زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“از هفتۀ کاهش خشونت تقدير مى کنيم، طرفين براى صلح دايمى تلاش کنند”

“از هفتۀ کاهش خشونت تقدير مى کنيم، طرفين براى صلح دايمى تلاش کنند”

author avatar
27 Feb 2020 - 13:55
“از هفتۀ کاهش خشونت تقدير مى کنيم، طرفين براى صلح دايمى تلاش کنند”
author avatar
27 Feb 2020 - 13:55

چاريکار و فیض آباد(پژواک، ٨ حوت ٩٨): شمارى از نمايندگان نهادهاى مدنى در بدخشان و پروان، از هفتۀ کاهش خشونت استقبال نموده و از طرفين درگير جنگ مى خواهند که براى صلح دايمى، تلاش کنند و به جنگ پايان بدهند.

پس از گفتگوهای صلح میان نماینده گان طالبان و ایالات متحدۀ امریکا در قطر که بیش از یک سال را در بر گرفت، حوالی ساعت ۱۲ شب شنبه هفتۀ جاری (۳حوت) «هفتۀ کاهش خشونت ها» در سطح کشور آغاز شد.

قرار است در پایان این هفته، به روز شنبه دهم حوت، موافقتنامۀ صلح میان طالبان و ایالات متحده امضا و پس از آن، گفتگوهای بین الافغانی صلح آغاز و در نتیجۀ آن، روی آتش بس توافق شود؛ تا افغانستان به یک صلح دایمی برسد. 

امروز ٨ حوت، ده ها تن از زنان و دختران و اعضاى نهادهاى مدنى در بدخشان، در یک حرکت خیابانی، در جاده های شهر فیض آباد ریختند و از هفتۀ کاهش خشونت استقبال نمودند و خواهان صلح سراسری در کشور و تداوم کاهش خشونت گردیدند.

آصفه کریمی عضو انجمن زنان متحد بدخشان، در این همایش به آژانس خبرى پژواک گفت که تمام مردم افغانستان به ويژه زنان، از هفتۀ کاهش خشونت استقبال مى کنند؛ در اين يک هفته در اکثر نقاط کشور، امنيت تامين بوده و مردم در فضاى آرام زندگى دارند.

وى افزود: "ما برای یک هفته کاهش خشونت نمی خواهیم، بلکه ما صلح دايمى مى خواهيم؛ ما در طی پنج روز که گذشت، در آرامش به سر بردیم و انتظار جنگ و خشونت را دیگر در نقاط مختلف کشورمان نداریم. ما از طرفين درگير به خصوص مخالفین می خواهیم بیایند و به روند صلح بپیوندند و از جنگ دست بردارند تا باشد که دیگر شاهد خونریزی در کشور خود نباشیم."

همچنان نازیه مرسل وجاهت عضو انجمن زنان متحد و معاون کاروان صلح در بدخشان نيز از هفتۀ کاهش خشونت تقدير نموده گفت طرفين درگير نشان دادند که طرفدار صلح مى باشند.

وى افزود: "چون هفتۀ کاهش خشونت است، ما در یک حرکت خیابانی از اين هفته استقبال نمودیم و خواهان آن هستیم که کاهش خشونت دوام پیدا کند و به صلح دایمی در کشور بينجامد."

موصوف خواهان حضور پررنگ زنان در مذاکرات صلح شد؛ زيرا زنان نيز از قربانيان جنگ هستند و مى توانند در اين پروسه نقش مثبت ايفا کنند.

عبدالصمد شیرزاد آمر جوانان بدخشان گفت که امروز در این حرکت خیابانی، زنان و جوانان بدخشان خواهان کاهش خشونت به صورت دوام دار از طرفين درگير شدند و خواهان آن هستند تا مخالفین مسلح دولت، دست از جنگ برداشته و به پروسه صلح بپیوندند و خواسته های شان را از راه مذاکره و تفاهم بین الافغانی مطرح نمایند.

 

به اساس يک گزارش ديگر، فعالان جامعه مدنی و جوانان پروان نيز طى همايشى، بر ادامه کاهش خشونت ها و آمدن صلح در کشور تاکید کردند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر