زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کسبه کاران اندخوی: اداره شاروالى خلاف حکم رئيس جمهور از آنها محصول ميگيرد

کسبه کاران اندخوی: اداره شاروالى خلاف حکم رئيس جمهور از آنها محصول ميگيرد

author avatar
26 Feb 2020 - 16:33
کسبه کاران اندخوی: اداره شاروالى خلاف حکم رئيس جمهور از آنها محصول ميگيرد
author avatar
26 Feb 2020 - 16:33

ميمنه (پژواک،۷ حوت ٩٨): شماری از کسبه کاران در ولسوالی اندخوی مى گويند هرچند محصول خدمات شهری که قبلاً از اموال تجارتی در دروازه های ورودی شهرها گرفته میشد لغو گردیده؛ اما حالا شاروالی اندخوی، جبراً بالای مردم تحمیل نموده است.

قاری مرادالله کلانتر میوه فروشان اندخوی که با عده یی ازنماینده گان کسبه کاران، با عریضه طویل مزین با مهر، شصت و امضاى مردم غرض شکایت به مقام ولایت آمده بود، در شهر میمنه به آژانس خبرى پژواک گفت که قبلاً از هر تُن میوه و سایر اقلام تجارتی، ٣٠٠ افغانی به عنوان محصول خدمات شهری به شاروالی می پرداختند، که این موضوع بر اساس حکم رییس جمهور دو سال پیش لغو گردید.

وى افزود که شاروالی اندخوی، خلاف قانون و حکم رییس جمهور، محصول خدمات شهری را به اجاره داده؛ اجاره دار علاوه بر ته جایی، از هر تن میوه و اموال تجارتی ٣٠٠ افغانی از یک موتر  سه هزار تا ٤٥٠٠ افغانی به شکل جابرانه اخذ می کند که در هیچ ولایت و ولسوالی چنین چیزی وجود ندارد.

مراد بای يک تن از متنفذین اندخوی گفت در شرایطی که وضعیت امنیتی در این ولسوالی نگران کننده است، فقر و بیکاری بیداد می کند، اخاذی غیر قانونی شاروالی به حق مردم جفا و ظلم بیش نيست.

وی افزود که کسبه کاران، دو گونه تکس به شاروالی می پردازند؛ یکی به عنوان محصول خدمات شهری و دیگر به نام ته جایی که در هیچ نقطه از افغانستان چنین ظلم وجود ندارد.

موصوف گفت که اگر حکومت به داد شان نرسد، کسبه کاران و مردم دست به حرکت های مدنی و اعتصاب کاری خواهند زد.

 درعين حال، سلطان محمد سنجر ولسوالی اندخوی به پژواک گفت که مکتوب متعدد به امضای معاون مقام ولایت با ضم ٦ ورق لایحه اخذ محصول خدمات شهری، از اموال تجارتی و ته جایی به شاروالی این ولسوالی مواصلت کرد. او با تطبیق لایحه متذکره که قبلا لغو گردیده است، مخالفتش را ابراز نمود؛ اما کارشناس امور شاروالی ها در دفتر والی، شاروال اندخوی و اجاره داران، از لایحه مذکور تفسیر نادرست کردند، به کسبه کاران پارچه محصول خدمات شهری دادند که باعث شد شکایت و صدای مردم بالا شود.

هیات مراد یکی از میوه فروشان در اندخوی گفت که به یک موتر نوع هینو حامل ١٠ تن میوه، پارچه سه هزار افغانی داده شده؛ در حاليکه یک موتر میوه را از کابل میخرند و در اندخوی می فروشند، چند نفر در آن مصروف اند بيش از چهار هزار افغانى، فایده ندارد.

شاداب عزیزی شاروال اندخوی، به پژواک گفت که آنها نظر به هدایت و مکتوب اداره مستقل ارگانهای محل که متحدالمال از طریق ریاست خدمات سکتوری مقام ولایت به تمام شاروالی ها ارسال شده است، از اموال تجارتی و کسبه کاران، محصول تعدیل خدمات شهری به ته جایی را اخذ می کنند.

وى افزود هر آن جنسی که سند گمرکی نداشته باشد و از تولیدات کشور باشد، از آن طبق لایحه محصول گرفته میشود؛ اما کسبه کاران با بهانه جویی ها حاضر به پرداخت نیستند.

وی در مورد پارچه های اخذ محصول خدمات شهری که از ٨٠٠ تا ٤٠٠٠ افغانی به کسبه کاران داده شده گفت که برای شماری از کسبه کاران و دکانداران پارچه داده اند؛ اما هنوز پول نپرداخته اند، روی مقدار معین محصول خدمات شهری که باید بپردازند، هنوز بحث و جنجال شان ادامه دارد.

احمد جواد زارى رییس دفتر مالی واداری مقام ولایت، در مورد عریضه و شکایت کسبه کاران اندخوی، به پژواک گفت که کسبه کاران و مردم اندخوی، عرایض شانرا امروز سپردند، هیئت توظیف می گردد  تاموضوع را از نزدیک بررسی کند و بعد از نتیجه بررسی ها مطابق قانون اجراآت لازم صورت خواهد گرفت.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر