زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“برگزارى مراسم تحلیف رئيس جمهور عجولانه وخلاف قانون مى باشد “

“برگزارى مراسم تحلیف رئيس جمهور عجولانه وخلاف قانون مى باشد “

author avatar
25 Feb 2020 - 17:02
“برگزارى مراسم تحلیف رئيس جمهور عجولانه وخلاف قانون مى باشد “
author avatar
25 Feb 2020 - 17:02

کابل(پژواک،۶ حوت ۹۸):آگاهان امور، برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور غنی، را عجولانه و خلاف قانون نافذه کشور ميدانند .

کمیسیون مستقل انتخابات، در (۲۹ دلو) سال روان، محمد اشرف غنی را با کسب ۵۰،۶۴ درصد آرا، برندۀ انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان ۱۳۹۸ اعلام کرد و ساعاتى پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، داکتر عبدالله عبدالله خود را برندۀ این انتخابات اعلام کرد و  گفت که «حکومت همه شمول» را ايجاد می کند.

قابل ذکر است که دو روز پیش، یک منبع حکومت گفت که مراسم تحلیف رئیس جمهور غنی، احتمالاً در اخير هفته روان برگزار شود و کمیسیون برای تدویر آن نیز ایجاد شده است.

همچنان روزگذشته دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی نیز از آمادگی ها برای برگزارى مراسم تحلیف عبدالله عبدالله خبر داده و گفت که تاریخ تدویر این مراسم، به زودی اعلام می شود.

کارشناسان حقوقی:

کارشناسان حقوقی می گویند که برگزاری عجولانه مراسم تحلیف رئیس جمهور غنی، خلاف قانون نافذه کشور است.

شهلا فرید، استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، به پژواک گفت که مطابق به قانون انتخابات، رئیس جمهور جدید مکلف است که ۳۰ روز پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، مراسم تحلیف برگزار کند؛ اما با تاسف رئیس جمهور غنی می خواهد که از قانون تمرد کند.

وی، این اقدام رئیس جمهوری غنی را خلاف قانون دانسته می گوید که به گمان اغلب هدف از تحلیف عجولانه محمد اشرف غنی، مدیریت بحران و سوق دادن وضعیت کنونی کشور به طرف آرامش باشد و اگر این اقدام سبب مدیرت بحران شود یک دستاورد است؛ اما چنین نخواهد شد.

موصوف، با بیان این که نتایج نهایی انتخابات، بدون درنظرداشت قانون و طرزالعمل های حاکم اعلام شده است می گوید: «با اعلام نتایج انتخابات یک نوع بحران در افغانستان به وجود آمد و رئیس جمهور به نحوی با تحلیف یاد کردن به خود مشروعیت میدهد تا کسانی مخالف او حرکت می کنند را با صدور حکم دستگیر کند.»

این کارشناس حقوق، با انتقاد از دسته های انتخاباتی محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، گفت که این دو تیم انتخاباتی در میان مردم نفوس ندارند.

خانم فرید گفت که همه شاهد است که از مجموع ۹ میلیون واجد شرایط رایدهی، دو میلیون رای داده است که آنها هم اطرفیان خود نامزدان است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر