زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حرکت صلح خواهان هلمندى: شهروندان باميانى براى برقرارى صلح تلاش کنند

author avatar
28 Feb 2020 - 19:52
author avatar
28 Feb 2020 - 19:52

باميان(پژواک،٩حوت۹۸):حرکت صلح خواهان هلمندى، که امروز به باميان رسيده اند، ضمن اينکه ازشهروندان بامیان خواستند که برای برقراری صلح در کشور تلاش کنند.

اين حرکت حدود دو سال قبل، از ولايت هلمند آغاز و اعضای آن، به کابل و شماری دیگر از ولایات، پا برهنه سفر نمودند؛ اما پس از مدتى بالاثر مشکلات اقتصادی، این راهپیمایی به تاخیر افتاد؛ اما در قوس سال ١٣٩٨، بار دیگر تحت نام “کاروان موتری حرکت مردمی صلح”، سفر شان را از هلمند به ۳۴ ولایت آغاز کرده اند.

حرکت صلح خواهان هلمندى بعد از ظهر امروز، ٩ حوت به باميان رسيدند که با استقبال گرم و پر شور شهروندان باميان قرار گرفتند، اين شهروندان ضمن خوش آمديد گويى، شعارهاى صلح خواهى و جنگ بس است را نيز سردادند.

صدها باشندۀ باميانى با اين کاروان از” بازار پايين ” تا “چوک الکين” باميان راهپيمايى کردند.

 زمرى زلاند يک تن از اعضاى اين حرکت، به آژانس خبرى پژواک گفت:” خواست ما از سازمان ملل متحد اين است که  به پاس روحیۀ صلح جویی باشندگان بامیان، بامیانی ها را نامزد جایزۀ جهانی صلح” نوبل” کنند؛ زيرا باميان يکى از امن ترين ولايات کشور مى باشد.”

وى به بر رفع تبعیض و تعصب قومی، مذهبی، نژادی و سمتی در کشور تأکید کرد و از شهروندان بامیان خواست که برای برقراری صلح عادلانه  در کشور تلاش کنند.

به گفتۀ موصوف از آغاز این حرکت تاکنون، ۵۲ بار با طالبان گفتگو کرده و بیش از ۵۰ بار دیگر با حکومت و آمریکایی روی برقراری صلح در کشور گفتگو کرده اند، اما درشرایط کنونی مردم باید دخیل در پروسۀ صلح باشد و از روند صلح نظارت کنند.

اقبال خیبر یکی دیگر از اعضای اين حرکت از نشست های ژنیو، راولپندی، بن و… یاد کرد و گفت تا زمانی که مردم افغانستان در روند مذاکرات صلح شریک نباشد، نشست های آمریکا و گروه طالبان در قطر نتیجه‌ نمی دهد.

اسماعیل ذکی از فعالان مدنی بامیان می گوید:” باشندگان این ولایت هیچ‌ گاهی برای گروه ها دهشت افگن و تروریست اجازۀ فعالیت نداده است و همواره طرفدار صلح و آرامش در کشور بوده است.”

به گفتۀ ذکی،  نخستین بار بامیانی ها از حرکت مردمی صلح خواهی هلمندی ها پشتیبانی کردند.

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر