زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زنان زراعت پيشه در دايکندى، خواهان حمايت از سوى حکومت اند

زنان زراعت پيشه در دايکندى، خواهان حمايت از سوى حکومت اند

author avatar
8 Mar 2020 - 13:49
زنان زراعت پيشه در دايکندى، خواهان حمايت از سوى حکومت اند
author avatar
8 Mar 2020 - 13:49

نيلى(پژواک، ١٨ حوت ٩٨): شمارى از زنان زراعت پيشه در دايکندى، درحاليکه مى گويند از طريق زراعت، مالدارى و باغدارى توانسته اند در بهترشدن اقتصاد خانواده هاى شان سهم بگيرند؛ اما از حکومت تقاضا دارند که بيشتر حمايت شوند و براى محصولات شان بازاريابى صورت گيرد.

به اساس معلومات رياست زراعت، مالدارى و آبيارى ولايت دايکندى، دراين ولايت بيش از هشتاد در صد زنان مصروف کارهايى چون زراعت، مالدارى و باغدارى اند.

رقیه مهدوی یکى از باشنده­هاى ولسوالی شهرستان، دايکندى به آژانس خبرى پژواک گفت: "هفت سال است که شوهرم براى کار به ايران رفته و هيچ احوالش را ندارم، من مجبورهستم که کار کنم و مصارف خانوادۀ هفت نفره خوده پوره کنم."

موصوف افزود که بيش از هفت بسوه زمين دارد، و از آن ده ­ها سير بادام جمع آورى و به فروش مى رساند.

اما وى گفت که در بخشى از زمين خود، انواع مختلف ترکارى ها  نيز کشت مى کند  که در کنار مصرف خانواده اش، مقدار زيادى را به بازار نيز مى فروشد.

او از حکومت خواست در کنار اينکه براى زنان زراعت پيشه، برنامه هاى آموزشى و پرداخت قرضه ها را مساعد بسازد، براى محصولات شان بازاريابى نيز کند.

موصوف افزود: "اگر دولت مثل مه وارى زنان را مورد حمايت قراردهد، ما مى توانيم که بهتر از مردان کار کنيم و براى فاميل و وطن خود موثر مى باشيم."  

 همچنان فهیمه نجاتی باشندۀ ولسوالی اشترلی اين ولايت که در حال حاضر مصروف مالدارى است گفت که چهار گاو شيرى دارد و از شير آن ماست، پنير، چکه و قيماق آماده کرده به بازار عرضه مى کند.

وى افزود: "زياد تر زنان منطقه ما مصروف تربیه و نگهداری حيوانات مى باشند؛ چون مرداى ما از عهدۀ شير دوشيدن و از او ماست، پنير، قيماق و مسکه تيار کردن برآمده نمى تواند وزنان اين کار را پيش ميبرند ".

به گفتۀ موصوف، شوهرش در بازار اين ولسوالى، دکان فروش لبنيات دارد که  فرآورده هاى آماده شده او را  از شير به فروش ميرساند.

همچنان موصوف از حکومت خواست که براى خانم هاى مالدار، برنامه هاى آموزشى جهت بسته بندى محصولات و تهيه آن به شکل بهتر، راه اندازى نمايد.

در همين حال، لیلا حسینی مسوول انجمن زنان پیشگام در دایکندی، به پژواک گفت که اکثر زنان در اين ولايت مصروف، زمين دارى، باغدارى و دام دارى هستند و در بهتر شدن وضعيت اقتصادى خانواده و ولايت شان نقش ارزنده را ايفا مى کنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر