زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

احمد مسعود: اختلافات انتخاباتی نباید فرصت طلایی صلح را متضرر کند

احمد مسعود: اختلافات انتخاباتی نباید فرصت طلایی صلح را متضرر کند

author avatar
27 Feb 2020 - 16:46
احمد مسعود: اختلافات انتخاباتی نباید فرصت طلایی صلح را متضرر کند
author avatar
27 Feb 2020 - 16:46

کابل(پژواک،۸ حوت ۹۸): احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود، اختلافات ناشی از انتخابات را به ضرر مذاکرات صلح، امنیت و آرامش مردم افغانستان خوانده گفت که از فرصت به دست آمدۀ صلح، باید استفادۀ بهتر شود.  

کمیسیون مستقل انتخابات، نتيجه نهايى انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان را در۲۹ دلو اعلام کرد که به اساس آن، محمد اشرف غنی با کسب ۵۰،۶۴ درصد کل آرای معتبر، برندۀ انتخابات اعلام گرديد.

اما داکتر عبدالله عبدالله نامزد دیگر این انتخابات که در راس تیم ثبات و همگرایی قرار دارد و با کسب بیش از ۳۹ درصد آراء در رده دوم میان چهارده نامزد می باشد، با اعلام این نتیجه مخالفت کرده و خود را برندۀ این انتخابات اعلام نموده و گفته است که «حکومت همه شمول» را تشکیل می دهد.

احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود، امروز در یک گردهمایی در کابل گفت: «اختلافات انتخاباتی را به ضرر مذاکرات صلح، امنیت و آرامش خود می دانم، نباید اختلافات انتخاباتی سبب شود تا این فرصت صلح از دست برود.»   

احمد شاه مسعود قوماندان مشهور جمعیت اسلامی افغانستان بود. او در سال ۱۷ سنبله سال ۱۳۸۰ در یک حمله انتحاری در ولسوالی خواجه بهاءالدین ولایت تخار، جان باخت و پس از آن از سوی لویه جرگه به او لقب قهرمان ملی نیز داده شد.  

پسر مسعود، ضمن تاکید بر اینکه موقف او موقف مردم است و همیشه در کنار مردم خواهد بود، گفت که هر گونه استفاده سوء از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، افغان ها را به پرتگاه می برد. او در این مورد جزییات نداد.

پس از گفتگوهای صلح میان نماینده گان طالبان و ایالات متحدۀ امریکا در قطر که بیش از یک سال را در بر گرفت، حوالی ساعت ۱۲ شب شنبه هفتۀ جاری (۳حوت) «هفتۀ کاهش خشونت ها» در سطح کشور آغاز شد.

قرار است در پایان این هفته، موافقتنامۀ صلح میان طالبان و ایالات متحده امضا و پس از آن، گفتگوهای بین الافغانی صلح آغاز و در نتیجۀ آن روی آتش بس توافق شود تا افغانستان به یک صلح دایمی برسد. احمد مسعود، صلح را آرزوى دیرینه مردم و شهدای افغانستان خواند و گفت که روحیه آنها صلح جویانه بوده و می باشد.

مسعود گفت: «ما روند جاری صلح را با تمام چالش ها یک فرصت خوب برای رسیدن به صلح واقعی و دایمی در کشور می دانیم، با انتباه از گذشته، نگران هستیم که بار دیگر این فرصت طلایی مبدل به فرصت جنگ نشود، از طرف ما حسن نیت، و صداقت و عیاری ثابت شده است، به یاد دارم که در زمان مقاوت شماری از زندانیان به منظور حسن نیت رها شده و حتی در دو دهه اخیر، شماری دیگر نیز رها شده اند، امیدوارهستیم حسن نیت ما به خاتمه یافتن جنگ مبدل شود و طرف مقابل هم برای ختم جنگ هم حسن نیت نشان بدهند.»

وی از تلاش های جامعه جهانی در راستای تامین صلح در کشور استقبال کرد و گفت که باید در این روند ضمانت های اجرایی گرفته شود؛ زیرا مردم برخی نگرانی هايى دارند.

او همچان بر حفظ بی طرفی جامعه جهانی در روند صلح افغانستان تاکید کرد و گفت که باید جامعه جهانی تلاش کند تا افغانستان دارای دولت منسجم، اسلامی و واقعی شود.

موصوف در نشست امروز، همچنان خواستار ترکیب هیئت مجرب برای پیشبرد گفتگوهای بین الافغانی صلح شد و گفت که جریان «جهاد و مقاومت» در هر شرایط آماده است در کنار مردم ایستادگی کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر