زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

صلح خواهان در باميان بر حفظ دستاوردهاى ١٨ سالۀ کشور تاکید کردند

صلح خواهان در باميان بر حفظ دستاوردهاى ١٨ سالۀ کشور تاکید کردند

author avatar
1 Mar 2020 - 18:26
صلح خواهان در باميان بر حفظ دستاوردهاى ١٨ سالۀ کشور تاکید کردند
author avatar
1 Mar 2020 - 18:26

باميان (پژواک، ١١حوت٩٨): صدها باشندۀ بامیان، مقام های محلی و اعضاى کاروان صلح خواهی هلمندی، در گردهمايى در برابر مجسمۀ تخریب شدۀ بودا، بر گفتگوهای بین الافغانی و حفظ دستاوردهاى ١٨ ساله کشور تاکید کردند.

گروه صلح خواهان هلمندی، روز جمعه ۹ حوت از هلمند به بامیان آمدند و یک صدا با مردم بامیان، خواهان آتش و صلح دایمی در کشور شدند.

محمد طاهر زهیر والی بامیان، در این گردهمایی حضور اعضای کاروان صلح خواهان هلمندى را خیر مقدم گفت و افزود که آرمان ها و اهداف اين کاروان، آرمان های همه مردم افغانستان مى باشد و دست نکشیدن آن ها از این تلاش ها با وجود رنج ها و تلفات، شایسته و در خور تقدیر مى باشد.

والی بامیان، ضمن اشاره به امنیت ولایت بامیان گفت که نسبت به سایر ولایات امنیت بهتری دارد که این دستاورد درنتيجۀ همکاری های مردم بامیان با نیرو های امنیتی به دست آمده است.

اسماعیل ذکی هماهنگ کننده شبکه جامعه مدنی ولایت بامیان، در این گردهمایی خطاب به اعضای این کاروان گفت  زخم هايى که شما در بدن دارید، درد آن را مردم بامیان قبلا حس کرده اند؛ چون چندین بار قتل عام شده اند و از این حرکت شما حمایت میکنند .

ذکی افزود که  از آغاز گفتگو های صلح میان امریکا و طالبان، تا کنون هیچ‌گاهی دیدگاه و منافع افغانها در روند گفتگو ها مطرح نشده و در توافقنامۀ صلح که ديروز بین امریکا و طالبان امضاء شده است نیز ارزش های به دست آمده در ۱۸سال اخیر و منافع مردم افغانستان نادیده گرفته شده است.

از سويی هم، گروه صلح خواهان هلمندی از حمایت باشنده های بامیان قدردانی نموده و برای آنان وعده سپردند که تازمانى که  به خواست بر حق شان نرسند به حرکت های مدنی و اعتراضی شان ادامه میدهند. 

اقبال خیبر از اعضای کاروان صلح خواهی هلمندی ها، طى صحبتى گفت که گروه های سیاسی در کشور باید از فرصت پیش آمده  برای صلح سنجیده و دقیق استفاده کنند.

گفتنی است که گروه صلح خواهان هلمندی، در سال ۱۳۹۷ خورشیدی حرکت مدنی و اعتراضی شان را از ولایت هلمند آغاز و تاکنون به بیش از ۲۰ ولایت افغانستان سفر داشتند و قرار است که به ولایات دایکندی و غور نیزسفرهايى داشته باشند.

باشندگان بامیان و کاروان صلح خواهی هلمندی ها، در پایان این گردهمایی با نشر قطعنامۀ ۹ماده‌ يی از جامعه جهانی، کشور های همسایه، دولت افغانستان و گروه های سیاسی خواسته اند که از برقراری صلح در افغانستان حمایت و از منافع و دستاورد های مردم افغانستان محافظت کنند، و از فرصت پیش آمده برای تأمین صلح باید سنجیده و دقیق استفاده شود.

همزمان با این گرد همایی، شبکه زنان افغان در بامیان نیز در یک نشست خبری، با نشر بیانیه‌ ۷ماده ا‌ی گفته است که آزادی ۵هزار طالب زندانی، باعث نگرانی مردم افغانستان شده و در  نشست های بین الافغانی، باید زنان بیش از ۳۰ درصد حضور داشته باشند.

حلیمه رضایی از فعالان حقوق زن در بامیان گفت نگرانی زنان بامیان این است که با آمدن طالبان، نباید آزادی ها و حضور آنان در فعالیت های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قربانی شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر