زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

قیمت فروش عمدۀ “ماسک” در کابل ۱۴ برابر بلند رفته است

قیمت فروش عمدۀ “ماسک” در کابل ۱۴ برابر بلند رفته است

author avatar
26 Feb 2020 - 16:30
قیمت فروش عمدۀ “ماسک” در کابل ۱۴ برابر بلند رفته است
author avatar
26 Feb 2020 - 16:30

کابل (پژواک،۷حوت ۹۸): با شیوع ویروس کرونا در چین و برخی کشورهای جهان، قیمت عمدۀ ماسک در شهر کابلُ به دلیل قاچاق آن به کشورهای دیگر جهان و بیشتر شدن تقاضا به آن در افغانستان، ۱۴ برابر افزایش یافته است.

به اساس گزارش ها، ویروس کرونا برای نخستین بار در حدود دو ماه پیش در شهر ووهان چین شیوع کرد و پس از آن، به ۳۳ کشور سرایت کرد. در افغانستان نیز دو روز پیش یک رویداد مثبت این بیماری ثبت شده است.

در افغانستان پس از آن، یک مورد این بیماری ثبت شد که در شهر قم ایران، چندین رویداد ویروس کرونا به ثبت رسید.   

بر اساس آخرین آمار، شمار مبتلایان به این بیماری در چین؛ به بيش از ٧٦ هزار مورد رسیده و تا حال در کنار تداوی هزاران تن آنها  ۲۳۴۵ تن در چین جان باخته اند.

داکتران برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس، در کنار تاکید بر شستن چندین بار دست ها با صابون و دوری از مبتلایان به این بیماری، تاکید دارند که مردم باید از ماسک و برای بلند بردن مقاومت وجود، از ویتامین سی استفاده کنند.  

به همین دلیل، قیمت ماسک در بازارها بلند رفته است.

نعمت الله تواب ستانکزی رئیس اتحادیه خدمات دوایی افغانستان، در صحبت با پژواک گفت که قیمت ماسک، نه تنها در افغانستان بلکه در کشورهای تولید کنندۀ آن نیز افزایش یافته است.

وی افزود: «قبلا فرهنگ استفاده از ماسک کم بود و بیشتر ماسک را پرسونل صحی استفاده می کردند، با انتشار وایروس کرونا، تقاضا نه تنها در افغانستان بلکه در کشورهای همسایه و منطقه نیز بیشتر شده و ماسک هایی که در داخل کشور وجود داشت، به کشور های آسیای میانه قاچاق شد و قیمت ها افزایش یافت.»

او گفت که اکنون برعلاوۀ کارمندان صحی، شهروندان افغانستان نیز علاقه مند شده اند که از ماسک استفاده بکنند و بیشتر شدن این تقاضا سبب افزایش قیمت ماسک شده است.

به گفته موصوف، در کابل قبلاً یک پاکت شامل ۵۰ دانه ماسک به طور عمده به پنجاه افغانی فروخته میشد؛ اما اکنون به حدود ۷۰۰ افغانی افزایش پیدا کرده است. 

او در پاسخ به سوالی گفت: «شرکت ها به اندازه کافی ماسک در اختیار نداشتند، و مقداری که هم وجود داشت، به بیرون از کشور صادر شده بود؛ اما حالا دوباره به اندازه کافی ماسک وارد شده، ولی قیمت آن بیشتر شده است، در گذشته یک ماسک به ما یک افغانی تمام می شد؛ اما حالا حدود ۱۳ افغانی تمام می شود.»

به گفته او در صورتی که جلو قاچاق ماسک به کشورهای همسایه به خصوص کشورهای آسیای میانه گرفته شود، قیمت ماسک در کابل دوباره کاهش پیدا خواهد کرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر