نمودند که افغانستان را بحران جدی تهدید می کند و باید راه حل، برای پایان دادن به این بن بست انتخاباتی جستجو گردد.

آنان علاوه کردند که وظیفۀ نهادهای ناظر انتخاباتی تائید و یا رد نتیجۀ انتخابات نیست؛ بلکه این نهادها می توانند گزارشی از یافته های خویش را از پروسه انتخابات، با کمیسیون های انتخاباتی شریک کنند.

در پایان این نشست، مسئولان این نهادها بسته ای از یافته های نظارتی خویش را که از روند انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان ۱۳۹۸ تهیه نموده بودند، به اعضای رهبری کمیسیون شکایات تقدیم کردند.

بر اساس گفته های آنان، در این گزارش چالش ها و مشکلات پروسه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ برجسته شده، که این می تواند کمیسیون های انتخاباتی را کمک نماید.

یوسف رشید رئیس اجرایی موسسه انتخابات آزاد و عادلانهٔ افغانستان (فیفا)، به پژواک گفت که چنین اظهارات در چنین وضعیت، درد انتخابات را دوا نمی کند و باید زمانی که قضیه نزد شان موجود بود، اقدامات قانونی و لازمی را انجام می دادند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر